R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5
Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale bespreking beoordelingsmodel (rubric) 20 minutenRedactievergadering: vorderingen bespreken 15 minuten Expertgroepen: feedback geven op slot 15 minutenExpertgroepen: slot herschrijven op basis van feedback 20 minutenRedactievergadering: bespreken lay-out, illustraties, eindredactie en taken verdelen 10 minutenKlassikale nabespreking van de les en bespreken inlevermoment
5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken Vragen / onduidelijkheden over les 4 of deze les?
15 minutenKlassikale bespreking beoordelingsmodel (rubric) Het groepsproduct (kranten-/tijdschriftpagina) en de individuele producten (artikel en evaluatieverslag) worden beoordeeld. Het beoordelingsmodel staat op de site: L EERLING – B EOORDELINGSMODEL en wordt nu uitgebreid besproken.
20 minutenRedactievergadering In je redactie ga je de vorderingen van het product bespreken. Betrek het zojuist besproken BEOORDELINGSMODEL hier bij en heb oog voor het proces en elkaars leerdoelen.
15 minuten Expertgroepen: feedback geven op slot In je expertgroep ga je elkaar feedback geven op het slot dat iedereen geschreven heeft. Op de site staat hiervoor een feedbackformulier: L EERLING – F EEDBACKFORMULIEREN – F EEDBACKFORMULIER LES 5. Lees voordat je feedback geeft, eerst de opdracht goed door. Bekijk en lees dan kritisch het slot van een leerling uit de expertgroep en geef aan de hand van de punten uit de opdracht feedback, volgens de ‘regels’. Je hebt maar 15 minuten voor deze opdracht, dus houd de tijd goed in de gaten!!
15 minutenExpertgroepen: slot herschrijven op basis van feedback Kijk goed naar de feedback die je gekregen hebt. Bepaal wat je gaat gebruiken voor de revisie van het slot. Ben daarbij kritisch naar jezelf en houd je schrijfproces & doelen goed in de gaten. Maak weloverwogen keuzes, die je kunt uitleggen.
20 minutenRedactievergadering In deze (laatste!) redactievergadering ga je de lay-out, de illustraties en de eindredactie bespreken en ga je de taken verdelen. Gebruik hierbij ook het beoordelingsmodel dat eerder deze les is besproken en dat op de site te vinden is: L EERLING – B EOORDELINGSMODEL.
10 minutenKlassikale nabespreking van de les en bespreken inlevermoment Wat zijn de problemen die spelen? Waar loop je tegenaan? etc. Het inlevermoment is op …. (T IP : Laat minimaal een week ruimte tussen de laatste les en het inlevermoment. Op die manier hebben de leerlingen voldoende tijd om hun tekst te herschrijven en de eindproducten af te maken.) Voor dat moment moet je nog het volgende doen: - artikel afmaken; - kranten-/tijdschriftenpagina in orde maken; - evaluatieverslag schrijven, te vinden op de site: L EERLING – E VALUATIEFORMULIEREN – L ES 5 (E VALUATIEVERSLAG ). Ben kritisch naar je eigen en elkaars werk en gebruik het B EOORDELINGSMODEL bij het afronden van deze lessenserie. V EEL S UCCES !!
E INDE L ES 5 R EDACTIONEEL SCHRIJVEN