Diversiteit bij werving en selectie Van medewerkers en vrijwilligers
Visie op meerwaarde Waarom wil je met vrijwilligers werken? Welk soort vrijwilligers zoek je? Hoe bereik je mensen? Welke criteria? Diversiteit mainstream of extra?
visie Nadenken op voorhand Wat is ons imago? Voor welke taken zoeken we vrijwilligers (medewerkers)? Wat hebben we te bieden? Op welke middelen kunnen we beroep doen?
De vijf B’s Binnenhalen Begeleiden Belonen Behouden Beëindigen
Diversiteit The tale of O En de reacties van X’n en O’s Hoe kunnen we ons daar op voorbereiden?
Enkele specifieke diversiteitselementen Betekenisniveau’s: ajuinmodel Functionele en relationele cultuurlogica
Kennisnemen van cultuurverschillen
Verschil in cultuurlogica’s Functionele logica Iets heeft waarde als het functioneert, werkt Resultaten en efficiëntie heel belangrijk Punctualiteit Op tijd komen Schema’s, planning, afspraken, procedures, schriftelijke contracten Als het fout loopt zoekt men antwoord op de schuldvraag Verantwoordelijkheden afbakenen : INDIVIDUEEL Mensen beoordelen naargelang hun functie
Verschil in cultuurlogica’s Relationele logica Relatie-verhouding eerst aftasten (soms vrij ritueelachtig) Verhouding tussen mensen belangrijk (vriendschappelijk, ondergeschikte, vertrouwen,…..) Tijd nemen Mondelinge is heel belangrijk Woordcultuur en emotioneel non-verbale is heel belangrijk Als het fout loopt zoekt men een antwoord om schaamte/eergevoel te herstellen Mensen beoordelen op hun positie binnen de GROEP
Diversiteit is leren omgaan met gelijkenis en verschil appelsienoefening
Conclusies voor werving en selectie Bij medewerkers
Conclusies voor werving en selectie Bij vrijwilligers