Welkom Informatieavond 26 maart 2012
Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij het onderwijs volgend schooljaar per bouw hebben georganiseerd. waarom wij hier voor gekozen hebben. wat dit betekent voor kinderen en ouders. hoe jullie verder worden geïnformeerd.
Visie van basisschool Los Hoes Kernbegrippen: Betekenisvol leren Zinvol leren Zelfstandig en leerkracht onafhankelijk Emotioneel vrij en veilig voelen Eigenheid/mededogen/humaan Dialoog en interactie Kind heeft een natuurlijke drang om zich te ontwikkelen Vertrouwen in het kind Leren van elkaar
Onderwijsconcept Kiezen, delen, maken. leren van elkaar rijke leeromgeving afstemming keuzes maken keuze mogelijkheden bewust in het aanbod leerkracht ouder kind actief leren werken luisteren accepteren van verschillen gericht op ontwikkeling fouten maken mag herstelrecht zelfverantwoordelijk instructie versus dialoog leerkracht rolmodel
Organisatie van het onderwijs nu: OB Heterogene mentorgroepen Cursustijd homogeen en Keuze-tijd heterogeen Vakspecialisten MB Heterogene mentorgroepen Cursustijd homogeen, Taaltijd en WO-tijd heterogeen Vakspecialisten BB Homogene mentorgroepen Cursustijd homogeen, Taaltijd en WO-tijd heterogeen Geen vakspecialisten
Volgend schooljaar: OB: geen verandering BB: geen verandering MB: verandering van werkwijze Homogene mentorgroepen Cursustijd homogeen, Taaltijd en WO-tijd heterogeen Geen vakspecialisten Wat was de aanleiding voor deze keuze?
Ouders Kinderen Leerkrachten Observaties Analyses van de aanwezige data bv. van 33 400 kinderen en van 5 leerkrachten 30 leerkrachten in nog geen 7 jaar
Wat betekent dit concreet voor de kinderen in de MB? Homogene mentorgroepen Op basis van de aantallen: waarschijnlijk 2 groepen 3, 1 groep 4, 1 groep 4/5 en 1 groep 5 Cursustijd (rekenen, lezen, spelling) homogeen in eigen mentorgroep door de mentor. Taaltijd en WO-tijd heterogeen a.d.h.v. keuze door de leerling Verschil met : Kring mentorgroep niet meer heterogeen maar homogeen (3x 15 min. per dag en levensbeschouwing) Meer kinderen van dezelfde leeftijdsgroep in de mentorgroep Geen vakspecialisten; kennis blijft wel aanwezig
Wat betekent dit voor de ouders van de MB? De mentor is direct betrokken bij de ontwikkeling van je kind op de basisvakgebieden (rekenen, lezen en spelling) en kan direct antwoord geven op vragen omdat zij zelf de lessen geeft. De andere zaken blijven ongewijzigd.
En voor kinderen en ouders in de OB en BB ? Voor de ouders verandert er niets als ze binnen de bouw blijven. Alleen de mentor kan wisselen. Mentorgroepen: OB: 5 x een mentorgroep instroom-1-2 BB: 1 groep 6, 1 groep 7 en 1 groep 6/8
Hoe nu verder? Besluiten nemen ten aanzien van: Groepen: Iedere mentorgroep heeft een eigen paleis, welk paleis? Hoe noemen we de paleizen? Indeling van de groepen maken(in de MB en BB) Welke mentor in welke groep? Blijven de groepen altijd vast of wisselen we de combi’s. Gaan we als mentor mee met de groep? Etc. Rooster: Iedereen op zelfde moment cursustijd, taaltijd en WO-tijd of om materialen te kunnen delen niet iedereen op dezelfde tijd rekenen, lezen, spelling geven. Etc. Inrichting Leeromgeving, meubilair etc. Leerkrachten: wie werkt er volgend schooljaar en waar? via de nieuwsbrief en website!
Bedankt voor jullie komst!