Informatieavond groep 4a Welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie Groep 3 September 2013.
Advertisements

Informatieavond groep 4 5 september 2013
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Werkwijze groep
Welkom in groep 4/5a.
Informatie-avond Groep 2/3.
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom in groep 3.
Werkwijze groep
Groep
Informatieavond Groep 5
Ouderavond 10 september 2013.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatie Groep 3 September Start van de dag Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur Kring: - Viering - Trefwoord - Kringgesprekken.
Werkwijze groep 5a
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Infoavond groep 4.
Informatieavond groep 4
Structureel Coöperatief Leren
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3
Informatieavond groep 6
Info avond CBS De Bargeweide
Informatieavond groep 3a
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Informatieavond groep 4
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Informatieavond Groep 4a
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisschool Op De Horst
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Info avond groep 3 17 september 2015
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Informatieavond groep 5
Welkom in groep 3b-4b.
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Groep 5/6 René Hellingman
Welkom Natasja Berkhout, Frans van Eeden en Kim Legerstee
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Welkom in groep 3 b. Even voorstellen Loes Moor Getrouwd, 2 zoontjes Sinds 2008 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Werkdagen: maandag, dinsdag en woensdag.
INFORMATIE AVOND Stamgroep de Orka’s Schooljaar Stamgroepleiders: Thea Kunne (ma-do-vrij) Inge Hengeveld (di-woe)
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Informatieavond Groep 4.  Technisch Lezen, Methode “Leeslijn” – 4 x per week  Begrijpend Lezen, Methode “Tekstverwerker” – 1 x per week  Vrij Lezen.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Informatieavond groep 5
Informatieavond groep 5
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Informatieavond groep 4
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Informatie Groep 3.
Welkom in groep 4!.
Transcript van de presentatie:

Informatieavond groep 4a Welkom!

Even voorstellen Groepsleerkrachten: Dagmar Spoelstra en Trudie Nijkamp Stagiaire: Monique Lindeman Klassenouders: Linda Eijssink en Annemarie Hannink

Schoolcontactpersonen Schoolcontactpersonen zijn vertrouwenspersonen bij wie kinderen, ouders/verzorgers en collega’s terecht kunnen met problemen die vertrouwelijk moeten worden besproken De contactpersonen voor onze school zijn: Yvonne Blankenvoort Denise Kamphuis Monique Stokkers

Ontwikkelingen op het gebied van lezen Onderzoeksresultaten Goed leesonderwijs is belangrijk! Thuis lezen ook! Waarom belangrijk? vergroot de woordenschat voorwaarde voor begrijpend lezen voldoende woordenschat → tekst begrijpen Aandacht voor leesmotivatie Groep 4: basis leggen voor leestempo

Lekker Lezen 3 keer per week Lekker Lezen, 2 keer per week vrij lezen 3 leesgroepen Instructie over alle leesmoeilijkheden Oefenen op woord-, zins- en tekstniveau

Lekker Lezen Voordoen – nadoen – samendoen Koorlezen Tempo lezen (‘Lees vlot en foutloos’) Nauwkeurig lezen (‘Lees rustig en foutloos’) Zoeken naar woorden met de leesmoeilijkheid Opdrachten in het werkboek

Ontwikkelingen in de zorg Intern Begeleider (IB’er): Auke Aarnink 1 zorgroute: onderwijs beter afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. (passend onderwijs) samenwerken met ouders (nieuw: kennismakings-gesprekken) onderwijsbehoeften: positief groepsplannen extra instructie RT in de groep groepsbesprekingen leerlingspreekuur

Taal Taal Actief (totaalprogramma voor taal, spelling en woordenschat) 5 keer per week 10 thema’s 1 thema: 3 weken Week 1 en 2: basislessen Week 3: toets en differentiatie

Inhoud taal groep 4 Taalbeschouwing (voorzetsel, lidwoord en zelfstandig naamwoord combineren) Luisteren, spreken, gesprek (aandachtig luisteren, navertellen, uitleg geven, vragen stellen) Stellen (verhaal schrijven, plan opstellen) Informatiemiddelen (het alfabet)

Spelling Taal Actief 3 keer per week 10 thema’s 1 thema: 3 weken (9 lessen) Les 1, 2, 3 en 4: basislessen Les 5: signaaldictee Les 6 en 7: differentiatie Les 8: controledictee Les 9: differentiatie

Inhoud spelling groep 4 2 medeklinkers aan het begin / aan het eind Woorden die beginnen met f / v Woorden die beginnen met s / z Woorden met ei / ij Woorden met au / auw Woorden met ou / ouw Woorden met open / gesloten lettergreep Woorden met verdubbeling van de medeklinker na een korte klank

www.bloon.nl (een methode-onafhankelijke manier van oefenen met spelling)

Woordenschat Taal Actief 2 keer per week 10 thema’s 1 thema: 3 weken (6 lessen) Na 2 thema’s (6 weken, 12 lessen): toets

Rekenen Wereld in Getallen 5 keer per week 8 blokken 1 blok: 5 weken 1 blok: 15 taken (6 basistaken, 5 projecttaken, 1 toets, 2 herhalingstaken) Sommendictee, vlug & goed Materialen: honderd-kralenstang, rekenrek

Inhoud rekenen groep 4 Oriëntatie op getallen tot en met 100 Optellen en aftrekken tot en met 20 Optellen en aftrekken tot en met 100 Tafels Optellen en aftrekken over het eerste tiental (8+7= / 11-4= / 15-9= / etc.)

Schrijven Pennenstreken Hoofdletters schrijven en gebruiken Verbinding naar de volgende kleine letter Letterwandplaat / letterkalender / letter-lijn / lettercijferkaart / richtingkaart Potlood / vulpen

Overige activiteiten / vakken Kring: maandagmorgen Zelfstandig werken: taakbrief, elke dag 45 minuten Computer: computerprogramma spelling (Taal Actief) en rekenen (WIG) Buitenspelen: elke morgen 15 minuten pauze, elke middag 15 minuten buitenspel Sociaal emotionele ontwikkeling: methode Kinderen en hun Sociale Talenten (KST) Godsdienst / levensbeschouwing: methode Hellig Hart Biologie: Huisje Boompje Beestje / methode Leefwereld Verkeer: verkeerskrant Stap Vooruit Expressie: methode Moet Je Doen Gym: methode basislessen bewegingsonderwijs (1 keer per week spel, 1 keer per week toestellen)

Informatieavond volgt in januari Communie Informatieavond volgt in januari

Rapport 2 rapportavonden (na 1e en 2e rapport) Na 1e rapport: woensdag 14 en donderdag 15 december Na 2e rapport: woensdag 28 en donderdag 29 maart (let op!: in de telgenkalender staat dinsdag 27 en woensdag 28 maart, i.v.m. de studie van juf Dagmar hebben wij de dinsdag verplaatst naar de donderdag) Na het 3e rapport alleen gesprekken op afspraak

Gelegenheid voor het stellen van vragen