Onderwijs- en Examenreglement 2011-2012 Postgraduaten Groepscentrum Permanente Vorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Infosessie betaald educatief verlof BEV
EQUIVALENTIEDOSSIERS VOOR DUMMIES Mobility Office HUB AO Faculteit Economie & Bedrijfswetenschappen.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Studieloopbaancoaching
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Onderwijs- en examenreglement
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
Transparantie bij evaluatie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
WilWegWeek oktober 2013 Over de grens studeren of stage lopen: een bijzondere ervaring… Lidwien Cluitmans Elly van der Borgh Faculteit der Letteren.
Boomstructuur toekomstige student:
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Studentenadministratie Digitale dienstverlening Enkele afspraken.
Infosessie examens en ombudsdienst Programma infosessie Zittijden en examenperiodes Examenreglement Ombudsdienst Survival tijdens de examens.
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Onderwijs- en Examenreglement Postgraduaten Groepscentrum Permanente Vorming.
Onderwijs- en Examenreglement Postgraduaten Groepscentrum Permanente Vorming.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
ONTHAAL NIEUWE STUDENTEN SEMESTER 2
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Onderwijs- en examen-reglement
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS AKM december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS Taal- en Letterkunde 7 december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Onderwijs-en examenreglement OER: Wat is het? OER = Onderwijs- en examenreglement: drie delen 1.Algemeen reglement (heel de hogeschool):
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Voorlichtingsbijeenkomst MOER en Regeling studieadvies 5 oktober
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
OER Overzicht belangrijkste wijzigingen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
Onderwijs- en examenreglement
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Onderwijs- en examenreglement
Leerkrediet
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Onderwijs- en Examenreglement Postgraduaten Groepscentrum Permanente Vorming

Inhoud Opdrachtverklaring HUB-EHSAL vzw Titel I Begrippenlijst Titel II Onderwijsreglement Titel III Examenreglement Titel IV Inwerkingtreding en overgangsbepalingen De integrale tekst van het Onderwijs- en Examenreglement (OER) en presentatie zijn terug te vinden via > Informatie postgraduaten

Titel II Onderwijsreglement Toepassingsgebied Alle opleidingen, onderwijsactiviteiten en dienstverlening die aangeboden worden door de Hogeschool-Universiteit Brussel.  Afwijkingen voor postgraduaten in afdeling 12 (p. 111)

Afdeling 1 Soorten inschrijvingen Soorten inschrijvingen (1.2) Standaardtraject = alle opleidingsonderdelen (OOD) van de opleiding. Flexibel traject = volgen van minder OOD’s Max. te spreiden over drie academiejaren Individueel jaarprogramma aanvragen Uitschrijven (1.4)  Contact opnemen met programmacoördinator

Afdeling 2 Inschrijvingsregels en studiegelden Inschrijvingsregels (2.1) Voldoen aan de toelatingsvoorwaarden Bevestigingsbrief ontvangen Gedurende een academiejaar Les volgen enkel indien ingeschreven Laattijdig, kan geweigerd worden door diensthoofd Studiegeld (2.3) Inschrijfgeld voor deelname onderwijsactiviteiten en ongevallenverzekering.

Betaald educatief verlof (2.4) Sommige cursisten kunnen betaald educatief verlof (BEV) aanvragen bij werkgever.  Opleidingen binnen GPV met een erkenning te vragen via secretariaat GPV Bijzonder statuut (2.5) Dit kan aangevraagd worden voor cursisten met een functiebeperking (2.5.3)  Via programmacoördinator

Afdeling 3 Toelatingsvoorwaarden Taal & diplomavoorwaarden (3.1 & 3.2) Deze voorwaarden staan vermeld in de opleidingsbrochure van het GPV.  Afwijkingen kunnen na schriftelijke gemotiveerde vraag aan het diensthoofd.

