EVC-procedure.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
ErvaringsProfiel en Ervaringscertificaat Inkoopprocedures UWV WERKBedrijf Elize de Bar 22 september april 2017.
EVC en Opscholing in de voetverzorgingsbranche
Tijs Pijls Netwerk EVC 17 maart Wat is het Actieplan Kwaliteit? Flankerend aanbod vanuit de overheid; Overheid laat hiermee zien dat ze verantwoordelijkheid.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
EVC: Ervaring van uw medewerkers is een diploma waard
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
Cedris-bijeenkomst Cie De Vries Loonbalans-methodiek Novatec NovaWork bv.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop Quickscan/EVCtraject met Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling 1.
DOne Doorgedreven ondersteuning naar nieuwe economie.
Van, voor én door het onderwijs.
Workshop Fondsen werven
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
STARTBIJEENKOMST Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Startbijeenkomst 1. Studiewijzer 2 2. Officiële documenten 3. Bijeenkomsten / workshops 4. Informatiemateriaal.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
1 Activiteiten SFRecreatie Bijeenkomst Recreatie ondernemers RECRON 4 november 2015.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Examensop maat Examensop maatveiligheid examens assessoren Communicatie Communicatie Ondersteuning personeelszaken Ondersteuning personeelszaken.
De competente examencommissie: de commissie als kapitein op het examenschip Alie Kamphuis 17 november 2011.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland
Vervolgtraining masters 2017
Op welke manier kan men competenties verwerven?
planning analyse voorbereiding actie
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Fusion Teams Ikrame Kastit.
Vervolgtraining masters 2018
Transcript van de presentatie:

EVC-procedure

EVC-procedure Fases Creëren basis, enthousiasme en bewustzijn Herkennen competenties Erkennen competenties Waarderen competenties Nazorg De EVC-procedure bestaat uit de volgende fases. Creëren basis, enthousiasme en bewustzijn door bijvoorbeeld informatieverstrekking. Herkennen competenties door eerst goede afspraken te maken met de geïnteresseerde deelnemers en daarna volgens de planning bewijsmateriaal te verzamelen. Erkennen competenties door het aangeleverde bewijsmateriaal naast de gekozen maatstaf te leggen en te kijken of deze overeenkomt, zoniet dan zal er een aanvullende beoordeling plaatsvinden. Waarderen competenties door de erkende competenties (uitslag EVC-procedure) in een EVC-rapport te beschrijven en de civiele waarde van de erkende competenties vast te leggen. Nazorg door samen met de deelnemer een opleidingsplan op te zetten en deze uit te laten voeren om bijvoorbeeld tot een diploma te komen.

Creëren solide basis, enthousiasme en bewustzijn Bewustzijn creëren en doelen stellen voor EVC EVC promotie- en informatiemateriaal (WN +WG) Persoonlijke informatieverstrekking Publieke informatieverstrekking (kennisavonden en periodieken) Website incl. te downloaden informatiefolders, promotiefolders, handleidingen, EVC-procedures (Potentiële) deelnemers worden juist en volledig geïnformeerd, zowel over de procedure als over de resultaten. Toegankelijkheid dient voor eenieder gelijk te zijn. Om enthousiasme en bewustzijn te creëren heeft VOC EVC informatiemateriaal ontwikkeld in de vorm van een brochure. De brochure vertelt iets over EVC-procedure en wat het mij als werknemer of werkgever oplevert om een EVC-traject te laten uitvoeren. Het creëren van bewustzijn betekent het investeren in mensen in de toekomst van een organisatie. Dit leidt tot het bepalen van specifieke doelen voor de investering in individuen. Die doelen moeten richting geven aan de invulling van de ondersteuning en faciliteiten van de persoonlijke ontwikkeling. Als bijlage wordt promotiemateriaal (een signaalkaart) meegeleverd via de brochure. Voor de publieke informatieverstrekking hebben we voor de kennisavonden presentaties ontwikkeld en voor periodieken zullen teksten geschreven worden (door Eric Tielman). Er is een extra EVC sitemap ontwikkeld in www.VOCAR.nl. Het doel van EVC is voor elke deelnemer omschreven in schriftelijk vastgelegde meetbare criteria, en staat in relatie tot het loopbaanperspectief van de kandidaat.

Herkennen competenties Voorbereiding verzamelen bewijslast EVC Overeenkomst + planning Uitvoeren verzamelen bewijslast Formulier deelnemersscan Karakterschets werkgever Praktijk-/Werkplekobservatie (handleiding Wakker-principe + observatieformulieren) Interview werknemer (handleiding STAR-methode) Met kandidaten worden voor aanvang van de procedure afspraken gemaakt over het doel dat aan de EVC-procedure voor de kandidaat wordt verbonden. De EVC-aanbieder treedt op als verantwoordelijke voor alle samenwerkende partijen zodat alle activiteiten worden afgestemd op de doelstelling van de kandidaat. De afspraken die de deelnemer met de EVC-aanbieder heeft gemaakt zijn aantoonbaar. Deelnemers nemen vrijwillig deel. Hiervoor is een EVC aanmeldingsformulier ontwikkeld en een planningsformulier. Deze worden samen met de deelnemer en de werkgever ingevuld. Het uitvoeren van verzamelen bewijslast gebeurt samen met de werkgever, werknemer en de EVC-begeleider. Instrumenten zijn specifiek ingericht op het zichtbaar maken van competenties die zowel leerwegafhankelijk ( deelnemer en werkgeverscan) al leerwegonafhankelijk (Star-methode en werkplekobservatie) zijn verworven. Gebruikte gegevens in de procedure zijn relevant ( deelnemer en werkgeverscan) dat het bewijsmateriaal betrekking heeft op de competenties in de landelijk erkende standaard die bij de loopbaan van de kandidaat passen. Authentiek ( Star-methode) het bewijsmateriaal heeft betrekking op de EVC-deelnemer zelf. Actueel (werkplekobservatie) het bewijsmateriaal moet een beeld geven van de actuele competenties van de deelnemer. STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Gedrag uit het recente verleden is de beste voorspeller van  toekomstig gedrag. Dat is de kern van de STAR-methode. Het komt erop neer dat je voorbeelden geeft van feitelijk (werk)gedrag dat te maken heeft met het functieprofiel. Daarmee toon je aan dat de deelnemer de functie goed vervult. Als laatste wordt de werknemer geobserveerd hiervoor wordt gebruik gemaakt van observatieformulieren en wordt het Wakker-principe toegepast. Alle bevindingen en resultaten worden genoteerd in het observatieformulier. De observatiemethode van de kandidaat gebeurt altijd op dezelfde wijze: W- waarnemen, A- aantekeningen maken, K- klassificeren, K- kwalificeren, E- evalueren, R- rapporteren.

