Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education Wat leert evaluatieonderzoek ons over het gelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.larmoire. 2. lescalier 3. La grand-mere 4. Le canapé
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Edushock leerfestival
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Gemeenschappelijk wonen op leeftijd Sociale netwerken en zorgposities van ouderen in woongemeenschappen.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Belgostat Praktijkseminarie Els ARYS en Petra VAN NUNEN Dienst Statistische informatiesystemen Antwerpen, 17 november 2010.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Structuur secundair onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Professionele ontwikkeling
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
Transcript van de presentatie:

Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education Wat leert evaluatieonderzoek ons over het gelijke onderwijskansenbeleid in andere regio’s Colloquium 'Tien jaar GOK-decreet' 16 November 2012

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 2 Structuur 1.Het onderwijssysteem in de Federatie Wallonië- Brussel (België) 2.Het compensatiebeleid: « meer geven aan zij die minder hebben » 3.Ontsnappen aan segregatie: convergerende oplossingen?

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 3 Het onderwijssysteem van de Federatie Wallonië-Brussel  Vrijheid van onderwijs  Quasi onderwijsmarkt (Dupriez & Maroy, 2000 ; Duru-Bellat & Meuret, 2001).  Onderlinge afhankelijkheden (Delvaux & Joseph, 2003)

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 4 Het onderwijssysteem van de Federatie Wallonië-Brussel

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 5 Het onderwijssysteem van de Federatie Wallonië-Brussel

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 6 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» : Zones d’éducation prioritaire  Zones  Problemen bij de identificatie van de doelgroep

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 7 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» : Positieve discriminatie  Onderwijsmissies: « Aan alle leerlingen gelijke sociale emancipatiekansen kunnen verzekeren »  Positieve discriminatie : « een onderscheid maken ten voordele van scholen van het gewoon basis- en secondaironderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Federatie Wallonië- Brussel, op basis van sociale, economische, culturele en pedagogogische criteria »

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 8 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» : Positieve discriminatie  Wat ?  Extra personeel en fondsen  Aan wie?  Scholen  Ongeveer 12% van de leerlingen  Hoe zijn de scholen gekozen?  Socio-economische status van de leerlingen  De scholen zijn geklasseerd volgens de meest kansarme tot de meest gegoede  Door dit klassement zijn de eerste scholen geselectionneerd om een totaal van 12% van de leerlingen te behalen in de Federatie Wallonië- Brussel

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 9 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» : Positieve discriminatie  Hoe zijn de scholen gekozen?

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 10 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» : Positieve discriminatie  Kritiek op identificatie van de doelgroep  Oplossing om definitieve etikettering van de scholen te voorkomen  Indirecte maat van het socio-economisch statuut  Makkelijk  Precies?  Geen « ethnische » of linguïstische identifactie van de doelgroep  Politieke argumenten: geen etikettering  Wetenschappelijke argumenten: draagt niet bij tot de identificatie van de doelgroep  Wat wordt er ondernomen?  Weinig richtlijnen  Weinig beschrijvingen van de ondernomen pedagogische handelingen  Hoofdzakelijk een vermindering van de grootte van de klassen

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 11 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» : positieve discriminatie  Welke resultaten zijn er?  Weinig evaluaties over de doeltreffendheid

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 12 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» : positieve discriminatie  De resultaten?  Systeemeffecten? (Bouchat et al., 2005)  De labelling « positieve discriminatie » beïnvloedt niet de keuze van de school  De socio-economische samenstelling van de school doet dat wel  Belangrijk probleem: segregratie tussen de scholen  Positieve discriminatie heeft niet als doel om segregatie af te bouwen

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 13

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 14 Twee voorziene oplossingen  Handelingen over de inschrijvingsprocedure in het secondair onderwijs  2008: Inschrijvingsdecreet : « eerste aangekomen, eerste bediend »  2009: Sociale mix decreet : voorrangsregels en loting  2010: Inschrijvingsdecreet : voorrangsregels en collectieve voorkeursbehandeling  Aanpassing van het onderwijsvoorrangsbeleid  Directe verbinding van het extra personneel tot de socioeconomische samenstelling van de scholen  Een te bestuderen oplossing (Demeuse et al., 2007) De segregatie afbouwen: convergerende oplossingen ?

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 15 Bevorderen van de sociale mix door een gedifferentieerde financiering: een te bestuderen oplossing  Algemene formule van attributie van de middelen in functie van de behoeften  Gelijkheidsfunctie  Bevorderingsfunctie  Wat scholen zoeken  Bestede middelen maximaliseren  aansporen van het recruteren van gedefavoriseerde leerlingen  Recruteren van « goede » leerlingen  compenseren van de recrutering van minder gefavoriseerde leerlingen door menselijke middelen  Meerdere scenarios De segregatie afbouwen: convergerende oplossingen ?

