de kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal Cultuurbeleid, Zevenhoven
Kulturhus in Nederland Studiereizen naar Scandinavië en Engeland in de jaren ’90 Behoud (bibliotheek)voorzieningen Pilot Zwartsluis 2000, het eerste kulturhus in Nederland
De kulturhus-methode Meerwaarde creëren uit samenwerking op inhoud, organisatie en ruimtedeling, waardoor sociaal en cultureel kapitaal in een woonkern of wijk langdurig behouden of vergroot wordt.
Cultuur vanuit een kulturhus perspectief Cultuur is alles wat mensen met elkaar verbindt.
Pijlers van een Kulturhus voorzieningen onder één dak één aansturing één programma
Er is geen vast concept of format, er zijn wel eisen: Een brede groep mensen aanspreken Doelgroepen actief betrekken in het proces (draagvlak) Getuigen van kwaliteit Cross-sectoraal uitgewerkt Mensen verbinden (generaties, cultureel)
Vormen van samenwerking Ruimtedeling, multifunctionaliteit Gezamenlijke (culturele) activiteiten programmering Dienstverlening, koppeling back-offices
Stappen naar succesvol samenwerken (I) Zorg voor een kartrekker die een doorlopende aanjaagfunctie heeft en faciliteer hiermee de samenwerking. ‘We need souls of fire’ Gezamenlijke visie en doel vaststellen. Bereid zijn risico’s te durven nemen, loslaten van eigen identiteit. Zorgdragen voor draagvlak in het proces.
Stappen naar succesvol samenwerken (II) Kleine successen creëren als motor voor samenwerking. Empathie en verbondenheid tussen organisaties. Bekend maakt bemind. Betrokkenheid van de gemeente. Meten op output “wat is de meerwaarde van onze samenwerking?”
Stappen naar succesvol samenwerken (III) Gebruik de energie uit de gemeenschap, zet vrijwilligers op hun talenten en geef ze verantwoordelijkheid. Waar mensen samenkomen gebeurt iets. Stimuleer informele wegen om samenwerking te laten ontstaan. Samenwerken gaat met vallen en opstaan. Geef niet op na een eerste mislukking.
Valkuilen samenwerking Schijnsamenwerking en eilandsamenwerking. Onduidelijke opdrachtomschrijving en doel samenwerking. Slechte communicatie intern/extern. Denken vanuit knelpunten en redenen om iets niet te doen.
Dank voor uw aandacht! Contact: Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya