Voorbereid op stage Les 3: de leerling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Maatschappijleer 24 november 2011.
Typologie van Baumrind
Ho 6: Motivatie.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Vroegtijdige Schoolverlaten
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Hoe bereid je lessen voor?
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Voortijdig schoolverlaten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
vanuit een herstelgerichte visie!
Project ‘Ernstig betrokken’
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien in de stad les 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Workshop Identiteit?.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Interculturele klassen, ouders en buurten
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Loopbaancompetenties
Redeneren over de verzorgingsstaat
Hartcoherentie.
H2 Een leven lang leren.
EEN VEILIGE THUISHAVEN
3. Oorzaken van criminaliteit
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Schoolgroepbijeenkomst
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Begeleiden Les 5.

Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Aangeboren of aangeleerd?
Presentatie voor teams Oktober 2018
Persoonlijke doelen maken
SEL Les 2: normen en waarden.
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Maatschappijleer Normen en waarden
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

Voorbereid op stage Les 3: de leerling

Wat gaan we doen vandaag Beelden over jongeren Stereotypen en Pygmalion-effect Diversiteit: culturele verschillen en uitval Opvoedingsstijlen Afsluiting

Beeldvorming Stereotypen: overdreven beeld van een groep mensen dat vaak niet (volledig) overeenkomt met de werkelijkheid. Pygmalion-effect / zichzelf waarmakende voorspelling: leerlingen vertonen gedrag dat overeenstemt met wat de leraar verwacht. Hoge verwachting: hoge leerprestaties Lage verwachting: lage leerprestaties

Diversiteit in de school Verschillen tussen leerlingen… Intelligentie Thuissituatie / opvoeding Culturele achtergrond

Opdracht culturele verschillen Welke culturele achtergronden vertegenwoordigen jullie? Op welke momenten heb je gemerkt dat er een cultureel verschil is tussen jou en anderen? Hoe ging je daarmee om?

Driestappenplan Pinto Bewustwording eigen normen en waarden beschrijf de gebeurtenis, beschrijf effect op emotie, welke onderliggende eigen normen en waarden die jouw reactie bepaalden? 2. Achterhalen van n&w van de ander Welke informatie kan het gedrag van de ander verklaren?, 3. Omgaan met de verschillen Welke overeenkomsten, oppervlakkige verschillen en dieperliggende verschillen?

Uitval is groot Opstappers Niet-kunners Overbelasten

Opvoedingsstijlen responsiviteit Controle Autoritatief Hoog Laag Hoog Autoritair Controle Laag Permissief-toegeeflijk Permissief-onverschillig

Opdracht opvoedingsstijlen Welke opvoedingsstijl past het best bij jouw opvoeding? De meeste scholen in Nederland sluiten zich aan bij de autoritatieve stijl. Welke gevolgen heeft dit voor leerlingen die autoritair of permissief zijn opgevoed?

Afsluiting Bestuderen: 3.1-3.4, lezen 3.5-3.8 Maken leerstijlentest (zie studentenhandleiding p. 9)