De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spadel Spa Citron Reclame Effectiviteitsonderzoek Augustus 1997.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spadel Spa Citron Reclame Effectiviteitsonderzoek Augustus 1997."— Transcript van de presentatie:

1 Spadel Spa Citron Reclame Effectiviteitsonderzoek Augustus 1997

2 JCDecaux Nederland v Doelstellingen v Opzet van het onderzoek v Bekendheidsniveau’s v Bron van de reclamebekendheid v Herkenning van de Abribus poster v Beoordeling van de poster v Attitudes ten opzichte van Spa Citron v Koopintenties Opbouw van de presentatie

3 JCDecaux Nederland Doelstellingen v Spadel voert in augustus/september een Abribus- en radiocampagne ter ondersteuning van de herintroduktie en positionering van vernieuwde Spa Citron. v Het onderzoek was opgezet om te meten : s Produkt-, merk- en reclamebekendheid s Herkenning van de boodschap s Houding ten opzichte van Spa Citron s Invloed op het (koop) gedrag

4 JCDecaux Nederland Onderzoeksopzet v Drie meetmomenten (0-, tussen- en eindmeting); v Onafhankelijk onderzoeksbureau, Trendbox; v Totale steekproef van 1343 respondenten; ongeveer 450 per stadium v Onderzoeksteden: s Utrecht s Apeldoorn s Maastricht s Leiden s Breda

5 JCDecaux Nederland Opbouw van het bekendheidsonderzoek v Straatinterviews op lokaties waar geen buitenreclame- objecten zichtbaar waren. v 18 jaar en ouder met een oververtegenwoordiging van 20-50 jaar; de steekproef is achteraf teruggewogen naar het totaal. v De steekproef is evenredig verdeeld naar steden en dagen van de week (donderdag, vrijdag, zaterdag). v Overeenkomende dagen van de week (inclusief zaterdag). 0-meting: week 32 7 - 9 augustus 1997 1-meting:week 3421 - 23 augustus 1997 2-meting:week 3711 - 13 september 1997 v Volledig gestructureerde vragenlijsten.

6 JCDecaux Nederland Media- & onderzoekschema Meting Abribus Radio Week 353637 323334 0 1 2 1997

7 JCDecaux Nederland Basis : allen 88,8% 86,2% 88,8% 012 Koolzuurhoudende frisdrank-kopers “Koopt u zelf weleens (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken voor uzelf of iemand anders ?”

8 JCDecaux Nederland Media uitgaven x 1000 ( week 32 t/m 37) Bron : BBC 24 39 56 117 155 157 285 286 308 352 461 549 570 639 759 766 779 858 1133 1933 Dr. Pepper Hero Pepsi Max Raak Soda Club Systeem Liptonice Light Sisi Red Bull Liptonice Rivella light Vrumona Sprite Spa Citron Schweppes Tonic Coca Cola Pepsi Cola Coke Light Taksi Fanta Seven Up Totaal : fl 10,8m Televisie: fl 8,5m

9 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid Spa Citron “ Welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken kent u ?” totaal spontaan 0 1 16,0% 28,1% 27,6% 2 Basis : allen

10 JCDecaux Nederland 0 1 2 5,5% 6,6% 17,9% 27,6% 30,6% 35,4% 51,4% 54,3% 3,6% 9,4% 25,4% 28,1% 31,3% 36,4% 49,8% 53,1% 3,7% 9,8% 14,4% 16,0% 30,1% 34,2% 45,0% 50,9% Orangina Liptonice Sprite Spa Citron Spa other Sisi 7 Up Fanta Spontane merkbekendheid Spa Citron “ Welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken kent u ?” Basis : allen

11 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid Spa Citron Naar geslacht en leeftijd 0 1 2 16% 11% 21% 23% 13% 21% 15% 28% 23% 33% 27% 32% 29% 25% 31% 28% 24% 31% 38% 29% 26% 24% 27% totaalmanvrouw18-2425-3536-5051+20-50 Basis : allen

12 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid Spa Citron Naar huishouden 0 1 2 16% 19% 12% 17% 18% 15% 16% 28% 27% 26% 32% 25% 36% 28 % 23% 32% 26% 29% 31% totaal123 onder modaal modaalboven modaal grootte huishouden inkomen huishouden Basis : allen

