28 november 2013 Danger of the knowledge Guru OVER HET BELANG VAN KENNISBEHEER Danger of the knowledge Guru.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Advertisements

Professioneel sturen.
10 tips voor een gouden start Groeitips
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Competentiemanagement
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
BEDRIJFSPRESENTATIE ROSMALEN, VOORJAAR 2013 Specialist in de Test discipline © Infocon 1.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
27 januari 2011.
ICT in een dynamische context
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Totaalaanpak Novostar
Wat willen we vandaag doen?
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Tool Strategische Samenwerking Job van de Sande
Strategie en positionering
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Papierloos vergaderen in het onderwijs
2014 EVALUATIES N+1.
Visie & Strategie.
ArchiValue: de APG-Case
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
Making Simpler and more Profitable
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Doelstellingen, Implementatie en Ervaringen met Single Sign On.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kluwer The end of Publishing
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Jannes Huisman Senior coach
Stap drie bij projecten
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru OVER HET BELANG VAN KENNISBEHEER Danger of the knowledge Guru

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Agenda Global Services Onze mosterd Observaties Kennisbeheer: strategie en visie Formeel en informeel leren Demo

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Voorstelling Philippe Lorrez Nu: Sales Manager Global Services Trainer en projectleider Vroeger: Coördinator Pedagogisch en Didactisch Centrum Gent Voorlichter bij educatieve uitgeverij Coördinator Top Vakantie

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Global Services Trainingsorganisatie Vooral ICT gerelateerde projecten: waaronder SAP en Microsoft Focus op eindgebruikers

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Interventiespectrum Training Coaching Support Documentation Change Management Project development

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Onze mosterd Situering uiteenzetting: -Geen wetenschappelijk betoog, met nieuwste inzichten, cijfers en statistieken. -Observaties gebaseerd op onze ervaringen bij tientallen bedrijven in binnen- en buitenland.

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Onze mosterd Bedrijfsprocessen Praktijk Documentatie Audit, interviews, en analyse huidige kennissituatie Best practices, hulp bij documenteren, workshops, … TNA of analyse van de trainingsnoden waarbij gepeild wordt naar:

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Uitdagingen van de interne trainingsorganisatie Mensen Systemen, toepassingen, applicaties

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties De kennis Guru “Collega die alles weet en jouw persoonlijke helpdesk is”.

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Wanneer kennis niet direct voorhanden is, wordt de hulp van de kennis Guru ingeroepen. Positief effect: Bevordert betrokkenheid en team spirit. Negatief: Kennis wordt geborgen in individu en niet in systeem. Aanwezigheid persoon = aanwezigheid kennis. Guru = bezig met andermans problemen, niet met eigen werk. Kennis is macht ?  Kennis individualiseert, geen borging in het systeem

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Baby boomers: Een generatie is op zoek naar nieuwe uitdagingen!

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Babyboomers: Komende 5 jaar zullen massaal veel werknemers de bedrijven verlaten. Senior medewerkers, key users met heel veel ervaring, kennis, operationele specialisten. Hebben mee de voorbije jaren de grote projecten gerealiseerd. Er zal dus massaal moeten opgeleid worden de komende jaren.  Kennis verdwijnt

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Hoge jobrotatie: De gemiddelde werknemer zal in de toekomst 4 tot 5 maal van job veranderen. Permanent zal er getraind worden binnen de bedrijven. Heeft impact op algemene opleidingskost. We gaan ons anders moeten organiseren.  Kennis verdwijnt

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Voorbije jaren focus op Lean, kostenbeheersing. Eerste slachtoffer training en opleiding. On the job training, buddy coaching, peterschap Kennis verwatert heel snel naar een pure knoppenkennis. Het 'hoe' blijft, het 'waarom' (proceskennis) verdwijnt.  Kennis verarmt

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Lean: Besparen op transportkosten  nieuwe technologieën en nieuwe werkvormen (videotraining, e-learning, gamification, …) Vlucht naar systemen, dikwijls IT-gerelateerd. Pas op voor de hype van het moment. Tool ≠ Doel  Kennis wordt gereduceerd tot een IT-gegeven

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Bij het opstarten van projecten wordt er veel en goed gedocumenteerd. Er is geen visie op beheer en onderhoud. Key-users krijgen na het project promotie, andere functie. Laatste versie staat op mijn C-schijf. Bij twijfel aan kwaliteit van bepaalde elementen, wordt integriteit van het totaal in vraag gesteld.  Initiële kennis wordt niet onderhouden

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Strategie en visie Wat nu? Bedrijfsprocessen Rollen en profielen Medewerkers Competenties Kennis

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Strategie en visie Begin met een goede analyse. Wat zijn de pijnpunten, waar liggen jullie uitdagingen. Breng alle elementen in kaart. Opleidingsnoden, documentatieomgeving, bestaande kennis. Ontwikkel een visie en strategie. Bepaal eerst de doelen die je wil bereiken, dan pas de manier waarop je ze gaat bereiken. Pak dit gefaseerd aan. Strategie mag niet enkel focussen op het nu, maar moet ook een oplossing aanbieden voor morgen. Beheer, onderhoud,… Trap niet in de valkuil door alles te laten reduceren tot een tool!

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Formeel leren

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Formeel leren Gestructureerd en gepland aanbieden van kennis. Top-down benadering (helicopter view), inzoomen op: bedrijfsprocessen, flows, toepassingen, taken en handelingen, detailgegevens. Actie van kennisoverdracht wordt aangestuurd door bedrijf. Via klassikale training, e-learning, business games, coaching, video tutorials, simulaties, …

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel leren

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel leren Op de werkplek. Actie van kennisoverdracht wordt aangestuurd door medewerker. Juist genoeg informatie. Gemakkelijk te vinden en direct beschikbaar. Mogelijkheid om indien nodig in te zoomen tot op procesniveau.

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Demo Uitgangspunten 1 Kennisdatabank Meerdere applicaties documenteren Single point of information Zowel formeel als informeel Verschillende toegangen tot systeem zowel rol- als proces gebaseerd Gelinkt aan document management systeem, LMS,…

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Demo Kennisdatabank Kennisobjecten formeel informeel helpdesk Documentatie set

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Demo

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Formeel

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel F1 - Help

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Vragen Voor meer info of advies: Wij zijn de volledige dag bereikbaar op onze VOV-stand Je kan ons nadien bereiken via: Telefoon: +32 (0) Fax: +32 (0)

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Hartelijk dank voor uw aandacht.