Lemmensinstituut Leuven academiejaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Doublet deel 1 – de basis.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
3-jarigen in het basisonderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Het ontwikkelingsperspectief
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Motoriek normale ontwikkeling en stoornissen
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Opvoeden van drukke kinderen
… de stap naar het eerste leerjaar
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Methodische vaardigheden
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom!. Opvoeding Maarsen, 14 november 2009 Opvoeding Vooraf, voor de jongeren (1/4): Hoe zou je de relatie met elk van je ouders waarderen? Uitstekend.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Kinderen en hun sociale talenten
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Even voorstellen : Groep 3b
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
De ontwikkeling van het kind !
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011 Basisschoolkind Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011

Basisschoolkind Lichamelijk : 1e strekking Inhaalbeweging ledematen Babyvet  spierweefsel Uitgesprokener gezicht (geleidelijke) tandenwissel 1m  1,50 m DUS: mini-volwassene! NB: ook sociaal-emotionele gevolgen Hoofd groeit trager, babyvet weg Sociaal – emotioneel : wat ben jij groot, te klein bepamperd

Basisschoolkind 2. Motorisch Geleidelijke toename en verfijning van Bewegingsactiviteiten Evenwicht Lichaamsbeheersing (oog-handcoördinatie) L’ enfant parfait (10 jr) Perfecte beheersing Harmonische lichaamsbouw Soepel instrument om in interactie te gaan met buitenwereld

Basisschoolkind 3. Perceptueel Zelf waarneming richten en sturen Verschillende elementen integreren Gedetailleerd en systematisch Perceptuele reorganisatie – schematisering - exploratie

BASISSCHOOLKIND 4. Cognitief Piaget: stadium 3 : concreet operationele stadium

Basisschoolkind Nadenken over realistische, concreet voorstelbare situaties Mentaal manipuleren van geestelijke voorstellingen: Probleemoplossend vermogen (o.a. visualisatietechniek) Reversibel denken Met meerdere aspecten rekening houden Toestand én proces zijn belangrijk DUS: bewust van conservatie Maar: - enkel bij concrete waarneming - verschillen ngl. aspect (bijv. aantal, volume, gewicht) Voorstelbare situaties : rekenen via telraam Probleemoplossend vermogen : verschillende oplossingen mentaal nagaan

Basisschoolkind Voorbeeld van omkeerbaarheid

Basisschoolkind Positie van een ander innemen Classificatie : klasse-inclusie Seriatie Transitief denken Seriatie : bijv. toonladder

Basisschoolkind Magisch denken Voorkeur voor realistische elementen Ook nog magisch denken o.w.v. subjectieve ervaringen en gevoelens bijv. bijgeloof geeft rust, gevoel van zekerheid, ongeluk vermijden Geheugen Papegaaienwerk (herhaling, dril) Pas laat inzichtelijk inprenten Papegaaienwerk :  liedjes uit het hoofd zingen

basisschoolkind 5. Taal : volwassenentaal tegen 9 jr Panekoekennood meegehelpt

basisschoolkind Uitbreiding woordenschat (30 à 40.000 woorden) > vroeger Onderwijsaanbod Verbale werkvormen TV, boeken, computer Metalinguistisch bewustzijn : taal is spel van regels Interesse voor moeilijke taalconstructies/ vreemde taal Toch nog onzuiverheden Articulatie, grammatica Passieve en langere zin

basisschoolkind 6. Sociaal-emotioneel In groep omgaan met leeftijdsgenootjes (“peers”) Eigen leeftijd > volwassene Volwassene = referentiefiguur Sociale leerschool : rollen, normen, conflicten Peer = spiegel, eerlijke taxatie + norm (peer pressure) Invloed op zelfvertrouwen en zelfbeeld, latere leven

basisschoolkind 6. Sociaal-emotioneel In groep omgaan met leeftijdsgenootjes (“peers”) Sociale aanvaarding – populariteit en status Sterren Vervelende kinderen Middenmoot Onzichtbaren Één-sekse groepjes (vooral op school), later meer interesse Inadequate omgangstijlen Pester Clown Vleier Pseudowetenschapper Vervelende kinderen hebben wel invloed, actief afgewezen

basisschoolkind 6. Sociaal-emotioneel Evolutie in vriendschap 6 à 8 jr: vrienden = samen dingen doen, bewondering 10 jr: psychische steun, vertrouwenspersoon, acceptatie Scheiden = lijden Soms geen vriendjes

