1 Directieseminarie 2010 INSPIRATOREN EN BEGELEIDERS BINNEN EEN LERENDE ORGANISATIE De organisatie Broeders van Liefde als een perpetuum mobile Raf De.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Menno Karres Lead Auditor
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Cijfers en uitdagingen Luc Hamelinck. te veel te duur te traag … dynamisch? efficiënt? modern? klantgericht? …
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
CREATIVITEIT.
Workshop creatief brainstormen
Financiering van eHealth innovaties
Arbeidstevredenheid en prestaties
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Nationaal Innovatie Event
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Mienke Schinkel – Human Resources 9 oktober 2007 DateDepartment_v2.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Missie, visie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Hartelijk welkom in Halle
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Iedereen is context driven!
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
De Betekeniseconomie.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Veiligheidscultuur & leiderschap
SHEQ SHQ.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Een lerende en adaptieve organisatie
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

1 Directieseminarie 2010 INSPIRATOREN EN BEGELEIDERS BINNEN EEN LERENDE ORGANISATIE De organisatie Broeders van Liefde als een perpetuum mobile Raf De Rycke Gedelegeerd bestuurder

2 “Wie geen verandering kan sturen, wordt door de verandering gestuurd” Inleiding  Situering binnen de leiderschapsfilosofie (Fundamenten 2000)  Dragers van waarden en visie (2004)  Begeesterde leiders (2007)  Inspiratoren en begeleiders binnen een lerende organisatie  Coachers van medewerkers  Kernelementen 3 de blokje  Dynamische organisatie  Beleid uitgaande van missie en in teamverband  Lerende organisatie  Broeders van Liefde als pionierende organisatie  Enkele begrippen  Creativiteit en innovatie  Vernieuwen en verbeteren  Dubbele dimensie van creativiteit  Structuur 1.Waarom veranderen? 2.Wat veranderen? 3.Hoe veranderen? 4.Wie moet zorgen voor de creatieve vonken ? 5.Lerende organisatie Conclusie

3 “In a time of rapid change the opportunities for improving, for getting results, are also changing rapidly. Things that were impossible or unnecessary yesterday suddenly become possible, and things that made great sense yesterday no longer make sense. We have to learn in our organizations what is needed to perform and to innovate” (Peter F. Drucker) Waarom veranderen?  Levenscyclus van een organisatie of dienst en leiderschapsstijl

4  Bedreigingen van een volwassen en succesvolle organisatie  Reputatie van not for profit organisaties  Verwachtingen vanuit verschillende hoeken (samenleving, overheid, markt, …)  Uitdagingen  Groot aantal, complex in een dynamische omgeving  Sectoroverstijgend en sectorspecifiek  Definitie innovatieve organisatie  Creëren van toegevoegde waarde  Verhogen van efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit Waarom veranderen?

5 “Creativiteit zit altijd op of over het randje van het toelaatbare” (Rik Torfs) Wat veranderen?  Uiteenlopende innovatiemogelijkheden  Inhoudelijke innovaties  Product- of dienstinnovatie  Proces- en service-innovatie  Innovaties m.b.t. identiteit, ethische en maatschappelijke standpunten  Organisatorische innovaties  Logistieke innovaties  Bouwkundig-technisch  Andere innovaties (informatica, …)  Efficiëntie-innovatie  Vele uitdagingen zetten aan tot permanent experimenterende organisatie

6 “Leiderschap is de moed hebben om dingen te veranderen” (Luc De Bruyckere) Hoe veranderen?  Missie en kritische doelen als richtsnoer  Belemmerende factoren voor veranderingsmanagement  Overheidsregulering  Financiële druk met een “back to basic”-strategie  Klassieke weerstand tegen veranderingen  Metafoor van het zeilschipsyndroom  Bewerkstelligen van innovatie  Angst voor creatieve destructie (J. Schumpeter)  Stress  Omvang van de organisatie  Meest teleurstellende aspect van grote ondernemingen  Excellente ondernemingen

7  Actiegerichtheid via “in mootjes hakken”  Combinatie van incrementeel en radicaal veranderen  Uitdaging voor organisatie Broeders van Liefde  “Ontspannen-maar-strak”-principe, vrijheid in gebondenheid  Hoe aanzet geven tot verandering?  15-procentregel  Teamgerichte aanpak  Broeders van Liefde als teamorganisatie  Evenwicht tussen discipline en creativiteit  Metafoor van het bladerdek van het regenwoud Hoe veranderen? CreativiteitDiscipline StabiliteitBeweging

8 “Ik heb veel geleerd van mijn leermeesters, meer van mijn collega’s, maar het meest van mijn leerlingen” (Rabbi Judah in de Talmoed) Wie moet zorgen voor de creatieve vonken?  Metafoor van de gekookte kikker  Vlerick model

9  Kwaliteiten van inspirerende leiders  Is creatief zijn een vaardigheid of valt het aan te leren?  Medicijnen tegen veranderingsblindheid  Toepassingen op eigen organisatie  Raad van bestuur + centrale coördinatiestaf  Bestuursraden  Directies + staf  Kader en diensthoofden  Medewerkers  Breuklijnen in de organisatie voorkomen Wie moet zorgen voor de creatieve vonken?

10 “De beste lessen trekken we uit mislukkingen, niet uit successen” Lerende organisatie  Lerende organisatie of lerende medewerkers?  Conceptuele evolutie  Kenmerken van een lerende organisatie Organisatie A Organisatie B

11  Voorwaarden  Kennis verdelen en uitwisselen  Opslaan en beheren van informatie  Collectief leren  Denken in functie van de organisatie i.p.v. vanuit de eigen discipline of dienst  Aanleren en afleren Lerende organisatie

12  Leiderschap  Leider als inspirator en leermeester  Verantwoordelijkheid geven aan medewerkers  Medewerkers kansen bieden voor feedback en kritiek  Veilige omgeving creëren  Ontwikkelen van lerende cultuur  Zelfkennis en eigen fouten toegeven Lerende organisatie

13 Conclusie  Verband tussen leiderschap en inspireren van medewerkers  Traditie van innoverende organisatie continueren  Hulde aan stichter in het kader van het jubileumjaar 2010 “When the world is predictable you need smart people, but when the world is unpredictable you need adaptable people” (Henry Mintzberg)

14 Dank voor uw aandacht!!!