Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overgang van PO naar VO Let op!
Advertisements

Programma Inleiding Herman Geenen
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Het veranderend landschap in het MBO
3 H/V, kiezen voor een profiel
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Wegwijs in de BKS Presentatie 13 november 2013 Annemarie de Mooij Rob Tuin.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Economie, juni 2013.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Valorisatie Programma Rotterdam
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Kwalificatiestructuur mbo
VTB Technasium Vakcollege
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Ex Examenprofiel als maatvoering
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
VMBO Economie Docentendag
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Van: Studeren aan het Rietveld
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Van: Studeren aan het Rietveld
Welkom op het Saenredam College
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor Focus op vakmanschap met een nieuwe beroepsgerichte kwalificatie structuur Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor 27 november 2012 Zowel de kwalificatie structuur vernieuwen als de ondersteuningsstructuur bedrijfsleven – onderwijs - Aequor

Een korte blik in de toekomst http://youtu.be/jEh5-zZ9jUg

Vernieuwing kwalificatiestructuur In opleidingen meer kennis en vaardigheden Opleidingen meer arbeidsmarkt gerelateerd Aantonen van onderwijsinstellingen van macrodoelmatigheid Globalere dossiers (breed waar kan/smal waar moet) Vormgeven opleidingen met sectoraal en regionale bedrijfsleven Geen overlap tussen dossiers over de hele BKS Meer uniformiteit over de hele BKS Herkenbaar voor het bedrijfsleven Uitvoerbaar/betaalbaar voor het onderwijs Aantrekkelijk voor studenten   Kwaliteitseisen optimaliseren: transparant, herkenbaar, flexibel, uitvoerbaar, duurzaam (en doelmatig) Kwalificatiestructuur/dossiers is een middel, geen doel op zich 3-voudige kwalificatie: beroep, burger en doorstroom Van competentiegericht naar beroepsgericht Breed Agro Cluster; Smal hoefsmid Aequor project BKS/PAC vernieuwd fase 1 opdracht bestuur Aequor (onderwijs/bedrijfsleven): Meewerken aan nieuw format, instructie en toetsingskader (SBB) Opleveren BKS Opleveren nieuwe PAC/Onderstructuur Aanpak is al werkende komen tot nieuw format/structuur Inhoud nieuwe BKS wordt vorm gegeven middels samenwerking onderwijs/bedrijfsleven: Meelezers Discussiegroepen op social media (linked-in) Expertgroepen met onderwijs/bedrijfsleven SC/BE + PAC Proces: Stuurgroep met vertegenwoordiging onderwijs/bedrijfsleven uit PAC en bestuur Aequor + MT Aequor + projectleider Bestuur Aequor SBB / minister OC&W

Opbouw/format kwalificatiedossier Gemeenschappelijk deel gebaseerd op kennis, vaardigheden en houding. 50% (35% beroepstaken en 15% Avo taken) Profiel 35% Keuze 15%

Opbouw/format kwalificatiedossier Basis; essentie van beroepengroep Kern van het beroep Houding Kennis Vaardigheden Profiel; sterk samenhangende beroepen Keuze; verdieping, verbreding, verbijzondering of doorstroom Verantwoordingsdocumenten arbeidsmarkt Examineringseisen Basis en profiel stelt toetsingskamer vast Keuze stelt paritaire commissie vast

Keten van kwalificeren Arbeidsmarkt Regionaal/landelijk Sectoraal BCP Dossier (statisch) Onderwijs Startende beroepsbeoefenaar Eisen LLB

Vertalen dossier naar opleiding Regionale en/of sectorale inkleuring Slim kiezen basis/profiel/keuze Afstemming bedrijfsleven Verbinding groen/grijs 9 dossiers ca 40 profielen (inclusief 1 entree opleiding); was 30 dossiers en meer dan 70 uitstromen Logistiek dossier gaat over naar o.a. VTL, SH&M, SVO

Rol Bedrijfsleven bij inkleuring onderwijs Stelling: bedrijfsleven is volgend

Rol Bedrijfsleven bij inkleuring onderwijs Hoe kan het bedrijfsleven het groene onderwijs helpen? Wat is daarvoor nodig? Wie doet wat?

?????

Agrocluster Teelt; niveau 2, 3, 4 Techniek en teelt; niveau 2,3,4 Product in de keten; niveau 2,3,4 Productiedieren; niveau 2, 3,4 Rundveepedicure Expert vruchtbaarheid en voortplanting

Tijdspad Dossiers gereed 2012 (gebaseerd op concept format) Praktijktesten vanaf januari 2013 Definitieve dossiers december 2013 (gebaseerd op definitief format) Invoering 2014 Discussies omtrent format bij SBB vanwege te brede interpretatie format door verschillende sectoren, nog te veel overlap tussen sectoren De 50% discussie Nog te veels dossiers/keuze delen (900 keuzedelen) Examinering nog niet helder Keuze delen nog niet helder Format nog niet definitief Doelmatigheidsproces nog niet definitief Dossiers gereed verschillende wensen qua tempo: Onderwijs zit er verschillend in: voorlopers, meelopers, achterlopers Verschillende praktijktesten wil het onderwijs Bedrijfsleven zit er verschillend in, de een wil snel (LTO), VHG en Cumela willen meer tijd Praktijktesten: Format testen en definitief maken Onderwijs maken (brede basis, regionalisering) Onderwijs uitvoeren (inschrijving, doelmatigheid, controleerbaarheid / onderwijsinspectie) Inrichting PAC meerdere modellen. Al doende vormgeven. Er komen meer taken bij PAC: K&E, BPV, AOD