Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
Het is vandaag Girlsday!
OUDERINFORMATIEAVOND
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Programma Ouderavond Opening, Sanne Heijmans
Informatie-avond vakkenpakketkeuze Klas 2
Techniek in de kijker(s) Resultaten monitorronde ‘Van kans naar keuze’ 2011 juni 2011 Eva Voncken.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Leerwegen in het VMBO BB/ KB
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Welkom op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen, die als “advies” hebben gekregen: Theoretische Leerweg – HAVO (VWO) Informatie avond.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
VTB Technasium Vakcollege
Mobieltje op trilalarm ?
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Het Voortgezet Onderwijs
Kempenhorst College Ouderavond 12 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Kempenhorst College Ouderavond 17 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Kempenhorst College Ouderavond 13 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
LOOPBAANORIËNTATIE KLAS 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
INFO - AVOND VMBO 3.
L O B LoopbaanOriëntatie en Begeleiding. L O B Leerplicht tot en met leerjaar waarin je 16 jaar wordt Kwalificatieplicht tot het behalen van niveau 2.
5 april 2012 Brugklas naar MAVO
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Informatieavond klas 2 Welkom
Onderwerpen Keuze leerweg Keuze sector en vakken Na het VMBO.
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Informatie-middag na Roncalli
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Studiekeuzes van uw kind
Uitstromen naar het voortgezet onderwijs
Welkom Voorlichting instroom leerjaar 3
19 FEBRUARI 2015 Welkom Op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen die als ‘advies’ hebben: Basisberoepsgerichte Leerweg of Kaderberoepsgerichte.
Voorlichting sectorkeuze Mavo 2 M. Memelink
Voorlichtingsavond TK2
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Voorlichtingsavond Sectorkeuze 1 december Programma Voorlichting decaan 1 e informatieronde: – e informatieronde:
Welkom Op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen die als ‘advies’ gaan krijgen: Theoretische Leerweg of HAVO 9 MAART 2015.
Welkom op de tweede informatie-avond voor vmbo2-g/t.
Voorlichting okt'09 VMBO TL klas 4. De Koers Uitzetten meenemen mag…..
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Ouderavond 3e klas schooljaar
Informatie voor ouders groep 8 over:
. Ouderavond 2e klas schooljaar
Welkom Op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen die als ‘advies’ gaan krijgen: Theoretische Leerweg / MAVO 22 februari 2016.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
KEUZES IN HET VMBO VOORLICHTINGS VOORLICHTINGS AVOND ( ) KLAS 2 BL / KL KEUZES:LEERWEGSECTORAFDELING Het Rhedens locatie Dieren R.M. Eichelsheim.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Welkom ! Welkom ! Voorlichting 2 vmbo GT Decaan SME Deze presentatie via magister thuis te bekijken. (bij opdrachten : ML)
Informatie voor ouders groep 8 over:
Studiekeuzes van uw kind
Studiekeuzes van uw kind
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Informatie voor ouders groep 8 over:
Mobieltje op trilalarm ?
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Studiekeuzes van uw kind
Welkom Profielkeuze voorlichtingsavond voor leerlingen uit mavo en havo klas 2.
De Frissel Veenwouden Ouderavond 26 maart Keuzes klas 2.
Transcript van de presentatie:

Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen

Figures Meerderheid (60%) van basisschoolleerlingen stroomt uit naar het vmbo Van alle vmbo-meisjes in de bovenbouw volgt 47,4 % de theoretische leerweg 15,6 % de gemengde leerweg 26,4% de kaderberoepsgerichte leerweg 10,6% de basisberoepsgerichte leerweg Slechts 5% van deze meisjes kiest voor de sector techniek (bij de theoretische leerweg is het niet verplicht om een sector te kiezen)

Leerlingen vmbo Verdeling m/j over de sectoren, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek, CBS Statline Zorg & Welzijn 54% Economi e 26% Landbouw 15% Techniek 5% Landbouw 12% Economie 31 % Techniek 50% Zorg & Welzijn 7% meisjes (N=38.096)jongens (N=44.275)

