© 't Steunpunt1 Netoverschrijdend samenwerkingsverband: voor Stad Gent Ervaren multidisciplinair team voor Analyse Overleg Coaching van actoren m.b.t.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Prof. dr. Chia Longman UGent
Bewustzijn in brandveiligheid
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Adaptief onderwijs.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Begeleidingsplannen GGZ
VIGeZ vzw © maart 2009
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Functiegesprekken in de praktijk.
Drugpreventie bij jongeren
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Een theoretische verkenning
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
Onderwijsconferentie Programma Een korte presentatie Een actieve oefening Een kijkje in de keuken.
Schuldpreventie in Gent?. Wie ben ik en wat doe ik?
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Een paar vraagjes Ben je jonger dan 12 of ouder dan 97? Is dit je telefoon…..? Is dit je TV….? Is dit je computer..?
vanuit een herstelgerichte visie!
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting

JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Ouder(en)mishandeling
Team radicalisering in de kering Stad Gent
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

© 't Steunpunt1 Netoverschrijdend samenwerkingsverband: voor Stad Gent Ervaren multidisciplinair team voor Analyse Overleg Coaching van actoren m.b.t. leerrecht- en leerplicht

© 't Steunpunt2 Kerntaken: analyse-overleg-coaching Opdracht Opdracht Op structurele wijze Op structurele wijze Leerrecht en Leerplicht van leerlingen in Gent Leerrecht en Leerplicht van leerlingen in Gent Mee garanderen Mee garanderen Ten einde gekwalificeerde uitstroom te bevorderen Ten einde gekwalificeerde uitstroom te bevorderen Geen 1ste lijn Geen 1ste lijn Wel - ondersteunen betrokken actoren Wel - ondersteunen betrokken actoren - beleidsadvies - beleidsadvies

© 't Steunpunt3 Jongeren worden beïnvloed en beïnvloeden verschillende domeinen Uitgangspunt: oorzaken en gevolgen van wel/niet opnemen van leerrecht en leerplicht op verschillende domeinen

© 't Steunpunt4 Uitgangspunten alle actieniveaus: Behoefte aan autonomiebeleving: Behoefte aan autonomiebeleving:  “ik heb impact”, “ik ben iets” (positie)(A) Behoefte aan gevoel van binding: Behoefte aan gevoel van binding:  “ik beteken iets voor anderen” (B) Behoefte aan competentiebeleving Behoefte aan competentiebeleving  “ik kan iets ” (inhoud)(C)

© 't Steunpunt5 Strategie op alle actieniveaus: Bij elk contact weten van waaruit je handelt Sensibilisatie en preventie: Sensibilisatie en preventie:  Als er nog geen echte aanleiding is  Is neutraal, niet veroordelend lijnen uitzetten Actie/Curatie/Zorg/Begeleiding: Actie/Curatie/Zorg/Begeleiding:  Er is aanleiding: bezorgdheid  Bezorgd maar kordaat Sanctie Sanctie  Er moet verantwoordelijkheid opgenomen worden  Kordaat en duidelijk  Verklaren ≠goedkeuren  Herstelgericht (nieuwe kans)

© 't Steunpunt6 Leerkracht, individuele begeleiders Deze jongere is niet alleen student, hou je blik open(A-B-C)

© 't Steunpunt7 Belangrijke inspiratiebronnen: Prof. Dr. Nicole Vettenburg Prof. Dr. Nicole Vettenburg Prof. Dr. Maarten Van Steenkiste Prof. Dr. Maarten Van Steenkiste