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 16 De segregatie afbouwen: convergerende oplossingen ? Bevorderen van de sociale mix door een gediffentieerde financiering: een te bestuderen oplossing Scenario « Robin des bois »: Gelijkheidsfunctie en bevorderingsfunctie

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 17 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» 2010: een gedifferentieerde omkadering  Alleen de gelijkheidsfunctie

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 18 Onderwijsvoorrangsbeleid: « meer geven aan zij die minder hebben» 2010: een gedifferentieerde omkadering  Hetzelfde principe als voor de positieve discriminatie  Meer middelen  Meer vooruitgang  De « Robin des bois » discussie  Gelimiteerd budget  Politieke onmogelijkheid van zo’n herverdeling

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 19 Discussie Is het compensatiebeleid voldoende?  De effecten zijn weinig gekend  Segregatieproblemen Hoe segregatie voorkomen?  Reguleren van de inschrijving  Integreren van PEP in het herverdelingsmechanisme Evaluatiebehoefte  Wat is de te verwachten doelstelling van deze metingen?  Hoe gaan we de te verwachten doelstelling evalueren?  Wat te doen als het doel bereikt is?

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 20 Demeuse, M., Frandji, D., Greger, D., & Rochex, J.-Y. (Eds) (2008). Les politiques d’éducation prioritaire en Europe : Conceptions, mises en œuvre, débats. Lyon: INRP.

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 21 Demeuse, M., Frandji, D., Greger, D., & Rochex, J.-Y. (Eds) (2012). Education policies and inequalities in Europe. Houndmills Basingstoke Hampshire: Palgrave Macmillan.

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 22 Demeuse, M., Frandji, D., Greger, D., & Rochex, J.-Y. (Eds) (2012). Les politiques d’éducation prioritaire en Europe, tome II : Quel devenir pour l’égalité scolaire. Lyon: ENS Editions.

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 23 Bakker, J., Denessen, E., Peters, D, & Walraven, G. (Eds.) (2010). International perspectives on countering school segregation. Apeldoorn: Garant.

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 24 Nicaise, I., & Desmedt, E. (Eds.) (2008). Gelijke kansen op school : het kan! Zestien sporen voor praktijk en beleid. Deurne: Plantyn.

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 25 Friant, N. (2012). Vers une école plus juste: Entre description, compréhension et gestion du système. (thèse de doctorat en sciences psychologiques et de l’éducation). Université de Mons, Mons. Retrieved from ouvertes.fr/tel

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 26 Dank u! Nathanaël Friant Assistant Institut d'Administration Scolaire Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education Université de Mons (UMONS) Académie Universitaire Wallonie- Bruxelles Place du Parc 18, B-7000 Mons Belgique +32 (0) Web : Twitter : Actualité :

Université de Mons Nathanaël Friant | Service de Méthodologie et Formation / INAS 27 Referenties Bouchat, T. M., Delvaux, B., & Hindryckx, G. (2005). Discrimination positive et mobilité scolaire. Rapport de recherche, Cerisis-UCL et SPE-ULg. Delvaux, B., & Joseph, M. (2003). Les espaces locaux d’interdépendance entre écoles: étude de cas en Belgique francophone (Rapport de recherche). Charleroi: CERISIS - UCL. Retrieved from Demeuse, M., & Friant, N. (2012). Evaluer les politiques d’éducation prioritaire en Europe: Un défi méthodologique. Revue Suisse des Sciences de l’Education, 34(1), Demeuse, M., Derobertmasure, A., Friant, N., Herremans, T., Monseur, C., Uyttendaele, S., & Verdale, N. (2007). Étude exploratoire sur la mise en œuvre de nouvelles mesures visant à lutter contre les phénomènes de ségrégation scolaire et d’iniquité au sein du système éducatif de la Communauté française de Belgique (Rapport de recherche). Bruxelles: Gouvernement de la Communauté française de Belgique. Retrieved from Demeuse, M., Friant, N., & Nicaise, I. (2008). Onderwijsvoorrangsbeleid : extra investeren in de zwaksten. Gelijke kansen op school : Het kan ! Mechelen: Plantyn. Demierbe, C., Demeuse, M., & Friant, N. (2008). Quelle évaluation des politiques d’éducation prioritaire en Europe? Actes du colloque international “Efficacité et Equité en Education.” Rennes: Université Rennes 2. Dupriez, V., & Maroy, C. (2000). La régulation dans les systèmes scolaires. Revue française de pédagogie, (130), doi: /rfp Duru-Bellat, M., & Meuret, D. (2001). Nouvelles formes de régulation dans les systèmes éducatifs étrangers: autonomie et choix des établissements scolaires. Revue française de pédagogie, 135, Friant, N., Demeuse, M., Aubert-Lotarski, A., & Nicaise, I. (2008). En Belgique. Deux modes de régulation des effets d’une logique de quasi-marché. M. Demeuse, D. Frandji, D. Greger, J-Y. Rochex (Eds). Les politiques d’éducation prioritaire en Europe : Conceptions, mises en œuvre, débats (pp ). Lyon: INRP. Littré, F., Demeuse, M., Derobertmasure, A., Friant, N., & Nicaise, I. (2008). Muren Slopen : De segregatie in het onderwijs afbouwen. Gelijke kansen op school : Het kan ! Mechelen: Plantijn.