2008/2009 sector techniek Gemengde leerweg Totaal aantal leerlingen4.416 % meisjes23% Kaderberoepsgerichte leerweg Totaal aantal leerlingen % meisjes5,7% Basisberoepsgerichte leerweg Totaal aantal leerlingen % meisjes3,2%

Facts Nederland is één van de weinige landen in de wereld waar al zo jong gekozen moet worden Samen met de Oekraïne besteedt Nederland in het basisonderwijs de minste tijd aan natuuronderwijs per jaar (45 minuten per week) Natuuronderwijs is eigenlijk alleen biologie Recent komen er wel meer en meer technieklessen (VTB)

Facts basisonderwijs Uit recente attitudemetingen Wetenschap en Techniek (W&T) onder leerlingen groep 8 blijkt dat: Zowel jongens als meisjes seksestereotiepe opvattingen hebben over beroepsbeelden bij W&T; jongens meer dan meisjes. Meisjes minder dan jongens het voornemen hebben later te kiezen voor een bètatechnische opleiding of baan Bron: Eindrapportage VTB Attitude Monitor, 2009

Facts basisonderwijs Ouders spelen de belangrijkste rol De verwachtingen van een leerkracht hebben effect op de W&T-prestaties van leerlingen De houding/opvatting van de leerkracht t.a.v. W&T heeft effect op de houding van de leerlingen t.a.v. W&T Bron: Eindrapportage VTB Attitude Monitor, 2007 Pygmalion Effect, Female Teachers.., Beilock a.o., 2009

Facts vmbo Uit de VHTO-Leerlingkeuzemonitor vmbo (2008/2009) blijkt dat: De keuze voor de sector techniek primair gekoppeld wordt aan beroepsperspectieven (en dus minder aan de vervolgopleidingen) Slechts 19% van de meisjes weet welke technische beroepen er zoal zijn (tegen 53% van de jongens)

Facts over keuzes van NL-meisjes Factoren die van invloed zijn: Zelfbeeld t.a.v W&T-prestaties Invloeden vanuit de omgeving (ouders, docenten etc.) (On)bekendheid met beroepen/functies

Reëele beroepsbeelden en beroepsperspectieven In onderbouw en bovenbouw: Breedte van techniek leren kennen Reële beelden opbouwen van functies en van functieniveau’s Kennis maken technische werksettings en beroepsbeoefenaars Identificatiemogelijkheden aangereikt krijgen Bevraagd worden op stereotyperingen

Oriëntatie en feedback Echte contacten met technische beroepsbeoefenaars Ook contacten met vrouwelijke beroepsbeoefenaars Ervaringsverhalen horen van leerlingen die een technische vervolgstudie zijn gaan doen Excursies en doe-opdrachten bij technische bedrijven en technische functies in andere settings Dus: speeddates, terugkomdagen, gastlessen, workshadowing, Girlsday, excursies, interviews, Tube your future, workshadowing en….begeleiding!

Reëele beroepsbeelden en beroepsperspectieven VHTO-onderzoek Femme Metaal (OOM): Grootste potentieel en beste perspectieven voor meisjes in de metaal in functies op niveau mbo-bol 4: Andere werksetting Meer zeggenschap over eigen werk Betere doorgroeimogelijkheden Meer vrouwelijke collega’s Aantoonbaar minder uitstroom

Reëele beroepsbeelden en beroepsperspectieven Voorbeeld Silvie: Vmbo metaal Mbo werktuigbouwkunde Voorbeeld Klaasje: Vmbo metaal BBL verspaning Voorbeeld Susan: havo HBO werktuigbouwkunde

Verschil mag er zijn… Meisjes verschillen… vooral ook van elkaar! Wees alert op stereotyperingen… bij jezelf, bij mede-docenten, bij ouders, maar zeker ook bij de meisjes! Heb oog voor de veranderingen in de beroepspraktijk