Basisschoolkind 6. Sociaal-emotioneel Pesten

BASISSCHOOLKIND 7. Seksueel Freud : latentieperiode 6 – 8 jr.: verliefd, heimelijke spelletjes, schuine moppen 8 – 10 jr.: intense emoties, lichamelijk contact, rolgedrag 10 -12 jr.: tekenen van puberteit, belangstelling volwassen seksualiteit, soms net preuts

basisschoolkind

basisschoolkind 8. Persoonlijkheid Psychologische (zelf)beschrijvingen Eigen karakter, vaardigheden, categorieën Concreet  algemeen, stabiel Vergelijkingen met peers : vlijt vs. minderwaardigheid bijv. groepsgericht individueel onderwijs Genderidentiteit! Itt beschrijvingen van uiterlijke kenmerken Cfr.

basisschoolkind 9. Moreel Meevoelen en meeleven (empathie) stimuleer dit! Conventionele fase : wetten, afspraken, regels

basisschoolkind 10. School : het tweede opvoedingsmilieu SCHOOLRIJPHEID Spelen (kleuterklas) leren Normale begaafdheid (cf. BLO) Motorisch en sensorisch : beheersing, oog-hand Motivatie : concentratie, leergierigheid, werklust Sociale rijpheid, veilige hechting (i.t.t. scheidingsangst) Emotie onder controle (frustratietolerantie) Lees-, schrijf- en rekenvoorwaarden Wat zijn de verschillen met kleuteronderwijs Meester is werkgeven, geen moederfiguur, klas dient om te werken, weinig keuzevrijheid meer

basisschoolkind 10. School DRIE SCHOOLSE VAARDIGHEDEN Lezen Invloed van “ontluikende geletterdheid” Voorwaarden Woordenschat Concentratie Regels Geheugen Visuele discriminatie Fasen : spellend herkennend begrijpend lezen Regels itt fantasie van het spel Visuele disciminatie

basisschoolkind 10. School DRIE SCHOOLSE VAARDIGHEDEN Schrijven Invloed van “ontluikende geletterdheid” Voorwaarden Taalbeheersing (instructies van leerkracht) Grove en fijne motoriek (ritme, L/R-voorkeur) Zintuigen (oog-handcoördinatie, discrimineren) Concentratie Geestelijke en emotioneel evenwicht Motivatie Fasen : tekenen  letters/woorden herkennend begrijpend schrijven o.A om de instructietaal te begrijpen

basisschoolkind 10. School DRIE SCHOOLSE VAARDIGHEDEN Rekenen : de wetmatigheden van de wereld Getalbegrip: tellen, correspondentie, classificatie, seriatie Van concrete naar mentale rekenvaardigheden Basisautomatismen (tot 10, 20)  cijferen vraagstukken Realistisch Rekenonderwijs : o.a. belang van schatten o.A om de instructietaal te begrijpen

BASISSCHOOLKIND 11. Spel Bewegingspelletjes  sport/hobby Associatief en coöperatief spel Spelen in (peer)groepen (sportclub) Experimenteer- en constructiespelen : creatief knutselen Associatief : nog zonder echte taakverdeling

Basisschoolkind 12.Tekenen

Peuter en kleuter

Basisschoolkind 12. Tekenen Visueel realisme : realiteitszin Lichaamsvormen, bevestiging, nek: proporties Profielvorm : enkel hoofd en benen Bewegingen Ruimte en tijdsbesef : mens < deur, lucht// bodem dag-nacht, seizoenen Verstandelijke > creativiteit, fantasie Mislukt realisme 3 a 4 jr Verstandelijk realisme 5 a 6 jaar Visueel realisme basisschool

BASISSCHOOLKIND

basisschoolkind 13. Muzisch Hargreaves : 5-8j : schematische fase : streven naar conventies “tonale stabiliteit”, metrum, toonhoogte- en tempovariaties notatie: eerst ritme ( 1 2 dimensies), later + contour 8-15j: (artistieke) regelsystemen : volgen van conventies Intervallen, toonsoorten, vormbesef Notatie: eigen abstract systeem Westerse tonaliteit en harmonie (bijv. cadenzen, consonantie) Stijlgevoel : sterkst ontwikkeld op 8-9j (Castell) /11j (Gardner) “open oor”