Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek
Wat is dementie? ≠ soorten De ont ment geest Verliezen van de geest Verlies psychische vermogens + vervallen lichamelijke functies
Begeleiding HISTORIEHISTORIE erkomst nleven timuleren act ndersteunen espect mproviseren enduidigheid
Herkomst Levensloop van de oudere Begrijpt beter wat de oudere doet Ideeën opdoen over afstemmen zorg op de persoonlijkheid oudere
Inleven Hoe de oudere zijn situatie beleeft Onderdompelen in situatie ander + afstand nemen Inzicht krijgen in gedrag ander Gevaar voor projectie: oudere kenmerken toeschrijven
Stimuleren Een gerichte dagbesteding Activiteit = onmisbaar voor gemoed en behoud vaardigheden Baseren op bezigheden uit het verleden Tempo aanpassen aan de oudere Niet betuttelen
Tact Kwetsbaarheid van de dementerende oudere Vermogen om op een gepaste en gewenste manier op te treden en in te spelen op een situatie. Aanpassen aan de manier van communiceren die de oudere aanspreekt.
Ondersteunen Begrip voor de situatie Oudere helpen om de grip op zichzelf en omgeving terug te vinden
Respect Recht doen aan de persoon Accepteer de oudere zoals hij is Laat de oudere merken dat je er voor hem bent. Accepteer onduidelijkheden Houd rekening met de beperkingen van de ander Praat volwassen Voorkom machtsstrijd met de oudere Vermijd woorden die oudere overstuur kunnen maken Laat merken dat je de oudere serieus neemt
Improviseren ≠ situaties, ≠ benaderingen Spontane invallen, gebaseerd op specifieke kennis van de oudere zelf en benaderingswijzen in het algemeen. Praktisch en creatief omgaan met probleemsituaties
Eenduidigheid Helder communiceren Slechts voor één uitleg vatbaar Kort en concreet communiceren
Bronnen Geelen, R. (2001). Omgaan met dementie (Deel I: Praktische adviezen volgens de HISTORIE- methodiek). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.