Welkom Informatieavond 26 maart 2012. Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stamgroepavond B5 dinsdag 28 augustus
Advertisements

Welkom in groep 8.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
3-jarigen in het basisonderwijs
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Welkom bij Leefstijl.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Informatie avond Groep 4\5
Vijf-gelijke-dagen model
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Informatie avond basisschool de Bras. Bras De volgende stap…
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Informatieavond 30 september 2013
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN GROEP 6. EVEN VOORSTELLEN……..
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
WELKOM.
Het werken met portfolio
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Leerling ? Een leerlingrapport.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Informatieavond groep 8
Handelingsgericht Werken
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Visie: rapport en portfolio
Informatieavond groep 5
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Welkom op de informatieavond
Een kijkje in de keuken…..
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Basisschool De Driesprong
Ouderavond Groepsorganisatie
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Ouderinformatie avond
Informatieavond 15 november 2017
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Informatieavond Schooljaar
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Samenlevingsschool / KC
Transcript van de presentatie:

Welkom Informatieavond 26 maart 2012

Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij het onderwijs volgend schooljaar per bouw hebben georganiseerd. waarom wij hier voor gekozen hebben. wat dit betekent voor kinderen en ouders. hoe jullie verder worden geïnformeerd.

Visie van basisschool Los Hoes Kernbegrippen: Betekenisvol leren Zinvol leren Zelfstandig en leerkracht onafhankelijk Emotioneel vrij en veilig voelen Eigenheid/mededogen/humaan Dialoog en interactie Kind heeft een natuurlijke drang om zich te ontwikkelen Vertrouwen in het kind Leren van elkaar

Onderwijsconcept Kiezen, delen, maken. leren van elkaar rijke leeromgeving afstemming keuzes maken keuze mogelijkheden bewust in het aanbod leerkracht ouder kind actief leren werken luisteren accepteren van verschillen gericht op ontwikkeling fouten maken mag herstelrecht zelfverantwoordelijk instructie versus dialoog leerkracht rolmodel

Organisatie van het onderwijs nu: OB Heterogene mentorgroepen Cursustijd  homogeen en Keuze-tijd  heterogeen Vakspecialisten MB Heterogene mentorgroepen Cursustijd  homogeen, Taaltijd en WO-tijd  heterogeen Vakspecialisten BB Homogene mentorgroepen Cursustijd  homogeen, Taaltijd en WO-tijd  heterogeen Geen vakspecialisten

Volgend schooljaar: OB: geen verandering BB: geen verandering MB: verandering van werkwijze Homogene mentorgroepen Cursustijd  homogeen, Taaltijd en WO-tijd  heterogeen Geen vakspecialisten Wat was de aanleiding voor deze keuze?

Ouders Kinderen Leerkrachten Observaties Analyses van de aanwezige data bv. van 33  400 kinderen en van 5 leerkrachten  30 leerkrachten in nog geen 7 jaar

Wat betekent dit concreet voor de kinderen in de MB? Homogene mentorgroepen Op basis van de aantallen: waarschijnlijk 2 groepen 3, 1 groep 4, 1 groep 4/5 en 1 groep 5 Cursustijd (rekenen, lezen, spelling)  homogeen in eigen mentorgroep door de mentor. Taaltijd en WO-tijd  heterogeen a.d.h.v. keuze door de leerling Verschil met : Kring mentorgroep niet meer heterogeen maar homogeen (3x 15 min. per dag en levensbeschouwing) Meer kinderen van dezelfde leeftijdsgroep in de mentorgroep Geen vakspecialisten; kennis blijft wel aanwezig

Wat betekent dit voor de ouders van de MB? De mentor is direct betrokken bij de ontwikkeling van je kind op de basisvakgebieden (rekenen, lezen en spelling) en kan direct antwoord geven op vragen omdat zij zelf de lessen geeft. De andere zaken blijven ongewijzigd.

En voor kinderen en ouders in de OB en BB ? Voor de ouders verandert er niets als ze binnen de bouw blijven. Alleen de mentor kan wisselen. Mentorgroepen: OB: 5 x een mentorgroep instroom-1-2 BB: 1 groep 6, 1 groep 7 en 1 groep 6/8

Hoe nu verder? Besluiten nemen ten aanzien van: Groepen: Iedere mentorgroep heeft een eigen paleis, welk paleis? Hoe noemen we de paleizen? Indeling van de groepen maken(in de MB en BB) Welke mentor in welke groep? Blijven de groepen altijd vast of wisselen we de combi’s. Gaan we als mentor mee met de groep? Etc. Rooster: Iedereen op zelfde moment cursustijd, taaltijd en WO-tijd of om materialen te kunnen delen niet iedereen op dezelfde tijd rekenen, lezen, spelling geven. Etc. Inrichting Leeromgeving, meubilair etc. Leerkrachten: wie werkt er volgend schooljaar en waar? via de nieuwsbrief en website!

Bedankt voor jullie komst!