Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Door goede gesprekken groeien
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Informatie avond Groep 4\5
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Kinderen en hun sociale talenten
“Het managen van veranderingen”
2. Communiceren met pubers
Ervaringen Implementatie in Nederland
Geïntegreerd onderwijs
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
Workshop “Beoordelen”
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
VAKSCHOOL Werkmiddag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Eerstejaarsproblemen
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
LOB 13. Goede en slechte ervaringen
5 rollen van de docent : verdieping
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Dompeldag kindgesprekken 13 april 2018.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”

Visie GelderVeste Competentie ICT-er: ERVAREN NIVEAU: Ik kan collega's tot actie en betrokkenheid stimuleren. Ik kan collega's ondersteunen op ICT-gebied.

Visie GelderVeste Competentie ICT-er: EXCELLENT NIVEAU Ik kan de deskundigheid en vaardigheid van collega's ontwikkelen en stimuleren. Ik kan collega's coachen.

Verwarring: wandelgangen: coachen pratijk: mentoring

Doel deze bijenkomsten: via mentorings(begeleidings)vormen, het leren omgaan met weerstanden en het voeren van gesprekken, naar coachen!

Doel van vanavond: Welke vormen van begeleiden/coachen ken je en welke pas je toe in welke situatie? Welke vaardigheden heb je als ICT - er nodig in deze verschillenden situaties? “Communiceren is meer dan praten.”

Opdracht: Zelfscan: ICT-er als begeleider en coach Invullen en bespreken met je buurman: wat zijn je leerpunten? “ Kennis waar je nooit genoeg van kan hebben: zelfkennis!”

Opdracht: Welke vormen van begeleiding hanteer je nu op school of worden bij jou op school gehanteerd? “Een persoon wordt niet gemaakt door vaardigheden die hij heeft, maar door keuze die hij op grond van deze vaardigheden maakt.”

Mentor: iemand om van te leren(put in) Coach: iemand om mee te leren(put out) Een leerkracht is in staat zelf te bepalen wat wanneer effectief is; Hij/zij kan eigen handelen sturen.

Effecten: coach leerkracht :overnemen 2:adviseren 3:aanvullen 4:verhelderen 5:spiegelen 6:beschikbaar “Als jij nou eens stopt met praten, dan kan ik even nadenken.”

Weerstanden Voor de volgende keer: opdracht weerstanden “Iets wat zinnig is, hoeft nog niet zinvol te zijn.”