Informatieavond groep 4a Welkom!
Even voorstellen Groepsleerkrachten: Dagmar Spoelstra en Trudie Nijkamp Stagiaire: Monique Lindeman Klassenouders: Linda Eijssink en Annemarie Hannink
Schoolcontactpersonen Schoolcontactpersonen zijn vertrouwenspersonen bij wie kinderen, ouders/verzorgers en collega’s terecht kunnen met problemen die vertrouwelijk moeten worden besproken De contactpersonen voor onze school zijn: Yvonne Blankenvoort Denise Kamphuis Monique Stokkers
Ontwikkelingen op het gebied van lezen Onderzoeksresultaten Goed leesonderwijs is belangrijk! Thuis lezen ook! Waarom belangrijk? vergroot de woordenschat voorwaarde voor begrijpend lezen voldoende woordenschat → tekst begrijpen Aandacht voor leesmotivatie Groep 4: basis leggen voor leestempo
Lekker Lezen 3 keer per week Lekker Lezen, 2 keer per week vrij lezen 3 leesgroepen Instructie over alle leesmoeilijkheden Oefenen op woord-, zins- en tekstniveau
Lekker Lezen Voordoen – nadoen – samendoen Koorlezen Tempo lezen (‘Lees vlot en foutloos’) Nauwkeurig lezen (‘Lees rustig en foutloos’) Zoeken naar woorden met de leesmoeilijkheid Opdrachten in het werkboek
Ontwikkelingen in de zorg Intern Begeleider (IB’er): Auke Aarnink 1 zorgroute: onderwijs beter afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. (passend onderwijs) samenwerken met ouders (nieuw: kennismakings-gesprekken) onderwijsbehoeften: positief groepsplannen extra instructie RT in de groep groepsbesprekingen leerlingspreekuur
Taal Taal Actief (totaalprogramma voor taal, spelling en woordenschat) 5 keer per week 10 thema’s 1 thema: 3 weken Week 1 en 2: basislessen Week 3: toets en differentiatie
Inhoud taal groep 4 Taalbeschouwing (voorzetsel, lidwoord en zelfstandig naamwoord combineren) Luisteren, spreken, gesprek (aandachtig luisteren, navertellen, uitleg geven, vragen stellen) Stellen (verhaal schrijven, plan opstellen) Informatiemiddelen (het alfabet)
Spelling Taal Actief 3 keer per week 10 thema’s 1 thema: 3 weken (9 lessen) Les 1, 2, 3 en 4: basislessen Les 5: signaaldictee Les 6 en 7: differentiatie Les 8: controledictee Les 9: differentiatie
Inhoud spelling groep 4 2 medeklinkers aan het begin / aan het eind Woorden die beginnen met f / v Woorden die beginnen met s / z Woorden met ei / ij Woorden met au / auw Woorden met ou / ouw Woorden met open / gesloten lettergreep Woorden met verdubbeling van de medeklinker na een korte klank
www.bloon.nl (een methode-onafhankelijke manier van oefenen met spelling)
Woordenschat Taal Actief 2 keer per week 10 thema’s 1 thema: 3 weken (6 lessen) Na 2 thema’s (6 weken, 12 lessen): toets
Rekenen Wereld in Getallen 5 keer per week 8 blokken 1 blok: 5 weken 1 blok: 15 taken (6 basistaken, 5 projecttaken, 1 toets, 2 herhalingstaken) Sommendictee, vlug & goed Materialen: honderd-kralenstang, rekenrek
Inhoud rekenen groep 4 Oriëntatie op getallen tot en met 100 Optellen en aftrekken tot en met 20 Optellen en aftrekken tot en met 100 Tafels Optellen en aftrekken over het eerste tiental (8+7= / 11-4= / 15-9= / etc.)
Schrijven Pennenstreken Hoofdletters schrijven en gebruiken Verbinding naar de volgende kleine letter Letterwandplaat / letterkalender / letter-lijn / lettercijferkaart / richtingkaart Potlood / vulpen
Overige activiteiten / vakken Kring: maandagmorgen Zelfstandig werken: taakbrief, elke dag 45 minuten Computer: computerprogramma spelling (Taal Actief) en rekenen (WIG) Buitenspelen: elke morgen 15 minuten pauze, elke middag 15 minuten buitenspel Sociaal emotionele ontwikkeling: methode Kinderen en hun Sociale Talenten (KST) Godsdienst / levensbeschouwing: methode Hellig Hart Biologie: Huisje Boompje Beestje / methode Leefwereld Verkeer: verkeerskrant Stap Vooruit Expressie: methode Moet Je Doen Gym: methode basislessen bewegingsonderwijs (1 keer per week spel, 1 keer per week toestellen)
Informatieavond volgt in januari Communie Informatieavond volgt in januari
Rapport 2 rapportavonden (na 1e en 2e rapport) Na 1e rapport: woensdag 14 en donderdag 15 december Na 2e rapport: woensdag 28 en donderdag 29 maart (let op!: in de telgenkalender staat dinsdag 27 en woensdag 28 maart, i.v.m. de studie van juf Dagmar hebben wij de dinsdag verplaatst naar de donderdag) Na het 3e rapport alleen gesprekken op afspraak
Gelegenheid voor het stellen van vragen