1 PICANOL GROUP Resultaten 2005 Ieper, 17 maart 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
GfK Supermarktkengetallen
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Kwartaalresultaten en financiële vooruitzichten voor het boekjaar 2007 Adventure Works | Marie Margaux | Juli 2008.
Retail Marketing Services
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Opdracht Gerealiseerde omzet 125%
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
1 PICANOL GROUP Resultaten 2004 Ieper, 16 februari 2005.
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
T h e q u a l i t y m a k e r s 10 juli 2014 VAB bijeenkomst 10 maart Uitvoering GMO bij FresQ Loek Jochems.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Investeren in duurzaamheid en de financiële kaders: ‘waar gaat het mis en waar liggen kansen! ‘ dr. Mark Schweitzer 17april 2012.
 Bedrijfsprofiel RingIT  Personeel  Risico’s & Risicobeheersing  Kerncijfers  Toekomstverwachtingen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
GECONSOLIDEERDE & GEAUDITEERDE RESULTATEN 2008 HISTORISCH DIEPTEPUNT IN WERELDWIJDE VRAAG NAAR NIEUWE WEEFMACHINES DRUKT OP RESULTATEN 2008 Ieper, 11 maart.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Kostprijsberekening bij KMO
Lomoz, 16 maart 2011 Analyse jaarrekeningen in de zorgsector
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
1 Ieper, 16 april 2008 GEWONE ALGEMENE VERGADERING DER AANDEELHOUDERS Picanol NV.
Agenda Inkoopprofessionalisering
Herhaling Examenstof M&O
Accountancy en Advisering
H7: Productmanagement.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Externe verslaggeving
Goedemiddag H3b.
Goedemiddag H3b.
Oud Amsterdamsche Fietsfabriek.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Oefening 5 (Balansverrichtingen)
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
1 PICANOL GROUP GECONSOLIDEERDE RESULTATEN HY IN LIJN MET VERWACHTINGEN - Ieper, 23 augustus
Gewone Algemene Vergadering der Aandeelhouders
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
WELKOM OP DE ALGEMENE VERGADERING VAN AANDEELHOUDERS 18 MAART 2010.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Voorraadbeheer en bestellen
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Voorraadbeheer en bestellen
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Balans Resultatenrekening aankopen en kosten waar is dat geld naartoe
Staalsector Deel IV: –Enkele bedrijven toegelicht.
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Voorraadbeheer en bestellen
Toelichting jaarrekening 2016
Transcript van de presentatie:

1 PICANOL GROUP Resultaten 2005 Ieper, 17 maart 2006

2 I. Financiële Gegevens Geconsolideerde winst- en verliesrekening - Beknopte kasstroomtabel - Geconsolideerde balans II. Activiteitenverslag - Review Businessmodel - Businessplan OMNIplus 800 TC - Outlook Agenda

3 (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 Opbrengsten Kosten van verkopen BRUTOWINST Algemene en administratieve kosten Verkoop- en marketingkosten Overige bedrijfsopbrengsten Overige bedrijfsuitgaven RESULTAAT VAN BEDRIJFSACTIVITEITEN Nettofinancieringskosten Overige financiële opbrengsten Overige financiële lasten WINST OF VERLIES VOOR BELASTINGEN Belastingen WINST OF VERLIES AANDEEL VAN MINDERHEIDSBELANGEN-16 AANDEEL VAN DE GROEP IN WINST OF VERLIES EIGEN VERMOGEN TOTAAL BALANS Winst- en verliesrekening: 2005 vs 2004

4 RECURRENT EBIT BRIDGE 2004 – 2005 (in MEUR)  REBIT ,0  Machineverkoop : ondanks hoger volume (+ 20% vs 2004) +4,1 daalt brutomarge door sterke daling verkoopmarges -8,0  After market sales : 6% daling -1,4  Verliezen in Manufacturing door lage productiviteit -2,4  Toegenomen winstgevendheid in Accessories +1,3 (dankzij Verbrugge) en Mechatronics  Reductie in overheadkosten +4,4  IFRS +1,6  REBIT ,4

5 (in ‘000 euro) IFRS HY IFRS HY Opbrengsten Kosten van verkopen BRUTOWINST RESULTAAT VAN BEDRIJFSACTIVITEITEN WINST OF VERLIES VOOR BELASTINGEN Belastingen WINST OF VERLIES AANDEEL VAN MINDERHEIDSBELANGEN37-38 AANDEEL VAN DE GROEP IN WINST OF VERLIES Winst- en verliesrekening: HY vs HY2 2005

