Voorbereid op Stage Les 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ontwikkeling van de 7 competenties
Advertisements

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Didactische werkvormen
Activerende werkvormen
Collectief portfolio groep 3
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Effectieve instructie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
Vaardigheid onderwijs
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Effectief lesgeven & directe instructie
Leerstijlen KOLB SJM.
Beter Onderwijs Nederland
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Instructie geven en uitvoeren
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De juiste route naar het juiste doel
Stichting Praktijkleren
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leren leren.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Voorbereid op Stage Les 4

Wat gaan we doen Leerstijlen Opdracht: les voorbereiden Directe instructie, vragen stellen Opdracht: lesvoorbereiding verbeteren Afsluiting

Leerstijlen: Kolb

Leerstijlen: Kolb Dromer / bezinner: zoekt naar het waarom, naar persoonlijke betekenis van leerproces. Denker: zoekt naar informatie, naar feiten die nodig zijn voor het begrip. Beslisser: wil weten of datgene wat ze leren geldig, praktisch en toepasbaar is. Doener: wil ‘in het diepe’ springen, en dan zien wat er op hem afkomt.

Een les voorbereiden Opdracht Check je lesvoorbereiding op…. Fase(n) directe instructie Sleutelbegrippen vragen die je wilt stellen (niveau) Leerstijl: welke leerstijl spreek je aan met de opdracht(en)?

Fasen directe instructie Aandacht vangen Informatie geven / voordoen Controleren belangrijkste begrippen Instructie geven op zelfwerkzaamheid Begeleide oefening & zelfstandig oefenen Afsluiten: kernbegrippen

Directe instructie is effectief als... Leerstof op juiste niveau aangeboden Leerstof is helder gestructureerd Leerling kan betekenis geven aan stof Individuele aanspreekbaarheid Zichtbaarheid van denkproces (incl. evt verkeerde voorkennis)

Vragen stellen Contact Verzoek Aandacht sturen Stimuleren Controleren

Niveaus van vragen stellen Kennis Begrip Toepassing Analyseren Synthetiseren Evalueren