13 JCDecaux Nederland Spontane reclamebekendheid “Van welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken heeft u onlangs reklame gezien, gehoord of gelezen ?” 0 1 2 0,9% 1,1% 6,4% 2,7% 2,0% 4,3% 13,2% 8,4 % 17,5% 1,6% 1,2 % 4,7% 7,5% 2,8% 4,2% 20,0% 12,7% 19,1% 0,5% 1,9% 3,3% 4,0% 6,1% 11,8% 14,4% 17,0% Christal Clear Orangina Spa Citron Sprite Liptonice Spa other 7 Up Sisi Fanta Basis : allen

14 JCDecaux Nederland Totale reclamebekendheid “Van welke (niet cola) koolzuurhoudende frisdranken heeft u onlangs reklame gezien, gehoord of gelezen ?” 0 1 2 2,8% 3,1% 6,6% 7,7% 13,1% 6,8% 13,3% 20,6% 12,0% 22,8% 18,2% 16,6% 8,5% 2,9% 8,5% 12,9% 13,4% 9,6% 18,1% 28,3% 17,0% 25,9% 27,0% 23,4% 4,1% 5,0% 10,0% 12,3% 12,8% 13,0% 20,8% 22,8% 23,1% 24,7% 29,2% 29,5% Christal Clear AA-drink Isostar Sprite Spa Citron Spa other Orangina 7 Up Pickwick Ice Tea Fanta Sisi Liptonice Basis : allen

15 JCDecaux Nederland Geholpen reclamebekendheid “Heeft u deze advertentie al eens eerder gezien ?” 1,1% 2,5% 0,4% 93,6% 54,9% 74,8% 5,3% 42,6% 24,7% 012 ja nee weet niet Basis : allen

16 JCDecaux Nederland Bron van de reclamebekendheid “Waar heeft u deze reclame dan gezien ?” Basis : allen die bekend zijn met merkloze advertentie 34,8% 30,4% 4,3% 8,7% 80,1% 11,5% 0,5% 2,6% 62,8% 19,5% 2,7% 9,7% 3,5% posterstelevisiekranttijdschriftenin de winkel 0 1 2

17 JCDecaux Nederland Merkloze advertentie

18 JCDecaux Nederland Herkenning van merkloze advertentie “Kunt u me vertellen over welk merk deze advertentie volgens u gaat ?” 0 1 2 34,8% 26,1% 50,3% 40,3% 52,2% 45,1% SpaSpa Citron Basis : allen die bekend zijn met merkloze advertentie

19

20 JCDecaux Nederland Belangrijkste boodschap advertentie Spa Citron Wat is volgens u de belangrijkste boodschap van deze advertentie ? Verrassende smaak Sportief Voor jonge mensen Vernieuwd Lekkere smaak Gezond Verkoelend Verfrissend Bevat vitamine C 0 1 2 3,9% 2,4% 1,5% 7,4% 12,9% 27,8% 15,1% 33,5% 49,7% 2,9% 3,1% 3,3% 8,5% 21,9% 23,7% 27,5% 43,8% 46,7% 3,7% 3,4% 3,0% 4,6% 12,1% 26,7% 29,2% 43,4% 33,1% Basis : allen

21 JCDecaux Nederland 0 1 2 73% 62% 52% 36% 32% 28% 26% 75% 64% 56% 42% 37% 32% 26% 76% 62% 53% 43% 33% 25% Houding ten opzichte van Spa Citron met vitamine C - % mee eens “Kunt u per uitspraak vertelen in hoeverre u het daarmee eens of oneens bent ?” is een frisdrank van deze tijd is dorst- lessend is een natuurlijk produkt is een frisdrank voor volwassen is beter voor mij dan andere frisdranken heeft geen kunstmatige toevoegingen is verrassend anders Basis : allen

22 JCDecaux Nederland Houding ten opzichte van Spa Citron met vitamine C “Kunt u per uitspraak vertelen in hoeverre u het daarmee eens of oneens bent ?” (1 = helemaal mee eens, 5 = helemaal mee oneens) 0 1 2 3,81 3,64 3,39 3,00 2,88 2,87 2,84 3,84 3,74 3,50 3,11 2,93 3,06 2,94 3,88 3,65 3,37 2,94 3,03 2,97 2,84 is een frisdrank van deze tijd is dorst- lessend is een natuurlijk produkt heeft geen kunstmatige toevoegingen is een frisdrank voor volwassen is beter voor mij dan andere frisdranken is verrassend anders Basis : allen

23 JCDecaux Nederland Koopt normaal Spa Citron “ Welke merk frisdranken koopt u meestal ?” 0 1 2 7,3% 10,5% 16,8% Spa Citron spontaan genoemd bij de eerste drie Basis : allen

