Competentie Centrum Transities

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Een kei van een medewerker januari 2008
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Ouders en Kinderen Centraal
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Maatschappelijk Aanbesteden
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
ICT in een dynamische context
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
NME: kiezen, leren, meedoen
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Organisatie(s) van betekenis
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Een theoretische verkenning
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Transwadde ?.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Toelichting proces: verkenningsfase Tussenrapportage Cultuurvisie Bronnen En Garde Startnotitie Cultuurbeleid Gesprekken gemeente Bronnen En Garde Startnotitie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
A+O project Co-creatie in de praktijk
Transitie management Opbouw en afbraak Ilonka Marselis – 2 november.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Competentie Centrum Transities Samen werken, samen leren, samen ontwikkelen José Andringa 10 november 2009 CoP Versnelling Innovatiecyclus (Movinnio/Traverse)

PARTNERSCHAP VROM KSI Beheer- groep SenterNovem TNO Staf 2,5 fte

TRANSITIES Een 'transitie' is een structurele maatschappelijke verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op het gebied van economie, cultuur, technologie, instituties en natuur & milieu.

grote infraprojecten (Transumo): Europees onderzoek grote infraprojecten (Transumo): Projectleiders hebben wél competenties om risico’s te beheersen; Projectleiders hebben onvoldoende competenties in het omgaan met de omgeving

TRANSITIEPROFESSIONALS COMPETENTIES VAN TRANSITIEPROFESSIONALS Competentiecahier No. 1 José Andringa Rob Weterings

BASISCOMPETENTIES EN DOMEINKENNIS Communicatief vermogen Netwerken bouwen en onderhouden Overtuigingskracht En: Domeinspecifieke vakkennis

Competenties Divergeren Convergeren Patronen herkennen t r a n s i e m Heroriënteren Experimenteren Verankeren & opschalen Monitoren

TRANSITIECOMPETENTIES Competentiecluster Persoonlijke vaardigheden Methoden en technieken Bijpassende rol <<< divergerend >>> convergerend Patronen herkennen * integraal denken onbevangen vragen stellen * analytisch vermogen * conceptuele kracht * integrale systeemanalyse * actor- en netwerkanalyse * historische regime-analyse * fact finding Onderzoeker <<< Manager >>> Heroriënteren * visie en inspiratie * lef en overtuigingskracht * creativiteit * historisch besef * scenario-analyse * toekomstverkenningen * back casting * reframing Vernieuwer <<< Groepswerker >>> Experimenteren Mobiliserend vermogen Organisatievermogen Tweede orde leren * strategisch niche- management * lerend ontwerpen Netwerker <<< Verankeren en opschalen * anticiperend vermogen * ondernemerschap * verleidingskracht * netwerken en lobby Monitoren observatievermogen reflectief vermogen Zelfbewustzijn * transitiemonitoring * evaluatietechnieken * learning histories * reflectiesessies Transitiemanagement * systeemdenken * gevoel voor timing * balanceren tussen inhoud, proces en resultaat

PERSOONLIJKE KARAKTERISTIEKEN Levenshouding: idealisme en optimisme Motivatie: uit korte termijn resultaten of gelegde verbindingen tussen mensen/organisaties Doorzettingsvermogen en open werkstijl

Verdere uitwerking Competentiecahier nr. 2: het competentieprofiel Beschrijven van competenties in termen van concreet, toetsbaar gedrag Competentietest Profielen van specifieke functies, zoals bijv. directie, bestuur, projectleider, programmabureau.

Voorbeeld profiel: projectleider Projectleider / themaleider binnen het programma Transumo BSIK-programma (subsidie op projecten) Gericht op ontwikkeling wetenschappelijke kennis Driepartijen: wetenschap, bedrijven, overheid

Mobiliserend vermogen Visie en inspiratie Kan een inspirerende langetermijnvisie (laten) maken en deze verbinden met acties op korte termijn Lef en Veranderkracht Durft zich buiten de gebaande paden te bewegen en is in staat mening en houding van anderen te beïnvloeden en verkrijgt instemming voor voorstellen Mobiliserend vermogen Kan richting en sturing geven aan groepsprocessen en doeltreffende samenwerkingsverbanden tot stand brengen en handhaven. Organisatievermogen Is in staat prioriteiten en benodigde acties aan te geven, en te bepalen welke tijd en middelen nodig zijn om ambities te realiseren. Dit doet een trans.prof. Op 3 nivo’s: niche, regime en landschap (‘schaken op 3 borden’)

Anticiperend Vermogen Tweedeorde leren Ter discussie stellen van bestaande manieren van denken en handelen binnen het experiment of de activiteit Ondernemerschap Vertaalt maatschappelijke ontwikkelingen in zakelijke mogelijkheden, is in staat om belemmeringen die zich tijdens een systeeminnovatief project voordoen te identificeren en uit de weg te ruimen Anticiperend Vermogen Kan trends signaleren en oppakken en deze gebruiken om experimenten/projecten te verankeren en op te schalen. Netwerken en Lobby Ontwikkelen en bestendigen van relaties en samenwerkingsverbanden binnen en buiten de eigen organisatie en deze benutten voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.

Visie en inspiratie Niveau 1. Overziet bij het bepalen van een richting de (vaak grote) implicaties voor meerdere organisaties. Heeft een lange termijnvisie, heeft een breed perspectief, houdt uiteenlopende mogelijkheden in gedachten bij het ontwikkelen van een toekomstbeeld. Enthousiasmeert anderen en maakt het bereiken van doelen gemakkelijker door duidelijk het beoogde effect aan te geven, een positieve instelling ten opzichte van het werk tot stand te brengen en onder teamleden een sterke wil om te slagen te creëren.

Visie en inspiratie - vervolg Niveau 2 Schat het belang van ontwikkelingen in de (totale) politieke, maatschappelijke en wetenschappelijke omgeving en de implicaties voor de eigen organisatie goed in. Zorgt ervoor dat gedeelde waarden en perspectieven (verwachtingen) vertaald worden in een gezamenlijk beeld op hoofdlijnen van een gewenste situatie of toekomst. Het kan hierbij gaan om enkele betrokkenen, of juist een grote verzameling van verschillende partijen. Laat de gewenste situatie steeds richtinggevend zijn voor een portfolio aan activiteiten en/of experimenten. Zorgt dat betrokkenen meegaan in die richting. Realiseert nieuwe strategische lijnen voor de toekomst. Doorbreekt bestaande denkkaders met originele ideeën