De Griekse democratie Hoofdstuk 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Advertisements

Christophel Columbus.
Verrassing!!.
Kerstmis.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Athene in de tijd van Euripides Pierre Corneille Jean Anouilh
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Burgers regelen het zelf
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
3.2 Het bestuur van de polis
Het socialisme Paragraaf 7..
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Interbellum en Vrede van Versailles.
31 Rome bouwde een imperium uit (500 v.C. – 50 v.C.)
Klassieke Periode
Israël en het Midden-Oosten Israël en het Midden-Oosten.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 2: Van.
De Peloponnesische oorlogen
Les 16: De Grieken zijn niet gelijk.
Week 3: Klassiek Griekenland
Griekse geschiedenis.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
De Grieks-Romeinse wereld
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
En inderdaad haar handen werden weer warm.
Republiek versus Frankrijk
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 4: Phoeniciërs.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Jezus roept de leerlingen
De Oudheid Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Hoofdstuk 3.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Niet denken, gewoon doen.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
De Perzische oorlogen 500 v.C. tot 450 v.C.
Het bestuur van de stadstaat
De tijd van Grieken en Romeinen
Eendenleed Iets ongewoons gebeurde deze week in het centrum van Spokane de V.S. dit prachtig verhaal wilde ik met jullie delen. Joël is een bediende in.
Eén stem per afgevaardigde zul je bedoelen 600 burgers & boeren
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Van polis tot keizerrijk
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Het bestuur van de polis
Het land van de farao Hoofdstuk 2.
3.4 Strijden of Sporten.
Hoofdstuk IV: Griekenland Les 2: Graecia; Perzen en Spartanen
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
3.4 Strijden of Sporten. Wat gaan we doen? S.O. bespreken HW bespreken Oorlogen Verdediging tegen de Perzen De Perzen vallen opnieuw aan Grieken tegen.
H2.1 De Griekse Democratie
Griekse geschiedenis.
Revoluties in Europa.
De Koude Oorlog
De Atheense Democratie
3.2 Het bestuur van de polis
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
De Grieks-Romeinse wereld
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Transcript van de presentatie:

De Griekse democratie Hoofdstuk 2

De volksvergadering beslist In maart 415 v.chr. kwam in Athene de volksvergadering bijeen. Segesta, een stad op het eiland Sicilië, had Athene om hulp gevraagd in een oorlog tegen een andere stad.

De volksvergadering beslist In maart 415 v.chr. kwam in Athene de volksvergadering bijeen. Segesta, een stad op het eiland Sicilië, had Athene om hulp gevraagd in een oorlog tegen een andere stad. De volksvergadering ging met het verzoek akkoord en benoemde onder andere de Atheners Nicias en Alcibiades tot admiraals van de vloot.

Maar op de eerstvolgende volksvergadering vroeg Nicias zich af of het wel goed was om schepen naar Sicilië te sturen. Hij wilde geen onnodige risico's nemen. Athene was na eerdere oorlogen net op kracht gekomen en moest nog steeds oppassen voor aartsvijand Sparta. Bovendien: wat had Athene met deze oorlog te maken? Dat de jonge Alcibiades er anders over dacht, kwam toch alleen omdat hij uit was op roem en rijkdom? Nicias vroeg de voorzitter van de volksvergadering het besluit opnieuw in stemming te brengen. De Atheners riep hij op niet bang te zijn om voor lafaard te worden uitgemaakt en in het belang van de stad tegen deze oorlog te stemmen.

Ook Alcibiades kreeg het woord Ook Alcibiades kreeg het woord. Hij stelde dat hij terecht tot admiraal was benoemd. Hij had immers met zijn renwagens op de Olympische Spelen zowel de eerste als de tweede en de vierde prijs gewonnen. Dat betekende niet alleen roem voor hemzelf, maar ook voor Athene. Athene was ook machtig geworden doordat zij haar bondgenoten altijd had gesteund. Als Athene Nicias' voorstel volgde, zouden er geen nieuwe veroveringen komen en kwam de bestaande in gevaar. Athene moest niet tevreden zijn met wat het had, maar het rijk uitbreiden. Anders zou het zelf worden overheerst.

Uiteindelijk lag de beslissing bij de volksvergadering: de Siciliaanse expeditie ging door. Maar Nicias kreeg gelijk. Tussen 415 en 413 v.Chr. verloor Athene rond Sicilië bijna 10.000 gewapende burgers en meer dan 20.000 ervaren zeelieden. De expeditie liep uit op een complete mislukking en bracht Athene aan de rand van de afgrond. Vragen: 1. Welke verschillen zie je met het vorige hoofdstuk? 2. Wat bewoog de Atheners om te kiezen voor Alcibiades? 3. Hoe werkt het Atheens bestuur?

Athene in de 5e eeuw Democratie Polis 300.000 mensen (5e eeuw v.chr.) Deltisch-Attische zeebond -> Atheens imperium Hegemonie

Democratie Atheense burgerrecht = directe democratie Aristocratie en de tiran Gewone burger De Raad van 500 Dagelijks bestuur 50 man (1 maand) Ostracisme

Vragen: 1. Welke verschillen zie je met het vorige hoofdstuk? 2. Wat bewoog de Atheners om te kiezen voor Alcibiades? 3. Hoe werkt het Atheens bestuur?

Huiswerk en proefwerk Maken vragen 5 t/m 8 dinsdag 1 oktober 4e uur Proefwerk hoofdstuk 1 aankomende donderdag