Erkennen competenties Keuze beoordelingsmethode en maatstaf (referentiekader contextschillen) Ingevulde formulier deelnemersscan Praktijk-/Werkplekobservatie (handleiding Wakker-principe + observatieformulieren) Interview werknemer (handleiding STAR-methode) Aanvullende beoordelingsmethode (methodemix) Aanvullende taakgerichte opdracht Proeve van bekwaamheid Enz... De getrainde assessoren leggen het bewijslast van de medewerker naast de gekozen maatstaf. De maatstaf is ontwikkeld aan de hand van de referentiekader contextschillen waarbij er een onderscheid is gemaakt tussen niveau 2 en niveau 3. Een andere beoordelaar met het zelfde materiaal in handen, zou tot dezelfde conclusie moeten komen. Wanneer dit onvoldoende informatie oplevert, zet de assessor aanvullende beoordelingen in. Deze aanvullende beoordeling gebeurt meestal door het laten uitvoeren van een proeve van bekwaamheid of een aanvullende taakgerichte opdracht . Hierbij wordt zowel naar het werkproces, als naar het resultaat gekeken. Daar waar deze aangereikte gegevens alsnog verder getoetst moeten worden is het daartoe ingerichte instrumentarium (praktijkopdrachten) aanwezig.

Waarderen competenties Waardering erkende competenties Opstellen EVC-rapport + POP Vaststellen erkende competenties Bespreken resultaten met deelnemer Organiseren certificering/ diplomering Deze fase resulteert in een concrete waardering in de vorm van certificaten, diploma’s, of in een evaluatie in de vorm van een advies over verdere ontwikkelingsmogelijkheden of promotie. Wanneer het landelijk erkende certificaten zijn, moet een landelijk erkende organisatie deze stap uitvoeren. Elke EVC-procedure resulteert in een EVC rapportage waarin in ieder geval de competenties van de deelnemer staan vermeld in relatie tot de landelijk erkende standaard en in relatie tot de individuele loopbaandoelen. EVC-aanbieders meten of de vooraf afgesproken doelen die voor deelnemers aan de EVC-procedure zijn verbonden ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn. Samen met de deelnemer en de werkgever wordt een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld nadat de resultaten besproken zijn met de deelnemer en deze de resultaten heeft goedgekeurd. De privacy wordt gerespecteerd door afspraken te maken over de resultaten die de deelnemer heeft gehaald. Er is een beroepsprocedure waar kandidaten gebruik van kunnen maken. De EVC- begeleider organiseert de certificering en de eventuele diplomering. Dit kan ook pas na het uitvoeren van het ontwikkelingsplan plaatsvinden.

Nazorg Uitvoeren persoonlijk ontwikkelingsplan (VOC, ROC, enz...) Implementeren EVC in opleidings- en personeelsbeleid van een organisatie Deskundigheidsbevordering Begeleiders, assessoren, enz... Evaluatie Deelnemers EVC procedure + instrumenten EVC examencommissie Deze fase van de EVC-procedure richt zich op de ontwikkeling van het individu aan de hand van een persoonlijk actieplan. Uitvoeren POP. Hier start het eigenlijke leren of de eigenlijke ontwikkeling van het individu. In deze stap leert/ontwikkelt het individu aan de hand van de POP. De organisatie biedt hiervoor de faciliteiten, waar nodig ondersteund door externe partners. De voortgang van de medewerkers wordt gevolgd, evenals de inspanning van eventuele samenwerkingspartners. Implementeren EVC in HRM-beleid. Dit richt zich met name op het structureel toepassen van EVC in het opleidings- en personeelsbeleid van een organisatie. De meeste organisaties zullen hun eerste EVC-procedure uitproberen in een pilot. De resultaten van een EVC-project kunnen vervolgens gebruikt worden om te onderzoeken of en hoe EVC structureel wilt implementeren in een HRM-beleid. Op maat leren wordt daarmee de basis van het personeelsbeleid. De assessoren en begeleiders zijn aantoonbaar deskundig. Dit betreft onder meer de beroepskennis, assessmentkennis en de overige vereisten rond transparantie, relevantie, objectiviteit en validiteit. De procedure is zodanig ingericht dat men achteraf kan controleren of de assessor en de begeleider over die deskundigheid beschikken en onderhouden. Job-outline, certificaten.