© 't Steunpunt1 Netoverschrijdend samenwerkingsverband: voor Stad Gent Ervaren multidisciplinair team voor Analyse Overleg Coaching van actoren m.b.t. leerrecht- en leerplicht
© 't Steunpunt2 Kerntaken: analyse-overleg-coaching Opdracht Opdracht Op structurele wijze Op structurele wijze Leerrecht en Leerplicht van leerlingen in Gent Leerrecht en Leerplicht van leerlingen in Gent Mee garanderen Mee garanderen Ten einde gekwalificeerde uitstroom te bevorderen Ten einde gekwalificeerde uitstroom te bevorderen Geen 1ste lijn Geen 1ste lijn Wel - ondersteunen betrokken actoren Wel - ondersteunen betrokken actoren - beleidsadvies - beleidsadvies
© 't Steunpunt3 Jongeren worden beïnvloed en beïnvloeden verschillende domeinen Uitgangspunt: oorzaken en gevolgen van wel/niet opnemen van leerrecht en leerplicht op verschillende domeinen
© 't Steunpunt4 Uitgangspunten alle actieniveaus: Behoefte aan autonomiebeleving: Behoefte aan autonomiebeleving: “ik heb impact”, “ik ben iets” (positie)(A) Behoefte aan gevoel van binding: Behoefte aan gevoel van binding: “ik beteken iets voor anderen” (B) Behoefte aan competentiebeleving Behoefte aan competentiebeleving “ik kan iets ” (inhoud)(C)
© 't Steunpunt5 Strategie op alle actieniveaus: Bij elk contact weten van waaruit je handelt Sensibilisatie en preventie: Sensibilisatie en preventie: Als er nog geen echte aanleiding is Is neutraal, niet veroordelend lijnen uitzetten Actie/Curatie/Zorg/Begeleiding: Actie/Curatie/Zorg/Begeleiding: Er is aanleiding: bezorgdheid Bezorgd maar kordaat Sanctie Sanctie Er moet verantwoordelijkheid opgenomen worden Kordaat en duidelijk Verklaren ≠goedkeuren Herstelgericht (nieuwe kans)
© 't Steunpunt6 Leerkracht, individuele begeleiders Deze jongere is niet alleen student, hou je blik open(A-B-C)
© 't Steunpunt7 Belangrijke inspiratiebronnen: Prof. Dr. Nicole Vettenburg Prof. Dr. Nicole Vettenburg Prof. Dr. Maarten Van Steenkiste Prof. Dr. Maarten Van Steenkiste