Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Colgate-Palmolive Nederland Ajax Bloemenfestijn Reclame effectiviteitsonderzoek februari/maart/april 1998.
Spadel Spa Citron Reclame Effectiviteitsonderzoek Augustus 1997.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Uitleg scheikundige begrippen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
Waar gaat het nou toch om?!
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Smiths Smiths Multipacks Reclame effectiviteitsonderzoek Februari, 1998

Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid Inhoud Doelstellingen Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid Bron reclame bekendheid Herkenning poster Wat communiceert de poster Houding naar Smiths/Smiths Multipacks Koopintenties 2

Het onderzoek was opgezet om volgende te meten Doelstellingen Het onderzoek was opgezet om volgende te meten bekendheid van Smiths Multipack communicatie van de belangrijkste elementen van de poster herkenning, begrip en waardering van de koptekst en payoff houding naar Smiths invloed op gedrag 3

Opzet van het onderzoek Pre & post reclame bekendheidsonderzoek Uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeks-bureau, Intomart Totale steekproef van 631 respondenten evenredig verdeeld over representatieve steden Onderzoeksteden : Amstelveen Apeldoorn Breda Leiden Utrecht 4

Opzet van het onderzoek - vervolg Straatinterviews gehouden in stadscentra zonder dat buitenreclame objecten zichtbaar zijn voor de respondent Respondenten waren moeders met kinderen in de leeftijdscategorie 6 - 12 jaar Steekproef evenredig verdeeld over representatieve steden en dagen Onderzoeksdagen 0-meting (pre) ; 13 - 14 februari 1998 1-meting (post) ; 27 - 28 februari 1998 Geheel gestructureerde vragenlijsten 5

Media- & onderzoekschema Week 7 8 9 Onderzoek Abribus 6

Frequentie chips consumptie huishouden “Hoe vaak eet u en uw gezin normaal gesproken chips ?” 48,9% Pre 45,7% Post 31,8% 26,7% 16,9% 13,9% 8,6% 7,5% elke dag een paar keer in de week een keer per week minder vaak Basis : Allen 8

Spontane merkbekendheid van Smiths Multipacks “Welke merken chips kent u, al is het alleen maar van naam ?” 3,9% 3,7% Pre Post 0,7% 0,0% spontane bekendheid eerst genoemd spontane bekendheid totaal Basis : Allen 10

Spontane merkbekendheid “Welke merken chips kent u, al is het alleen maar van naam ?” Totale spontane bekendheid 92,3% Smiths 93,8% 24,1% Nibb-It 22,5% 80,6% Croky 84,0% 20,1% Albert Heijn 18,2% Eerst genoemd 55,6% Smiths 56,0% 2,2% Pre Nibb-It 2,0% Post 37,3% Croky 36,5% 1,2% Albert Heijn 2,6% Basis : Allen 11

Spontane reclame bekendheid Smiths Multipacks “Van welke merken chips heeft u pas geleden reclame gezien of gehoord ?” Pre 13,7% Post 11,1% 0,6% 0,3% spontane reclame- bekendheid eerst genoemd spontane reclame- bekendheid totaal Basis : Allen 12

Spontane reclame bekendheid “Van welke merken chips heeft u pas geleden reclame gezien of gehoord ?” Totale spontane bekendheid 1,6% 5,9% 2,6% 37,5% 0,3% 5,2% 0,6% 12,0% Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths Eerst genoemd 1,0% 4,9% 34,2% 0,3% 4,0% 0,6% 10,8% Albert Heijn Croky Nibb-It Smiths Pre Post Basis : Allen 13

Bron van Smiths Chips spontane reclame bekendheid “Waar, in welk medium of in welke media, heeft u deze advertentie of reclame gezien of gehoord ?” Pre 54,8% 3,2% 9,7% 6,5% 29,0% 41,3% 56,7% 0,0% 10,6% televisie buiten- reclame tijdschriften krant overig/weet niet Post Basis : allen spontaan bekend met reclame 14