Afdeling 4 Opleidingen Overzicht via 1. Postgraduaten Studiegebied Gezondheidszorg Studiegebied Onderwijs Studiegebied Handelswetenschappen en bedrijfskunde Faculteit Taal & Letteren 2. Trajecten van permanente vorming die leiden tot een getuigschrift 3. Trajecten van permanente vorming die leiden tot een attest van deelname

Opleidingsprogramma (4.1.10): Bestaat uit verschillende OOD’s met een totaal aantal studiepunten (SP) van 20 (min.). Per OOD  ECTS-fiche Studiepunten en studietijd (4.3) Een studiepunt = studie- en verwerktijd van 25 à 30 uur per jaar Studie- en verwerktijd = lessen volgen, stagelopen, studeren, opzoekingswerk doen, projectwerken schrijven, examens afleggen,…

ECTS-fiche (4.2.2) Inhoudelijke studie-informatie van een OOD. Aantal studiepunten & docent(en) Verwachte aanvangscompetenties Doelstellingen Leerinhoud Flexibiliteit Onderwijsmethoden Evaluatiemodaliteiten Studiemateriaal  Te raadplegen via > postgraduaten praktisch > ECTS-ficheswww.hubrussel.be/gpv

Afdeling 5 Individueel jaarprogramma  Aanvragen een week na de start van het postgraduaat. Vrijstellingen aanvragen (5.7) 1. Via Eerder Verworven Kwalificaties  Aanmeldingsformulier EVK via >vrijstellingen aanvragen  Aanvragen uiterlijk 1 week na de start van de opleiding via programmacoördinator aanvragen 2. Via Eerder Verworven Competenties  Aanmeldingsformulier EVC via >vrijstellingen aanvragen  Bekwaamheidsonderzoek (online beschreven)

Afdeling 6 Trajectbegeleiding Cursisten kunnen bij de programmacoördinator terecht voor: Begeleiding bij flexibel traject Begeleiding bij EVK – EVC aanvragen Nabespreking examenresultaten Problemen met examenplanning Afwezigheid doorgeven Afdeling 7 Examens, credits en diploma’s  In de ECTS-fiche is de evaluatiemodaliteit opgenomen: examens, opdrachten,…  Twee beraadslagingsperiode:  april/mei/juni: start opleiding tem juni  september: evaluaties in augustus/ september

 Geen gebruik van credits  Geen diploma maar een getuigschrift Inschrijving voor de examens Voor beraadslaging in juni: inschrijving (administratieve) september: extra inschrijving (via mail) Resultatenblad Op dit blad komen de OOD’s en delen met score en HUB-codes. Ten miste 10/20 of pass  geslaagd  score is overdraagbaar naar volgende beraadslagingsperiode

Resultatenblad (vervolg)  Enkel de delen van het opleidingsonderdeel waarvoor je in de beraadslagingsperiode juni minder dan 10 behaalde, moet je opnieuw afleggen in de beraadslagingsperiode van september.  Wanneer je alle nodige studiepunten hebt behaald  postgraduaatgetuigschrift Attest van deelname Het attest wordt gegeven aan cursisten die ten minste 80% van een opleidingstraject volgden.

Afdeling 8 Academische – administratieve kalender: Start van de opleidingZie folder van de opleiding online Eén week na de startVastleggen individueel jaarprogramma – via PC Examens beraadslagings- periode juni Zie ECTS-fiche of examenrooster Inschrijving via secretariaat GPV, in orde zijn met betaling Bekendmaking van de examenresultaten Resultatenblad Toegestuurd na beraadslaging Uitnodiging proclamatie Examens beraadslagings- periode september Examenrooster toegestuurd Inschrijven is nodig Bekendmaking van de examenresultaten Resultatenblad – toegestuurd Uitnodiging proclamatie

Afdeling 9 Rechten en plichten, rechtsbescherming en tuchtreglement Rechten en plichten van de cursist (9.1) Recht op gelijke behandeling Recht op openbaarheid van bestuur Recht op een onpartijdige behandeling Recht op verdediging Motiveringsplicht Specifieke rechten en plichten Inspraakregeling Bescherming van persoonsgegevens

Interne beroepsprocedure betreffende toelating en studievoortgang (9.2) Groepsvoorzitter van de professionele opleidingen of academisch coördinator van de onderwijsgroep academische opleidingen treden op als interne beroepsinstantie. Vijf kalenderdagen na kennisname van beslissing beroep aantekenen. Materiële vergissing: Wanneer je een vergissing vermoedt bij beslissing m.b.t. toekennen van vrijstellingen of bekwaamheidsbewijzen  dit melden bij het secretariaat van GPV