6 (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 Resultaat van de bedrijfsactiviteiten Brutokasstroom uit bedrijfsactiviteiten Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten Kasstroom uit financieringsactiviteiten Wijzigingen in de geldmiddelen en kas-equivalenten WINST PER AANDEEL Winst of verlies per aandeel (basic)-0,80-0,21 Winst of verlies per aandeel (na verwatering)-0,80-0,37 Aantal aandelen Beknopte kasstroomtabel

7 ACTIVA (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 VASTE ACTIVA Immateriële activa Goodwill1.920 Materiële vaste activa Andere financiële vaste activa103 Activa beschikbaar voor verkoop00 Vorderingen op meer dan één jaar Uitgestelde belastingsvorderingen VLOTTENDE ACTIVA Voorraden en bestellingen in uitvoering Handelsvorderingen Overige vorderingen Geldmiddelen en kasequivalenten TOTAAL ACTIVA Geconsolideerde balans (1/2)

8 PASSIVA (in ‘000 euro) IFRS 31/12/2005 IFRS 31/12/2004 EIGEN VERMOGEN Kapitaal7.400 Uitgiftepremies1.332 Reserves Omrekeningsverschillen Minderheidsbelangen3132 VERPLICHTINGEN OP MEER DAN EEN JAAR Pensioenen en soortgelijke verplichtingen Voorzieningen Uitgestelde belastingen en belastingslatenties Intrestdragende financiële verplichtingen Financiële leasing Kredietinstellingen Overige schulden0195 VERPLICHTINGEN OP TEN HOOGSTE EEN JAAR Pensioenen en soortgelijke verplichtingen Voorzieningen Intrestdragende financiële verplichtingen Handelsschulden Belastingen Overige verplichtingen TOTAAL PASSIVA Geconsolideerde balans (2/2)

9  Volumestijging aantal verkochte weefmachines (+20%) en lichte omzetstijging (+3%) in een erg moeilijke markt.  Negatieve effecten wegen echter op resultaten:  Marge-erosie als gevolg van hevige prijscompetitie met Japanse concurrentie (yen).  Tegenvallende verkoop wisselstukken in HY  Productiviteitsproblematiek bij Manufacturing, in combinatie met invoering nieuw ERP-systeem en dure grondstoffenprijzen.  Ingezette en gerealiseerde kostenbesparingen zijn duidelijk zichtbaar (4,4 miljoen euro), maar kunnen deze effecten slechts ten dele compenseren. Review 2005 (1/2)

10  In 2005 werd een nieuwe Raad van Bestuur en een nieuwe President & CEO verkozen.  Ook breidde de Picanol Group zijn productenaanbod verder uit met de luchtweefmachine OMNIplus 800.  In juli werden werkingsmiddelen vrijgemaakt door de verkoop van de tweedehandsmachinebusiness en de voorafwikkelaarbusiness (Te Strake Textile).  In het derde kwartaal startte de groep met de bouw van een nieuwe fabriek in Suzhou (China) om alle Chinese activiteiten te centraliseren. Ook in Ieper wil de Picanol Group zijn activiteiten concentreren.  In 2005 werd werk gemaakt van het businessplan  Vorig jaar werd ook gestart met de introductie van een nieuw ERP-systeem. Review 2005 (2/2)

11 TEXTIELKLANTEN TechnologiesWeaving Machines & Services Weaving Machines CRT After Market Sales & Support Airjet & Rapier Proferro & BUMAC Mechatronics GTP Accessories TEXTIEL & NIET-TEXTIEL OEM’s 2005 Businessmodel

12 Airjet & Rapier 2006 Businessmodel

13  President & CEOChris Dewulf  Marketing, Sales & ServicesJan Laga  Technology & OperationsGeert Ostyn  ManufacturingCathy Defoor  Mechatronics & AccessoriesStefaan Dewulf  Finance & AdministrationJurgen Couvreur  Human Resources & General ServicesDirk Verly Managementcomité

14 Businessplan  Aanhoudend moeilijke marktomstandigheden met blijvende prijs- en margedruk.  De weefmachinemarkt blijft bijzonder cyclisch.  Winstgevendheid staat bij alle spelers onder druk en iedereen focust op kostenreductie: Businessplan om marktpositie van de groep verder uit te bouwen en de marge te verbeteren  Meerjarenplan bouwt verder op de strategie en marktbenadering die begin 2005 ingevoerd werden, maar vernieuwt focus op rendabiliteit weefmachineverkoop en plant evaluatie marktbenadering van wisselstukken en diensten.  Focus op kerncompetenties, lokale marktaanwezigheid, innovatief R&D- en kostenleiderschapsbeleid, diversificatie door OEM Business en verdere kwaliteits- en productiviteitsverbeteringen.