Spontane reclame bekendheid : herinnering van poster inhoud “Wat kunt u zich van de poster herinneren ?” Uiting Oma 78,0% oma’s koekjestrommel (gelijkend) 39,0% oma (met knot) 27,1% oma met grote zak 20,3% oma’s nieuwe koekjestrommel 20,3% paarse zak 1,7% Uiting Jongen 79,7% elk etterbakje z'n eigen zakje 35,6% elk etterbakje z'n eigen zakje (gelijkend) 33,9% jongen (met rood haar) 23,7% jongen met grote zak 16,9% jongen met rode trui 3,4% Basis : allen die spontaan poster vermelden 15

Spontane reclame bekendheid : herinnering van inhoud poster “Wat kunt u zich van de poster herinneren ?” 6,8% 22,0% 27,1% 3,4% 5,1% 10,2% 18,6% 11,9% 16,9% multipack 15 zakken Multipack nieuw nieuw : multipack voor ieders smaak multipack voor ieders smaak Pay Off zes verscheidene Verschillende soorten/smaken Basis : allen die spontaan poster vermelden 16

Spontane reclame bekendheid : herinnering van belangrijkste boodschap poster “Wat is volgens u de belangrijkste boodschap van deze posters ?” Verpakking algemeen 10,2% 8,5% grote zak iets over inhoud 1,7% nieuw 13,6% Verschillende soorten/smaken 42,4% verschillende soorten/smaken 23,7% multipack met verschillende soorten/ smaken 11,9% vier soorten/smaken 6,8% Multipack 45,8% 15 zakken 37,3% je kunt het uitdelen 5,1% grote zak met chips 1,7% multipack 1,7% Basis : allen die spontaan poster vermelden 17

Spontane reclame bekendheid : herinnering van verpakking op poster “Wat vertelde de poster over de verpakking ?” Verpakking algemeen 22,0% grote zak 18,6% iets over de inhoud 3,4% Verschillende soorten/smaken 55,9% verschillende soorten/smaken 27,1% multipack met verschillende soorten/ smaken 27,1% vier soorten/smaken 5,1% Multipack 32,2% 15 zakken 23,7% je kunt het uitdelen 5,1% multipack 3,4% Basis : allen die spontaan poster vermelden 18

Spontane reclame bekendheid : herinnering van verpakking op poster “Wat vertelde de poster over de inhoud van de verpakking ?” Verpakking algemeen 3,4% grote zak 3,4% Verschillende soorten/smaken 50,8% verschillende soorten/smaken 40,7% zes soorten/smaken 8,5% vier soorten/smaken 1,7% Multipack 49,2% 15 zakken 44,1% verscheidene zakken 3,4% multipack 1,7% Basis : allen die spontaan poster vermelden 19

Merkloze Reclame Bekendheid - Jongen 56,7% 7,4% Pre Post Basis : allen

Merkloze Reclame Bekendheid - Oma 60,9% 7,1% Pre Post Basis : allen

Merkloze Reclame Bekendheid 7,1% 7,4% 9,9% 60,9% 56,7% 71,3% Oma Jongen Eén van beide Basis : allen 22

Bron van merkloze reclame bekendheid “Waar, in welk medium of in welke media, heeft u deze reclame gezien ?” 83,1% Pre Post 46,9% 37,5% 12,5% 10,0% 10,5% 3,1% 0,5% 0,0% 0,5% televisie buitenreclame tijdschriften krant overig/weet niet Basis: allen bekend met merkloze advertentie 23

Identificeer merkloze advertentie als Smiths Chips “Kunt u zich herinneren voor welke merk deze advertentie was ?” 69,6% 62,5% 61,0% 59,2% Oma Jongen Pre Post Basis: allen bekend met merkloze advertentie 24

Identificeer merkloze advertentie als Smiths Multipack “Kunt u zich herinneren voor welke merk deze advertentie was ?” 4,3% 4,2% 17,1% 18,4% Oma Jongen Pre Post Basis: allen bekend met merkloze advertentie 25

Geholpen merkbekendheid “Welke merken chips, die op deze kaart staan, kent u ?” 98,5% Smiths 96,4% 95,1% Nibb-It 94,1% 92,6% Croky 92,2% Pre 65,1% Post Albert Heijn 61,6% Basis : allen 26

