Studiedag Groepsmaatschappelijk werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Resultaatgericht Samenwerken
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Van visie naar actie.
Maatschappelijk Aanbesteden
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Maatschappelijk Groepswerk in ontwikkeling….
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Jongeren Preventie Team
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Waarom dit literatuuronderzoek?
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Sociaal netwerk methodiek
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Begeleiden en Coachen week 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Wat is DRAMA??.
Doelen behalen met activiteiten
Wat is DRAMA??.
Vluchtelingen en asielzoekers
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Gedragsproblemen en stoornissen
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
JEUGDzorg - voor wie?.
Wij komen centraal te staan !
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Studiedag Groepsmaatschappelijk werk NVMW 15-04-10 INLEIDING IN GMW Wim Goossens

Onderwerpen De kracht van groepswerk Plaatsbepaling GMW Groepswerk in het sociaal agogische domein Processen in groepen: model Integrale Procesbegeleiding van Groepen

De kracht van groepswerk (1) Vragen van cliënten Problematiek in ruimer kader Helperprincipe Minder individualiserend Leren van elkaar/ veilig leerklimaat Anonimiteit Uitbreiding sociaal netwerk Efficiënte informatieoverdracht Positioneel gelijkwaardiger Preventief Emanciperend

De kracht van groepswerk (2) Yalom: Altruïsme Groepscohesie Universaliteit Leren van elkaar Catharsis Begeleiding en advies Identificatie Herbeleving vroegere situaties Zelfinzicht Hoop Existentiële factoren Humor

De groep komt zijn kracht wanneer(1): de positieve krachten in de groep worden benut; overeenstemming over het doel is ontstaan; de activiteiten en werkwijze de deelnemers aanspreken; deelnemers iets voor elkaar kunnen betekenen en elkaar iets te bieden hebben;

De groep komt zijn kracht wanneer(2): Individualisering wordt verminderd en herkenning wordt bevorderd; er interactief leren plaatsvindt; gezamenlijke belangen en solidariteit wordt ervaren. ………………………….. ……………………………

Plaatsbepaling GMW (1) Definitie “Groepsmaatschappelijk werk is een methode waarbij op doelgerichte, systematische en procesmatige wijze sociale veranderingsprocessen worden bevorderd door gebruik te maken van met elkaar samenhangende groepsfenomenen op het vlak van de relatie tussen werker en groep, de relaties van de groepsleden en de sociaal maatschappelijke context waarin de activiteiten plaatsvinden”

Groepswerk in het Sociaal Agogische domein Persoon - Omgeving - Maatschappij SPH GroepsMW Cult.Maatsch.W(V) Groepstherapie

Groepstherapie Doel: Accent: Verandering van de persoonlijkheidsstructuur Verwerking van (traumatische) ervaringen Verandering zelfbeeld of ik-versterking Relatie werker – Cliënt: Therapeutische relatie Accent: Daar en toen Herstel, correctie genezing Achterliggende onbewuste aspecten: angsten, overdracht, projecties Verwerving van nieuwe inzichten in de persoonlijkheid Vermindering van psychische conflicten/ stoornissen Verkenningstocht naar het eigen IK

Sociaal Pedagogisch Doel: Accent: realiseren zinvolle bestaansmogelijkheden, herstel of instandhouding van het gewone dagelijkse leven woon- en leefsituatie verkennen, analyseren en begeleiden ontwikkeling van de persoon; gericht op behoud, herstel of ontwikkeling van diens competenties. pedagogische ondersteuning, behandelingsstrategieën en ontwikkelingsprogramma’s uitvoeren en vormgeven aan rehabilitatietrajecten en preventieactiviteiten Relatie werker – Cliënt: Pedagogisch Accent: Pedagogische observatie van gedragsmatig en sociaal emotioneel functioneren Aanbieden behandelklimaat en uitvoering geven aan behandelstrategieën Scheppen woonklimaat en leefklimaat Ontwikkelingsgerichte activiteiten: - muzisch-agogische methoden - specifieke spel en ontwikkelings- programma’s - zelfredzaamheid en zelfzorg, functioneren en organiseren van de eigen leefsituatie c.q sociale netwerken. Methoden die gericht zijn op cognitieve, sociale, emotionele en motorische ontwikkeling en het uitbreiden van het gedragsrepertoire. Preventieactiviteiten

Sociaal Pedagogisch Type groepen: Observatiegroep Behandelgroep Woongroep Activiteitengroep

Groepsmaatschappelijk werk Doel: Verbetering psychosociaal functioneren/ Verbetering sociaal economisch functioneren Verbetering relatie persoon-omgeving Ondersteuning bij oplossen van problemen v.d persoon in relatie tot omgeving Relatie werker – Cliënt: Hulp en dienstverleningsrelatie Accent: Omstandigheden Persoon in relatie tot omstandigheden Problematiek in relatie tot omstandigheden Persoon toerusten t.o.v. omstandigheden Verbeteren van omgang met de omgeving, weerbaarheid in de omgeving, relationeel functioneren, functioneren in de directe woonomgeving en het eigen netwerk.

