ECK 2.0 Referentie architectuur v 035

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Variëren en arrangeren met leermateriaal
Advertisements

Digitale leermiddelen
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Kennis Delen Met Groen KennisNet Hubert Krekels GKC Ontsluiten Publieke Kennis.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Van Methode Naar Methodiek
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
ECC Educatieve ContentCatalogus
Toegang en identiteitsmanagement
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Roadmap EduStandaard versie 0.7 oktober 2013 Mogelijk gemaakt door: Navigatie:
Individueel leren op maat
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Digitale leermiddelen in het mbo
Je doet ertoe! Directe toegang tot digitale leermiddelen, kortweg DTDL, is een gezamenlijk initiatief van de uitgevers Malmberg, Noordhoff, EPN, Thieme.
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Stuurgroep BOL*ster 1 september Strategie: (Middel)lange termijn visie Wat is de (middel)lange termijn visie voor een gezamenlijk businessmodel?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Omgaan met de leermiddelendiscussie
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
saMBO-ICT Conferentie
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Werken met de Stercollecties
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Nl.tree, de ISP voor het onderwijs Onderwijs en Internet Congres 16 april 2003, Amsterdam Aad van Diepen, manager marketing.
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Programmateam implementatie ECK
Implementatie ECK Jorrit Janszen
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
LOREnet feb
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Transcript van de presentatie:

ECK 2.0 Referentie architectuur v 035 Arjan

Educatieve contentketen 2 Aanbod leermateriaal Digitaal leermateriaal Gebruik digitale leermiddelen in leersituatie Vindbaar Toegankelijk Transparantie aanbod, vocabulaires Distributie, authenticatie &autorisatie Educatieve contentketen 2 Landelijke visie/beleid op onderwijs Sectorspecifieke vertaling beleid en visie Beleid school/instelling Faciliteiten, kennis en kunde Bruikbaar Arrangeerbaar Toets- en leerresultaten Scope ECK 2 Arjan

Aanpak ook voor de referentie architectuur Arjan

Hoofdprocessen educatieve contentketen Onderwijsinstelling Aanbieder Schoolbeleid leermiddelen Ontwikkelen van leermiddelen A Leermiddelen selecteren Vindbaar maken Nico  toelichting A: Nico Efficiënt inzetten van leermiddelen vraagt een samenspel van Onderwijsinstelling met Aanbieder Scholen hebben impliciet of expliciet een beleid bij het kiezen van leermiddelen Aanbieders ontwikkelen de leermiddelenpakketten die de scholen nodig hebben. (Ligt iets ingewikkelder natuurlijk) Aanbieder moeten hun pakketten wel vindbaar maken en Leveren dus informatie aan de scholen t.b.v. Het selectieproces in de scholen Als er geselecteerd is moeten de scholen zorgen dat de leermiddelen beschikbaar komen voor de leerlingen/docenten De aanbieder moet ze dus distribueren en zorgen dat de docenten / leerling de fysieke exemplaren hebben. Voor digitaal leermateriaal moet de toegang geregeld worden. Tijdens het gebruik en de voorbereiding van het onderwijs is er een behoefte aan variëren en dus moeten alle beschikbare (ook open) leermaterialen (nu gaat het om leereenheden) vindbaar zijn. De leermiddelenmix wordt gebruikt om te leren, te toetsen en het leren te volgen. Bij gebruik van leermateriaal en toetsen die draaien bij de aanbieder moet deze De uitwisseling van leerresultaten organiseren en gaat er dus Informatie heen en weer tussen het systeem om de leerling te volgen en de gebruikte leereenheden en toetsen.

Hoofdprocessen educatieve contentketen Onderwijsinstelling Aanbieder Schoolbeleid leermiddelen Ontwikkelen van leermiddelen Leermiddelen selecteren Vindbaar maken B Leermiddelen beschikbaar stellen Distribueren Toegang geven Nico  Toelichting B: Arjan

Hoofdprocessen educatieve contentketen Onderwijsinstelling Aanbieder Schoolbeleid leermiddelen Ontwikkelen van leermiddelen Leermiddelen selecteren Vindbaar maken A Leermiddelen beschikbaar stellen Distribueren Toegang geven Nico  Toelichting Nico Variëren

Hoofdprocessen educatieve contentketen Onderwijsinstelling Aanbieder Schoolbeleid leermiddelen Ontwikkelen van leermiddelen Leermiddelen selecteren Vindbaar maken Leermiddelen beschikbaar stellen Distribueren Toegang geven Nico  Toelichting D: Arjan Variëren C Leren, toetsen en volgen Uitwisseling organiseren

