Arbeidsparticipatie van mensen met psychische kwetsbaarheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Onze kernwaarden.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De historie & de toekomst
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
doorzettingsvermogen”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Preventief Verzuimmanagement
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Arbeidsmarkt De arbeidsmarkt is een abstracte markt waar ruil en prijsvorming plaatsvinden. De arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandig functionerende segmenten,
Doelgroep van PZT Mensen met een chronisch (niet-acute) psychiatrische problematiek verblijvend in de thuissituatie We richten ons niet op crisisopvang.
Begeleidingsplannen GGZ
Kernprocessen van de Act methodiek
Themabijeenkomst midden- management AZN Sanne van Loon Hanneke ter Beek Peter-Paul Lücker 22 maart 2012.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool.
Wat willen we vandaag doen?
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Van werk naar werk trajecten
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Groep Colruyt en ‘participatie’
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Participatiewet vanaf 2015
Participatie in de praktijk
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Instrumenten en voorzieningen
Armoede is … Sieg Monten
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
IPS: van kansarm naar kansrijk
Duurzame inzetbaarheid
Geïntegreerd breed onthaal
Duurzame inzetbaarheid
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Versterk de Jobcoach IN de school
Integrale Arbeidscoach
Transcript van de presentatie:

Arbeidsparticipatie van mensen met psychische kwetsbaarheden Fons Leroy 27/10/2011

Is werken wel goed voor GGZ-cliënten If you think work is bad for people with mental illness … try poverty, unemployment, and social isolation”. Marone & Golowka (2000) Psychiatric Rehabilitation Journal

Arbeidsintegratie is nog niet erg succesvol Belemmeringen bij de doelgroep Moeizame integratie werk en welzijn Financiering en regelgeving sluit niet goed aan bij de nood aan continuïteit in ondersteuning Integratie van wettelijke kaders nog niet gerealiseerd Belemmeringen aan werkgeverskant

Drempels voor de werkzoekende met een psychische kwetsbaarheid Onzekerheid over gezondheid Angst voor verminderde veerkracht, ervaring, vertrouwen en vaardigheden Angst voor afwijzing Angst voor terugval Angst aangepraat door familie en hulpverleners Van ‘het beperken van risico’s’ naar ‘risicomanagement’: Hoe mogelijke risico’s opvangen, ondersteunen.

Integratie werk en welzijn Denkpatronen Werk behoort niet tot de kerntaken van de GGZ? Betaald werk is voor de GGZ-klant niet haalbaar? Werk is ziekmakend? Samenwerken werk – welzijn: is dit wel zinvol? En wat dan met … privacy, andere expertise, andere visies, … BEIDE SECTOREN WERKEN VERSTERKEND TEN AANZIEN VAN ELKAAR EN DE WERKZOEKENDE

En wat denkt de werkgever over psychische kwetsbaarheden Terughoudend ervoor open staan? Mogelijkheden via een soepel systeem van leren op de werkvloer waarbij de werkgever ondersteund wordt via jobcoaching en loonpremies. De werkgever wil: op de hoogte zijn van de eventuele risico’s en van het ziektebeeld en hoe te handelen bij problemen. Hij wil goed geïnformeerd worden. ondersteuning bij het invullen van het vele papierwerk om de betreffende subsidies ook te kunnen krijgen. samenwerken met bekwame jobcoaches die zij voldoende inzicht hebben in bedrijfsvoering, zowel commercieel als met betrekking tot het werk dat werknemer dient uit te voeren dat er coördinatie is tussen de verschillende kernpersonen die betrokkenen zijn bij de begeleiding: leidinggevende, collega’s, familie, jobcoach en woonbegeleider.

Begeleiding: een hindernis of ondersteuning? Sabirul Islam: 20 jaar met een ongewoon loopbaanparcours Hij groeide op in East London waar hij geconfronteerd werd met geweld, misdaad, drugs en sociale uitsluiting. Om hieraan te ontkomen richtte hij reeds op 14-jarige leeftijd een eigen bedrijfje “Veyron Technology” op Zijn boek “The World at your Feet” dat hij als 17 jarige op de markt bracht, vertolkte zijn missie. Hij gelooft dat in elkeen talent zit en dat je moet vechten om je droom waar te maken. Dit élan deed hem een jaar later samen met een aantal 13-15 jarigen een game “Teen-Trepreneur” ontwikkelen dat vandaag in bijna 500 scholen wordt gebruikt om jongeren te sensibiliseren rond ondernemerschap. Nu wil hij op één jaar tijd 1 mio jonge mensen in 20 landen inspireren rond dit thema. Hou zouden onze begeleiders gereageerd hebben indien hij op 14-jarige leeftijd in zijn situatie aan ons advies had gevraagd: HINDEREN OF ONDERSTEUNEN?

De ‘werk-en welzijnwinkels’ Redeneren van uit kansen, keuze, motivatie (HOOP) Competentiegericht werken Onderling vertrouwen en respect Oplossingsgericht werken Gemeenschappelijke visie en taal Effectieve interventies (evidence based) w² w² w²

Stelling 1 Mensen met ernstige psychische aandoeningen willen wel werken, maar volgens velen kunnen zij dat alleen in stressvrije banen en voor een beperkt aantal uren per week. Of Als ik als GGZ-begeleider naar mijn cliëntenbestand kijk, zijn de meesten ervan nog niet klaar om te gaan werken tengevolge van een ernstige psychiatrische diagnose.

Stelling 2 Debby is een vrouw van 42 met een bipolaire stoornis , ze heeft al 7 jaar niet gewerkt. Ze is laatst bezig geweest met het zoeken naar werk en ze geeft aan graag te willen werken als stewardess. Ze heeft vroeger altijd als monteur gewerkt. Een goede trajectbegeleider zal: A: Haar moeten aanmoedigen om werk als monteur te zoeken omdat het goed aansluit bij haar werkverleden. B: Een baan aanbieden in de plaatselijke fabriek omdat ook andere cliënten daar succesvol aan het werk zijn. C: Haar aanmelden voor een werktraject zodat ze kan gaan leren zich voor te bereiden op reguliere arbeid. D: Haar helpen een baan als stewardess te vinden.

Stelling 3 Arbeid zou een basiselement moeten zijn van participatie. Dit betekent dat binnen de (h)erkenning van participatie in ruimere zin, het recht op arbeid geopend moet blijven. Belangrijk in dit opzicht is dat mensen niet worden ‘opgesloten’ in hun participatieplaats, maar blijvend kansen krijgen om te leren en te evolueren. Naargelang de (minder of meer veranderende) persoonlijke en/of maatschappelijke omstandigheden, is een bepaalde participatieplaats dan een minder of meer tijdelijke tussenstap.

Stelling 4 Implementatie van een herstelvisie binnen GGZ zal alleen slagen als de arbeidsintegratie van cliënten (of breder: hun maatschappelijk herstel) tot de core business van de GGZ wordt gerekend.

Stelling 5 Het is belangrijker om GGZ-gebruikers te leren omgaan met stress (copingmechanismen aanleren) in plaats van te leren hoe ze stress moeten vermijden zoals werk of een studie.

Stelling 6 Werk is ziekmakend, en te stresserend. Arbeidsintegratie moet dus weloverwogen worden. Het is de taak van de GGZ-professional om in te schatten vanaf wanneer arbeids(re)integratie mogelijk wordt.

Stelling 7 Daar waar sprake is van een succesvolle samenwerking tussen GGZ en de sector tewerkstelling, is begrip voor elkaars cultuur en werkwijze essentieel en ook gerealiseerd.

Bedankt