Rechtsbescherming en behandeling van klachten (9.3) Te volgen weg: 1.Docent 2.Programmacoördinator GPV (ombudsdienst) 3.Diensthoofd GPV Tuchtregeling (9.4)  Zie tekst (p & 121) Afdeling 13 Verzekeringen Verantwoordelijke: Barbara De Ridder

Titel III Examenreglement Onderafdeling 3 Toepassingsgebied Examens postgraduaatopleidingen georganiseerd door GPV in Examenperiodes: Per academiejaar: 2 examenperiodes Eerste periode: begin academiejaar tot eind juni Tweede periode: augustus/ september

Beraadslagingsperiodes: Examencommissies komen samen Beraadslagingsperiode april/mei/juni: resultaten vaststellen van volledige opleidingsonderdelen en delen, geregistreerd tijdens examens afgenomen voor einde juni Beraadslagingsperiode september: resultaten vaststellen, geregistreerd tijdens examenperiode van augustus/september Openbaarheid De openbaarheid wordt gegarandeerd voor mondeling en schriftelijke vormen van evaluatie/examen (p 125). Beeld- en/of geluidopname is alleen toegelaten mits vooraf verkregen schriftelijke toestemming. Opnames kunnen niet gebruikt worden als bewijsmateriaal bij intern beroep.

Inschrijving voor examens en examenplanning (zie administratieve kalender).  Bij problemen met inleveringstermijn PC tijdig contacteren. Voorwaarden om aan examens deel te nemen Ingeschreven zijn voor de opleiding Ingeschreven voor de beraadslagingsperiode Inschrijvings- en examengeld is in orde Er zijn twee examenkansen

Onderafdeling 6 Ombudsdienst De programmacoördinator treedt op als ombudspersoon Onderafdeling 7 Verloop van de examens Examinator Lid onderwijzend personeel, belast met toekennen examenresultaat (van een deel) van een OOD van betrokken academiejaar en groep. Examenresultaat Dit komt tot stand door evaluatieactiviteiten, uitgevoerd door examinator en mede-evaluatoren

Examenvorm, examenduur  ECTS-fiche Beoordeling Eindbeoordeling elk opleidingsonderdeel: geheel getal van 0 tot 20 Examenresultaat van opleidingsonderdeel (= delen): gewogen a.d.h.v. studiepunten van de delen Niet deelnemen aan examen van deel van opleidingsonderdeel = niet deelgenomen aan volledig opleidingsonderdeel Niet deelnemen aan één van de meerdere examens van (een deel van) een opleidingsonderdeel = niet deelgenomen aan het volledige (deel of) opleidingsonderdeel

HUB code HUB score Kwalitatieve omschrijving A≥ 17 UITSTEKEND, prestatie op niveau grootste onderscheiding B15-16 ZEER GOED, grote onderscheiding C13-14 GOED, onderscheiding D11-12 RUIM VOLDOENDE E10 VOLDOENDE, prestatie beantwoordt aan minimale criteria FX8-9 LICHTE ONVOLDOENDE, prestatie benadert minimale criteria maar voldoet er niet helemaal aan F≤ ZWARE ONVOLDOENDE Waarderingsschaal

Onderafdeling 8 De examencommissie Samenstelling en bevoegdheid Voorzitter/secretaris/ ombudsmedewerker en 2 examinatoren aangeduid door het diensthoofd GPV De examencommissie beslist of de student al dan niet geslaagd is voor het geheel van de opleiding en kent eventueel een graad toe. Onderafdeling 9 Beraadslaging Geslaagd voor een OOD: ten minste 10 op 20 Geen creditbewijs voor een OOD Geslaagd voor opleiding: ontvangen van postgraduaat- getuigschrift. Beraadslagingsverslag in een proces-verbaal

Onderafdeling 10 Onregelmatigheden en fraude  Definite – procedure – sancties (p140) Onderafdeling 11 Mededelingen en bespreking examenresultaten Na examencommissie ontvangt cursist resultatenblad, ondertekend door diensthoofd. Recht op feedback over het examen  vraag richten aan PC.

Veel Succes! Coördinaten Katrien De Maegd – programmacoördinator – Tina Van Mieghem – secretariaat GPV – Hilde Vanacker – diensthoofd GPV –