24 JCDecaux Nederland 0 1 2 8% 6% 9% 6% 4% 11% 10% 7% 11% 7% 15% 14% 8% 14% 11% 17% 16% 19% 14% 17% 21% 15% totaalmanvrouw18-2425-3536-5051+20-50 Koopt meestal Spa Citron (bij eerste drie spontaan genoemd) “ Welke merk frisdranken koopt u meestal ?” Basis : allen

25 JCDecaux Nederland 8% 9% 7% 6% 5% 8% 9% 11% 4% 14% 5% 12% 16% 17% 18% 15% 18% 22% totaal123 beneden modaalmodaalboven modaal 0 1 2 grootte huishouden inkomen huishouden Koopt meestal Spa Citron (bij eerste drie spontaan genoemd) “ Welke merk frisdranken koopt u meestal ?” Basis : allen

26 JCDecaux Nederland Koopintentie Spa Citron 1,5 liter voor f 1,89 “Gaat u deze frisdrank wel of niet kopen voor uzelf of iemand anders voor deze prijs ?” 21,0% 38,6% 15,3% 21,9% 35,9% 33,5% 9,6% 18,5% 33,7% 29,8% 10,7% 23,0% zeer zekerwaarschijnlijk wel waarschijnlijk niet zeer zeker niet 0 1 2 Basis : allen

27 JCDecaux Nederland 0 1 2 34,8% 18,3% 30,6% 17,6% 30,6% 26,3% 28,3% 12,1% 30,8% 22,5% 26,3% 13,1% zeer zekerwaarschijnlijk wel waarschijnlijk niet zeer zeker niet Koopintentie Spa Citron blikje van 25 cl voor f 0,79 “Gaat u deze frisdrank wel of niet kopen voor uzelf of iemand anders voor deze prijs ?” Basis : allen

28 JCDecaux Nederland Conclusie v De combinatie van Abribus en radio bleek uitstekend te werken voor de introduktie van Spa Citron + vitamine C. De Abribuscampagne zorgde voor een snelle opbouw van de bekendheid, tevens werd de boodschap goed teruggespeeld. Radio bleek zeer goed in staat het opgebouwde merkbeeld vast te houden. Budgettair gezien een interessante combinatie. Floris Baggerman, Nijgh Interpartners

29 JCDecaux Nederland vrouw: Heb jij de vernieuwde Spa Citron al geproefd? man: Oh ja, vernieuwd dus nù nog beter. Joh, dat zeggen ze allemaal, trap daar toch niet in. vrouw: Ja, ja, ja, maar er is meer. Zij hebben namelijk........ man: Een frissere smaak? Zeggen ze ook allemaal, trap daar toch niet in joh. vrouw : Ja, maar ze hebben dus...... man:Een nieuw etiket zeker, doen ze ook allemaal. Nee hoor, vergeet het maar. vrouw : Ja, ja, maar in Spa Citron zit nu ook vitamine C. man: Vitamine C dat ze...... is interessant, mag ik héél even? Voice over: Vernieuwde Spa Citron met vitamine C, frisser van smaak Bijlage - tekst Spa radiocommercial 1 (30”)

30 JCDecaux Nederland man 1: Nou, kijk voor mijn vitamine A begin ik ‘s morgens met een mix van geklutste eieren van Panamese jachtkippen, die ik elke week vers laat invriezen, maar alleen jachtkippen die ‘s nachts scharrelen hè, want anders werkt het niet. man 2: Ja, ja. man 1: En voor mijn vitamine B heb ik nu capsules die ik haal bij mijn taugé specialist in Den Haag, die ze weer importeert via een vrind van hem op Macao, en altijd innemen met lauwwarme thee, want anders werkt het niet. man 2: Ja, ja en voor je vitamine C heb je zeker pillen uit Afrika, die via de nieuwe smokkelroute van Portugees Namibië naar Casablanca en daar in een koelbox via een motorboot naar Rotterdam worden geëxporteerd waarna ze door die Panamese jachtkippen worden ingevlogen zodat jij ze kan klutsen want anders werkt het niet. man 1 : Ach nee zeg, dan neem ik gewoon Spa Citron, want anders werkt het niet. Voice over : Vernieuwde Spa Citron met Vitamine C, frisser van smaak. Bijlage - tekst Spa radiocommercial 2 (30”)


Download ppt "Spadel Spa Citron Reclame Effectiviteitsonderzoek Augustus 1997."

Verwante presentaties


Ads door Google