Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
1 Op zoek naar een kader voor bewaring en selectie: de situatie van het wetenschappelijk erfgoed aan de VUB Prof. Dr. Frank Scheelings.
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op stap naar het secundair onderwijs
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Van uniformiteit naar diversiteit
Van verheffen naar vereffenen(financieel afhandelen)
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Presentatie schoolsysteem
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Technische geletterdheid en onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Mediaopvoeding.
Op stap naar het secundair onderwijs
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
Omgaan met geschiedenis
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
VTB Technasium Vakcollege
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Secundair onderwijs van de toekomst
de tijd van burgers en stoommachines
Samenwerken in burgerschap
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Op stap naar het secundair onderwijs
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Hst 4: De wereld indelen.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Personeelsvergadering
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
Op stap naar het secundair onderwijs
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
SOCIALE STRATIFICATIE
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
Portret in beeld THTEX.
Enkele interessante vragen!
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Geschiedenis 3de jaar.
Welkom! structuur van onze school
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs

Waarom schreef Leonardo van rechts naar links? Middeleeuwse standenmaatschappij beheerst de waardenpatronen Godsdienst beheerst de samenleving. Vandaag? Onderzoek van Verhoeven tot Nicaise

Vorige eeuw: Talrijke maatschappelijke verschuivingen Competenties zijn erg belangrijk op alle vlakken in de samenleving: –Techniek en technologisch vlak –Sociaal vlak –Wetenschappelijk vlak –Politiek vlak –Economisch vlak –Steeds verdere mondialisering Geen standanmaatschappij meer Scheiding tussen godsdienst(en) en staat…

Selectie op basis van sociale afkomst wordt niet meer aanvaard De doelen in het onderwijs zijn ondertussen herschreven vanuit competentiegerichte visie Comprehensief onderwijs kreeg vorm in de tweede helft van vorige eeuw Het onderwijs heeft een opdracht… Wat is dan het probleem?

Evolueert het onderwijs mee? Een structuur met ‘beschotten’, en ‘overgangen’ van jaar tot jaar (van trimester tot trimester…)??? Volksschool Voorbereidende afdeling Humaniora HO Basisonderwijs BLO A klas Leeftijd… B ASO TSOBSO BSO. België tot jaren ‘50 HO 2006

Finland: onderwijs zonder overgangen tot 16 jaar.

In enkele woorden… Ontwikkeling??Van Selecteren naar emancipatie Onderwijsstructuur? Van categoriaal naar comprehensief …Van verticaal naar horizontaal

Van selecterend naar comprehensief onderwijs.. Verticale structuur Vroeg selecteren Indelen volgens middeleeuws mensbeeld (hoofd- en handwerkers) S.O. wordt beschouwd als een soort eindpunt Homogene groepen(??) Uniformiteit in inhouden Richtingen met vastgelegde inhouden Eenzijdige visie op vorming (of talen of technologie of humane wetenschappen) Inhouden staan centraal (zonder vragen te stellen over transfer) Horizontale structuur Competentiegericht en adaptief evalueren Alle ontwikkelingsgebieden kunnen van een hoog of laag niveau zijn Het begin van LLL Heterogene groepen Diversiteit in leertrajecten Alle combinaties zijn mogelijk Hoofddoel: ontplooiing van de persoonlijkheid Functioneren van de kennis staat centraal

De recente geschiedenis 1980: VSO ingevoerd… –Inge Van Bijlen –Damiaaninstituut Aarschot: enthousiaste hervormers… …en in 1991: terug afgevoerd!! –Zgn eenheidstype 1997: afschaffing van onderwijsvormen in de 1 e graad SO: geboorte van de middenschool –Met schoonheidsfoutjes+ –Parlementaire vraag Roger Voorhamme… Tweedekansonderwijs is geëvoluerd van comprehensief naar categoriaal???

Comprehensief onderwijs geraakt niet uit de startblokken Probleem: De vier SO vormen blijven bestaan, ondanks de algemene instemming over de nefaste gevolgen ervan… =

Wat is het resultaat? Selectie in ons onderwijs is nog altijd meer een kwestie van sociale afkomst dan van competenties of talent (Verhoeven, Nicaise) Geletterdheid en gecijferdheid (op het niveau van de basisvorming) is problematisch bij 13 % van de Vlamingen (onderzoek EALS) Voorbeeld van laaggeletterd: in een folder of gebruiksaanwijzing de informatie die je nodig hebt niet kunnen terugvinden. Voorbeeld van laaggecijferd: niet kunnen achterhalen welk product het minste kost per kg.

Pisa: onderzoek van de Oeso i.s.m. diverse universiteiten. Uitspraak 1: “Ons Wiskunde onderwijs is het beste van de wereld” zowatiedereen Uitspraak 2: “Onze topleerlingen in het S.O. leren goed ondanks het onderwijs” Prof. Lowyck, KUL, 19895