Geholpen merkbekendheid Smiths “Welke merken chips, die op deze kaart staan, kent u ?” 58,0% Multipack Pre 66,8% Post 67,6% Cheetos Frites 70,0% 81,2% Chipito 80,5% 81,8% Smiths Chips 75,6% Smiths Chips of Multipack 88,0% 84,7% 90,1% Wokkels 87,0% 90,7% Hamka’s 86,3% Basis : allen 27

18,2% Smiths 53,4% 1,5% Nibb-It 6,5% 4,6% Croky Pre 6,5% Post 0,0% Geholpen reclame bekendheid “Van welke merken chips, die op deze kaart staan, kunt u zich herinneren de afgelopen tijd reclame gezien te hebben ?” 18,2% Smiths 53,4% 1,5% Nibb-It 6,5% 4,6% Croky Pre 6,5% Post 0,0% Albert Heijn 1,3% Basis : allen 28

Smiths Chips of Multipacks 9,0% 45,0% 4,6% Multipack 32,6% 4,3% Geholpen reclame bekendheid Smiths “Van welke merken chips, die op deze kaart staan, kunt u zich herinneren de afgelopen tijd reclame gezien te hebben ?” Smiths Chips of Multipacks 9,0% 45,0% 4,6% Multipack 32,6% 4,3% Smiths Chips 16,9% 1,9% Cheetos Frites 5,2% 2,8% Pre Chipito 4,9% Post 5,2% Wokkels 4,9% 2,2% Hamka’s 3,9% Basis : allen 29

Opinie over advertentie (nà campagne) “Welke van deze trefwoorden zou u gebruiken om deze reclame te omschrijven ?” 61% grappig 61% 45% opvallend 43% 23% vrolijk 30% 19% duidelijke boodschap 25% 24% blijft je bij 21% 21% spreekt mij aan 20% 17% vriendelijk 14% 7% irritant 9% 9% Jongen stimuleert om te kopen 8% Oma 9% overdreven 7% 6% mooi 5% 2% aanstootgevend 3% 3% saai 1% Basis : allen 30

Houding ten opzichte van Smiths Multipack - “helemaal mee eens” “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” 62,7% Is voor kinderen 71,3% 61,1% Bevat voor elk wat wils 69,4% 55,9% Is handig om in huis te hebben 59,3% 50,9% Is van hoge kwaliteit 52,4% Is voor speciale gelegenheden 48,1% Pre 49,2% Post 40,4% Is voor het hele gezin 46,9% Basis : allen 31

Houding ten opzichte van Smiths Multipack - “helemaal mee eens” - vervolg “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” 43,5% Heb ik al eens gekocht 45,0% 51,2% past bij Smiths 45,0% Is het waard om iets meer voor te betalen 29,0% 26,1% Pre 27,5% Koop ik liever dan een Croky Multipack Post 21,2% Is voor elk moment van de dag 17,0% 16,6% Basis : allen 32

Houding ten opzichte van Smiths Multipack (leeftijd huisvrouw) - “helemaal mee eens” “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” 74,4% Is voor kinderen 70,6% Bevat voor elk wat wils 73,2% 68,3% 67,1% Is handig om in huis te hebben 56,6% 62,2% Is van hoge kwaliteit 48,9% 53,7% Past bij Smiths 41,6% 48,8% -34 Heb ik al eens gekocht 44,3% 34+ Basis : allen 33

Houding ten opzichte van Smiths Multipack (leeftijd huisvrouw) -”helemaal mee eens” - vervolg “Kunt u voor elke uitspraak aangeven in welke mate u het er mee eens of oneens bent ?” 47,6% Is voor het hele gezin 46,6% Is vooral voor speciale gelegenheden 46,3% 50,7% 32,9% Is het waard om iets meer voor te betalen 23,5% Is voor elk moment van de dag 28,0% 12,7% Koop ik liever dan een Croky multipack 28,0% -34 18,1% 34+ Basis : allen 34

Kopen van Smiths Multipack “Hoe waarschijnlijk is het dat u een multipack van Smiths zult gaan kopen voor de prijs van f 4,89 ?” 77,5% 73,0% Pre Post 43,2% 36,8% 36,2% 34,3% waarschijnlijk kopen zeker kopen waarschijnlijk of zeker kopen Basis : allen 35