Invoering van Collaboratieve Elektronische Leeromgevingen, Beleid en Logistiek Albert Pilot IVLOS, Universiteit Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Systeemintegratie in de zorg Introductie op het thema Bart Degryse.
techniek, communicatie en didactiek
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
E-merge, Kennis die samenwerkt
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
StatIG in de Vrolijke School
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Webdesign & (Digital) Marketing Portfolio Stage
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Meer innovatieve professionals
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Geïntegreerde schoolverbetering
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Kennis delen.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Samenwerken en communicatie
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Invoering van Collaboratieve Elektronische Leeromgevingen, Beleid en Logistiek Albert Pilot IVLOS, Universiteit Utrecht

S W O T Strenghts Weaknesses Opportunities Threats bij de invoering van leeromgevingen

Drie principes voor curriculumvernieuwing De student als junior-medewerker Projecten èn basiscompetenties geïntegreerd als organisatievorm ICT primair algemeen en vakspecifiek gereedschap

1. Van onderwijzen naar leren lLeerproces als uitgangspunt lDoceren impliceert nog niet leren lLeren is actief proces van kennisconstructie lEffectief studeren is hard en gemotiveerd werken aan relevante taken in een inspirerende omgeving

2. Van individueel leren naar coöperatief leren lLeren in teams lSamen verantwoordelijk voor proces en product lToekomstig werk in teams lEffectiever leerproces lPeer review bij werkstukken en projecten

3. Van onderwerpen naar intellectuele vaardigheden lMethodische wijzen om problemen aan te pakken lCommunicatieve vaardigheden lVakinhoud als gereedschap voor productieve taken

4. Van summatieve beoordeling naar formatieve beoordeling lBeoordelingen sturen activiteiten van studenten en docenten lRegelmatige feedback is nodig voor het leerproces van de studenten lFormatieve beoordeling geeft deze feedback op tijd lSummatieve feedback is nodig; niet geschikt voor tijdige feedback

5. Van afzonderlijke vakken naar integratie van vakken lVeel huidige curricula bestaan uit veel verschillende vakken; integratie is moeilijk lNieuwe curricula vanaf het begin gericht op integratie van kennis en vaardigheden via thema's, projecten, cases en problemen lStudent als junior-medewerker: lerend werken, werkend leren

6. Van eenmalig afstuderen naar eeuwig studeren lSnelle veranderingen in kennis zijn kenmerkend voor de kennismaatschappij lLevenslang leren is daarom noodzakelijk lHet studieprogramma moet de student daarop voorbereiden, niet doen alsof het daarna over is.

7. Integratie van ICT in alle (vak)gebieden lICT is nu zo belangrijk in alle vakgebieden dat het belangrijk moet worden in alle curricula lDigitale informatiebronnen, digitale communicatie, simulaties, modelling, databases, dataverwerking … lNotebook met wireless verbinding met Internet als symbool

Samenvattend: lleerproces van de student centraal lcontext waarin leren en werken dichter bij elkaar komen lauthentieke problemen zijn uitgangspunt ldoorlopende leerlijnen Paradigma: De student als junior-medewerker

Aandachtspunten voor ontwikkeling van nieuwe curricula lPrioriteiten voor ICT in onderwijs? Onderscheiden naar innovatieproces: 1. Leren over ICT 2. Leren met behulp van ICT: ICT als gereedschap 3. Leren door middel van ICT: ICT als leermiddel

ICT als gereedschap lRelatief gemakkelijk als innovatie te realiseren door voelbare meerwaarde, lwant de meerwaarde van ICT-gereedschap is snel zichtbaar, lals studieactiviteiten bestaan uit: informatie opzoeken en bewerken, communiceren, berekenen, meten, dus doen in plaats van luisteren en lezen

ICT als leermiddel lDe meerwaarde van ICT bij het leerproces van de student is veel abstracter en lastiger te beïnvloeden lZelden vanzelfsprekende meerwaarde lKostbaar in ontwikkeling en onderhoud door klein aantal gebruikers

Knelpunten in onderwijsinnovaties Condities voor een succesvol innovatieproces: - kenmerken van de verandering in nauwe relatie tot gevoelde behoeften - duidelijke ontevredenheid met de huidige situatie - benodigde kennis en vaardigheden aanwezig bij docenten en management

Knelpunten in onderwijsinnovaties lKnelpunt is meestal: onvoldoende erkenning en consensus over de noodzaak lBij complexe en grootschalige innovaties hoge eisen aan: - consensus - gezag - innovatie-infrastructuur

Invoeringsproces, innovatieproces Voor welk probleem is dit een oplossing? Wat is de meerwaarde?

Didactiek in digitale context Variërend in gebruik van interactieve faciliteiten van een digitale opslag van cursusmateriaal, roosters, contactpersonen, faq´s tot een virtuele werkplek voor taakgericht teamleren, projectonderwijs met een digitale werkplek

Didactiek in digitale context lWelke taken hebben studenten? lWelke veranderingen in studeergewoontes, time and task management

Kritische succesfactoren: lInfrastructuur: hardware, software, ondersteuning van netwerk en helpdesk lManagement moet er achter staan (waar achter?) lLeerproces van docenten om goed te doen wat ze willen gaan doen. lSchaalgrootte

SWOT samenvatting lsterke kanten van digitale leeromgevingen lzwakke kanten van digitale leeromgevingen luitdagingen lbedreigingen

Conclusies en aanbevelingen lbeleidsontwikkeling llogistiek

Tot slot lVeranderingen in maatschappelijke context maken veranderingen noodzakelijk in inhoud en vorm van de opleidingen lPresentatie beschikbaar op de website