Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Kleuterschool De Zevensprong
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
Hoera, een oudergesprek!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Workshop Relationele en seksuele vorming
Artikel over transactionele analyse
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
de psychologie van de intermenselijke verhoudingen
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het begint bij het jonge kind
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Ouderbetrokkenheid.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Presenteren en communiceren
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Kwaliteit van de hulpverlening
Solliciteren: wat wil ik?
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Opgroeien in de stad les 3
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Heidi van der Panne-Dirks
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Britt Koopman Chanel Ebhulu
Coaching.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
SEL Les 2: normen en waarden.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s Werkwijze: ppt als illustratie bij je praatje Goed: specifiek onderwerp, heldere opbouw en nieuwsgierig naar het verhaal van ouders Bronvermelding: Nanda Kok van de Hilversumse Schoolvereniging (HSV) in Hilversum, http://www.hsv1909.nl/

Gesprekstechniek Ouders Door: Nanda Kok

Informatie Welke bronnen? Stappenplan bij melding - leerkracht(en), ook die van vorige jaren - observatie in de klas - externe instelling Stappenplan bij melding Protocol van de school

Een opzet Ouder(s) uitnodigen: Opbouw: Doel Duur Opbouw Opbouw: informatie van de school: probleemstelling (+ hoe het ervoor was als er verandering is) gedrag en lichaam/fysiek sociaal emotioneel cognitief functioneren 2. informatie van de ouder(s): Herkenbaarheid? (gedrag kan anders zijn) Zorg ouder Aansluiten/rapport maken afspraken: De te nemen stappen Afspraken maken (hoe verder) Verslag/notuleren

Gesprek Wees nieuwsgierig naar de ouder ervaring. “Beloon” eerlijkheid en openheid. Wees ervan bewust dat het heel anders kan zijn dan je dacht. Ouders kunnen het heel anders ervaren. Door subjectieve beleving en opvoed verschillen (normen/waarden) Denk samen na over een oplossing voor het kind. Ga er vanuit dat beiden (school en ouder) hetzelfde willen voor het kind. Soms is iemand handelingsverlegen. Wat kan jij als leerkracht doen om invloed te hebben op het gedrag van het kind (mocht je dit willen veranderen) Als het gesprek een wending krijgt waar je je ongemakkelijk bij voelt, zeg dat je op een ander moment verder wilt gaan met iemand erbij. Wees duidelijk.