Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s Werkwijze: ppt als illustratie bij je praatje Goed: specifiek onderwerp, heldere opbouw en nieuwsgierig naar het verhaal van ouders Bronvermelding: Nanda Kok van de Hilversumse Schoolvereniging (HSV) in Hilversum, http://www.hsv1909.nl/
Gesprekstechniek Ouders Door: Nanda Kok
Informatie Welke bronnen? Stappenplan bij melding - leerkracht(en), ook die van vorige jaren - observatie in de klas - externe instelling Stappenplan bij melding Protocol van de school
Een opzet Ouder(s) uitnodigen: Opbouw: Doel Duur Opbouw Opbouw: informatie van de school: probleemstelling (+ hoe het ervoor was als er verandering is) gedrag en lichaam/fysiek sociaal emotioneel cognitief functioneren 2. informatie van de ouder(s): Herkenbaarheid? (gedrag kan anders zijn) Zorg ouder Aansluiten/rapport maken afspraken: De te nemen stappen Afspraken maken (hoe verder) Verslag/notuleren
Gesprek Wees nieuwsgierig naar de ouder ervaring. “Beloon” eerlijkheid en openheid. Wees ervan bewust dat het heel anders kan zijn dan je dacht. Ouders kunnen het heel anders ervaren. Door subjectieve beleving en opvoed verschillen (normen/waarden) Denk samen na over een oplossing voor het kind. Ga er vanuit dat beiden (school en ouder) hetzelfde willen voor het kind. Soms is iemand handelingsverlegen. Wat kan jij als leerkracht doen om invloed te hebben op het gedrag van het kind (mocht je dit willen veranderen) Als het gesprek een wending krijgt waar je je ongemakkelijk bij voelt, zeg dat je op een ander moment verder wilt gaan met iemand erbij. Wees duidelijk.