15 Marketing, Sales & Services  Versterken marktpositie en verbeteren van de marge (o.a. door versterkte focus op technisch textiel en verhoogde wisselwerking tussen verkoop & ontwikkeling).  Verdere uitbouw van aftermarketactiviteiten.  Heroriënteren van gravity points wereldwijd.  Versterking lokale aanwezigheid in India. Technology & Operations  Focus op geïntegreerde ontwikkeling van weefmachines en doorbraakprojecten (integratie R&D).  Extra focus op standaardisatie, modulariteit en kostenbewust ontwikkelen (o.a. aandacht voor sourcingpotentieel).  Ambitie om elk jaar een (ver)nieuw(d)e weefmachine uit te brengen.  Verder organiseren van wereldwijde productieprocessen om optimaal en flexibel in te spelen op toenemende globalisering en geografische verschuiving van de textielindustrie.  5% van de groepsomzet naar productontwikkeling. Businessplan : Weaving Machines

16 Manufacturing  Synergievoordelen en kostenbesparingen door verdere integratie operationale processen en betere aansluiting op ERP-benadering.  Relatie evolueert tot zuivere leverancier-klantrelatie (externe competitie).  Naast productiviteitsverbeteringen mikken op verdere groei door meer werk voor derden.  In 2006 investering in modernisering van de vormkasten (Proferro). Mechatronics & Accessories  Mechatronics is kerncompetentie voor weefmachinebusiness: integratie van R&D Protronic met weefmachineactiviteiten.  Versterking concurrentiepositie Protronic door herziening productieorganisatie (o.a. start dochteronderneming in Roemenië).  Door gerichte acties inzake kwaliteit, kosten en leveringscapaciteit wil Accessories naast een leverancier voor derden, ook een bevoorrechte leverancier blijven van de groep.  Versterking concurrentiepositie door o.a. productiviteitsverbeteringen (Verbrugge).  Evaluatie overgenomen accessoirebedrijven op basis van bijdrage tot de groepsactiviteiten. Businessplan : OEM Business

17  Op 10 maart 2006 werd de nieuwe OMNIplus 800 TC gelanceerd.  Speciaal uitgeruste luchtweefmachine voor tire cord, een industrieel weefsel dat in de productie van autobanden gebruikt wordt.  De nieuwe weefmachine is gebaseerd op de OMNIplus 800-reeks en wordt afgewerkt in Günne (Duitsland). OMNIplus 800 TC

18  Algemeen wordt verwacht dat de vraag naar weefmachines in 2006 in de lijn zal liggen van  De Picanol Group houdt rekening met een aanhoudende concurrentiële prijs- en margedruk, maar blijft focussen op het behoud van marktpositie.  Gerealiseerde kostenbesparingen, verdere operationele verbeteringen en organisatorische aanpassingen zullen een positieve impact uitoefenen op de groepsactiviteiten.  Ondanks de moeilijke markt en aanhoudende prijs- en margedruk streeft de groep in 2006 naar een omzet op hetzelfde niveau van 2004 en Outlook

19  De Picanol Group kan enkel wereldspeler blijven als we niet bang zijn om in te spelen op de kansen die de wereld ons biedt.  De Picanol Group heeft slechts toekomst als we het optimale evenwicht vinden tussen een structureel lagere prijs- en marge-evolutie en totale kosten.  Ieper kan alleen blijven bestaan als het: én het centre of excellence blijft in onze kernbusiness én een passend antwoord formuleert op de té hoge kostenstructuur.  De verdere ontplooiing van onze activiteiten in China draagt positief bij tot de verdere ontwikkeling van de groep en vormt geen bedreiging.  De Manufacturing, Accessories - en wisselstukkenactiviteiten hebben een belangrijke impact op onze resultaten en onze toekomstige ontwikkeling.  Activiteiten voor derden spelen een belangrijke rol in de resultaatsontwikkeling voor de volledige groep. Conclusie

20 Vragen?