Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Schrijfplan Globalisering
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Onderhandelen Zakelijk Nederlands.
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
De aanvaardbaarheid van een betoog
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Examenbundel 6 vwo.
Samenvatting Havo 5.
Lezen Nu Nederlands.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Kritisch denken ‘vertaald’
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Centraal Examen Nederlands
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Groep 6 Begrijpend lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Argumenteren en betogen II
Oefening met atlas en kaarten
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
VWO examen Nederlands
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
5 havo eindexamenvoorbereiding
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
4 havo Schrijflijn les 2
Drogredenen.
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Informatieve teksten, interviewverslag
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
De betogende voordracht
Betoog.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011

Examenstof leesvaardigheid Analyseren en interpreteren De kandidaat kan: Vaststellen tot welke tekstsoort een tekst of tekstgedeelte behoort Uiteenzettend (objectieve uitleg) Beschouwend (interpretatie, verklaring, opinie) Betogend (beargumenteerd standpunt)

Examenstof leesvaardigheid Analyseren en interpreteren De kandidaat kan: De hoofdgedachte van een tekst(gedeelte) aangeven. Onderwerp en hoofdgedachte Relatie tussen delen van teksten aangeven. Verwijzing Oorzaak – gevolg Doel – middel Stelling – argument – subargument Uitspraak - toelichting

Examenstof leesvaardigheid Analyseren en interpreteren De kandidaat kan: Conclusies trekken m.b.t. intenties, opvattingen en gevoelens van de auteur Standpunten en soorten argumenten herkennen en onderscheiden Zie blad argumentatieve vaardigheden Argumentatieschema’s herkennen

Examenstof leesvaardigheid Beoordelen De kandidaat kan in een betogende tekst: De aanvaardbaarheid beoordelen Drogredenen herkennen Zie hiervoor blad argumentatieve vaardigheden

Examenstof leesvaardigheid Samenvatten De kandidaat kan: Teksten en tekstgedeelten beknopt samenvatten Reduceren tot hoofduitspraak en de bijbehorende ondersteuning of belangrijke ondergeschikte uitspraken De tekst terugbrengen tot ongeveer 10% van de oorspronkelijke tekst Goed spellen en formuleren Tekstvolgend werken, op basis van de gegeven tekstelementen

Examenstof argumentatieve vaardigheden De kandidaat kan een betoog: Analyseren Standpunten en argumenten identificeren en interpreteren Objectieve- en subjectieve argumenten onderscheiden Argumentatieschema’s herkennen Oorzaak – gevolg Overeenkomst – vergelijking Voorbeelden Voor- en nadelen Kenmerk of eigenschap

Examenstof argumentatieve vaardigheden De kandidaat kan een betoog beoordelen op aanvaardbaarheid: Consistentie van gebruikte argumenten Controleerbaarheid van feiten en meningen Correct gebruik van argumentatieschema’s: Onjuist beroep op causaliteit Het maken van een verkeerde vergelijking De overhaaste generalisatie De cirkelredenering Correct gebruik van discussieregels: De persoonlijke aanval Het ontduiken van bewijslast Het vertekenen van een standpunt Het bespelen van publiek het autoriteitsargument

De zitting Het C.E. wordt afgenomen in één zitting van drie uren. Tekst met vragen Geen aftrek voor spelfouten Geen aftrek voor grammaticale oneffenheden, tenzij het antwoord hierdoor ongeldig wordt Bij enkele open vragen moet de kandidaat zich aan een beperkt aantal woorden houden. Als daarbij de inhoud correct is, levert dit een extra deelscore van 1 punt op. Als een vraag herhaald door de kandidaat wordt alvorens het antwoord gegeven wordt, dan tellen de woorden van de herhaalde vraag niet.

De zitting Vakspecifieke regels. Samenvatting Inhoud Informatie-elementen dienen correct te worden weergegeven Samenhang Er moet sprake zijn van een aantoonbaar juist verband tussen twee informatie-elementen Formulering Begrijpelijk voor een lezer die de uitgangstekst niet kent

De zitting Vakspecifieke regels. Aftrek incorrect formuleren: Interpunctie 1 fout of 2 fouten - 0 3 of meer fouten - 1 Overige categorieën: 1 fout of 2 fouten - 1 3 of 4 fouten - 2 5 of 6 fouten - 3 7 of meer fouten - 4 Fouten die herhaald worden, worden als afzonderlijke fouten gezien