Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Gemaakt door Praktijk Houvast
Welkom bij Leefstijl.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Prijs hem Prijs Hem door de bijbel te lezen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Van begrijpen naar begeleiden
Personeelsbeleid Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 5.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Domotica en kwaliteit in de (ouderen) zorg
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Competentiegericht leren vmbo
Gedragsveranderingen bij dementie
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Psychosociale begeleiding bij kanker
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Meervoudige intelligentie
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Overlegplatform Dementie 28 april Overlegplatform Dementie Agenda Voorstelling dagopvang Den Boulevard (Jan Kaers - WZC Witte Meren, Mol) Voorstelling.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Begeleidings methodieken
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Coping.
Het zorgcontinuüm.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Agressie Les 2.
it’s about learning to dance in the rain’
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Dementie Nabij zijn.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek

Wat is dementie?  ≠ soorten  De  ont ment  geest Verliezen van de geest Verlies psychische vermogens + vervallen lichamelijke functies

Begeleiding HISTORIEHISTORIE erkomst nleven timuleren act ndersteunen espect mproviseren enduidigheid

Herkomst  Levensloop van de oudere  Begrijpt beter wat de oudere doet  Ideeën opdoen over afstemmen zorg op de persoonlijkheid oudere

Inleven  Hoe de oudere zijn situatie beleeft  Onderdompelen in situatie ander + afstand nemen  Inzicht krijgen in gedrag ander  Gevaar voor projectie: oudere kenmerken toeschrijven

Stimuleren  Een gerichte dagbesteding  Activiteit = onmisbaar voor gemoed en behoud vaardigheden  Baseren op bezigheden uit het verleden  Tempo aanpassen aan de oudere  Niet betuttelen

Tact  Kwetsbaarheid van de dementerende oudere  Vermogen om op een gepaste en gewenste manier op te treden en in te spelen op een situatie.  Aanpassen aan de manier van communiceren die de oudere aanspreekt.

Ondersteunen  Begrip voor de situatie  Oudere helpen om de grip op zichzelf en omgeving terug te vinden

Respect  Recht doen aan de persoon  Accepteer de oudere zoals hij is  Laat de oudere merken dat je er voor hem bent.  Accepteer onduidelijkheden  Houd rekening met de beperkingen van de ander  Praat volwassen  Voorkom machtsstrijd met de oudere  Vermijd woorden die oudere overstuur kunnen maken  Laat merken dat je de oudere serieus neemt

Improviseren  ≠ situaties, ≠ benaderingen  Spontane invallen, gebaseerd op specifieke kennis van de oudere zelf en benaderingswijzen in het algemeen.  Praktisch en creatief omgaan met probleemsituaties

Eenduidigheid  Helder communiceren  Slechts voor één uitleg vatbaar  Kort en concreet communiceren

Bronnen Geelen, R. (2001). Omgaan met dementie (Deel I: Praktische adviezen volgens de HISTORIE- methodiek). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.