Hoofdprocessen educatieve contentketen Onderwijsinstelling Aanbieder Schoolbeleid leermiddelen Ontwikkelen van leermiddelen Leermiddelen selecteren Vindbaar maken Leermiddelen beschikbaar stellen A Distribueren Toegang geven Nico Variëren Leren, toetsen en volgen Uitwisseling organiseren

Hoofdprocessen educatieve contentketen Onderwijsinstelling Aanbieder Schoolbeleid leermiddelen Ontwikkelen van leermiddelen Leermiddelen selecteren Vindbaar maken A B Leermiddelen beschikbaar stellen Distribueren Toegang geven Nico Variëren C Leren, toetsen en volgen Uitwisseling organiseren

Afsprakenset A Informatie t. b. v Afsprakenset A Informatie t.b.v. vindbaarheid van leermiddelen(pakketten) Doel: Scholen beter actueel inzicht geven in de beschikbare leermiddelenpakketten t.b.v. Ondersteuning van het selectieproces door de scholen Optimaliseren informatie uitwisseling Aanbieders naar SLO- leermiddelenplein Afspraak: combinatie van NL-LOM Afspraak prijsinformatie (nieuw ECK-2) Unieke Identifier Catalogus informatie Catalogus informatie: Combinatie van twee afspraken: aantal velden vullen in NL-LOM + separate afspraak mbt prijsinformatie. Stand van zaken: helderheid over de velden en de in te vullen informatie Vraagstuk hoe deze informatie wordt uitgewisseld: Uploaden / overtypen Uitwisselen via Edurep Uitwisselen via een eigen aggregatie-voorziening: GEUrep Op laten halen door SLO (harvesting) Unieke Identifier: Afspraak ligt klaar en wordt nu gereviewd. Kennisnet bereid een dienst voor t.b.v. het uitreiken van de URI’s

Afsprakenset B Informatie t.b.v. distributie en toegang Doel: Leerlingen en docenten eenvoudig toegang geven tot het digitale leermateriaal (vanuit de schoolomgeving) Generieke oplossingen op basis van standaarden die de aanbieders kunnen implementeren Afspraken: Afspraken distributie en toegang (nieuw ECK 2) Afspraken uitwisseling toetsmateriaal (nieuw ECK 2) Contentpackaging (Scorm) Arjan Distributie en toegang: Afsprakenarchitectuur in concept gereed - ….

Afsprakenset C Informatie t.b.v. uitwisseling van leerresultaten Doel: Docenten in staat stellen het leren met digitaal leermateriaal te volgen Generieke oplossingen op basis van standaarden Afspraken: Uitwisseling leerresultaten (nieuw ECK 2) Afspelen educatieve content (Scorm-runtime) Arjan

Architectuur vindbaarheid leermiddelenaanbod docenten Zoekportalen leermiddelenaanbod Metadata aggregator Metadata aggregator Metadata aggregator Architectuur vindbaarheid leermiddelenaanbod OAI-PMH Aanbieder A Leermiddelen- aanbod Metadata Aanbieder C Aanbieder B Leermiddelen- aanbod 13

Architectuur vindbaarheid leermiddelenaanbod docenten Zoekportalen leermiddelenaanbod SRU-SRW Metadata aggregator Metadata aggregator Metadata aggregator Architectuur vindbaarheid leermiddelenaanbod Aanbieder A Leermiddelen- aanbod Metadata Aanbieder C Aanbieder B Leermiddelen- aanbod 14

Principes Principe Versiegegevens Relatie met processen Uitleg Rationale + consequenties

Hoofdprocessen vindbaarheid Onderwijsinstelling Aanbieder Schoolbeleid leermiddelen Ontwikkelen van leermiddelen Afspraken Leermiddelen selecteren Vindbaar maken Leermiddelen beschikbaar stellen Distribueren Toegang geven Nico Variëren Leren, toetsen en volgen Uitwisseling organiseren

Verbinden van leermateriaal Collectie A Collectie B Collectie C Collectie D Basis- Collectie E ?

VO-content: Dalton Vbg Barlaeus Freudenthal Instituut Proeftuin Wiskunde Portal/Intranet/ELO/Methodesite Les 2.0 Studio VO Noordhoff Digischool Wikiwijs Meta- Plus Edurep VO-content: Dalton Vbg Barlaeus Schooltv beeldbank Math United Studio VO Freudenthal Instituut Digi-school Wikiwijs Les 2.0 Leermaterialenbank 18 18

Portal/Intranet/ELO/Methodesite Proeftuin Aardrijkskunde Portal/Intranet/ELO/Methodesite Malmberg Thieme Meulenhoff Codename Future Digischool Wikiwijs Meta- Plus Edurep VO-content - OVC Schooltv beeldbank Codename Future Les 2.0 Edu GIS Digi-school Wikiwijs Leermaterialenbank 19 19