Groepsmaatschappelijk werk Type groepen: Hoofd- groepen: Cognitief Georiënteerde groepen (voorlichtings/thema-avonden) Hart-groepen: Beleving en Ervaringsgeoriënteerde groepen Handen-groepen: Gedrag en vaardigheid georiënteerde groepen

Culturele Maatschappelijk werk (vorming) Doel: Bevorderen sociaal maatschappelijke participatie en activering van burgers Bevorderen democratisch burgerschap Ontwikkelen van burgerschapscompetenties Burgers ondersteunen bij zichzelf vormen en vormgeven van hun maatschappelijke leven. Bevorderen “bindende” samen leving Relatie werker – Cliënt: Medeburgersrelatie Accent: Educatie van burgers Ondersteuning van burgerinitiatieven Samenleving en buurtpreventie Aangaan van sociale verbanden of het organiseren hiervan Gebruik maken van educatieve en culturele activiteiten Het bevorderen van samenhang en veiligheid in de samenleving. Maatschappelijke participatie, sociale vernieuwing en verbetering van leef en woonstructuren en democratisch burgerschap. Bewegen tussen politieke-, professionele-, burger en commerciële netwerken.

Culturele Maatschappelijk werk (vorming) Type groepen: Educatiegroep Buurt/wijk samenlevingsgroep Netwerk/ketengroep Projectgroep

Processen in groepen Model Integrale Procesbegeleiding van Groepen zoekt een samenhang tussen: Groepsontwikkeling Niveaus Leiderschap De context van de groep

Leiderschapsstijl Context Groepsontwikkeling Niveaus

Leiderschapsstijlen Directieve Stijl Overtuigende Stijl Participerende Stijl Delegerende Stijl

Niveaus in groepen: (zie middagprogramma) 1. Inhoudsniveau (= WAT) 2. Procedureniveau (= HOE) 3. Interactieniveau (= Tussen de deelnemers) 4. Bestaansniveau (= Binnenwereld deelnemers 5. Contextniveau (= invloed omgeving)

Accent van de ochtend: Groepsontwikkeling: De beginfasen van de groep……..

Fasen van groepsontwikkeling: (beginfasen) VOORFASE: zoeken naar gezamenlijk belang, vraag of probleem aangesproken worden door doelen, activiteiten of deelnemers van de groep invulling van niet vervulde behoefte in de eigen context ontwikkelen voorlopig groepsimago/groepsontwerp creëren “wensenpakket m.b.t. persoonlijke verwachtingen, doelstellingen en activiteiten onderzoeken randvoorwaarden voor deelname c.q. voorbereidingen Bewegen in de polariteit hoop en vrees Inclusievragen: wil ik bij deze groep horen of niet? ORIENTATIEFASE afhankelijkheid van de leiding behoefte aan externe sturing ontwikkeling van een eigen taakstructuur onzekerheden naar de eigen positie helder krijgen van ieders taak en bijdrage discussies/ strijd over de doelen nuanceren van stereotypen en vooroordelen Schutz: inclusie ---> lidmaatschap

Fasen van groepsontwikkeling: (middenfasen) MACHTSFASE aandacht voor het interne functioneren van de groep onderlinge betrekkingen centraal kritische vragen t.a.v. leiderschap invloedsverdeling in de groep thema: boven -- onder Schutz: controle: macht – invloed- dominantie- gezag Thema: boven - onder AFFECTIEFASE onderlinge verhoudingen persoonlijke betrokkenheid afstand – nabijheid vragen rondom vertrouwelijkheid sympathieën en antipathieën cohesie en intimiteit Thema: dichtbij --- veraf Schutz: affectie en openheid

Fasen van groepsontwikkeling: (eindfasen) AUTONOME GROEP taakstructuur is ontwikkeld invloedsverdeling gerealiseerd relatiepatroon gevormd open groepsklimaat en communicatie deelnemers kunnen zichzelf zijn individuele bijdrage vanuit betrokkenheid de groep is zelfstandig geworden Slotfase Taakgerichte aspecten: Evaluatie: doel, werkwijzen verwachtingen Beoordeling resultaat formele afspraken vanuit de organisatie Follow up Afspraken aanvullende vragen Formele afrondingsrituelen Sociaal emotionele aspecten: betekenis van de groepsleden naar elkaar emotioneel loslaten onafgemaakte zaken uitspreken ambivalente gevoelens verbinden met de buitenwereld afrondingsrituelen

Vervolg ochtend Training m.b.t. de beginnende groep…….