Jaaropening ROC ID College Verankering in de regio

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Achtste en slotcollege inleidende course on governance
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
Zaal 1 Tijdstip: 15:00 uur Vakmanschap op grote schaal Prof. dr. Theo Camps.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
ERRY STOOVÉ.
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Powerpoint voorstelling: oefening 1
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Maatschappelijke Stages
Kenmerken van de concept contextbenadering
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Werkgeversservicepunt
Voorbereidingen in Jaar van voorbereiding en ontwikkeling Start schooljaar : 1 e jaars BBL 20 leerlingen 2 e jaars BBL 12 leerlingen.
ArtEZ: 3100 studenten, waarvan ruim de helft in Arnhem 300 op master- en op bachelorniveau (25 AD) 700 in docentenopleidingen en kunsteducatie Disciplines:
1 Inhoud college Terugblik Vragenuur. 2 Opdracht Lijnbalancering Precedence diagram Onzekerheid Kijken naar de situatie!
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Vier vormen van betekenisgeving
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Kernwaarden in beeld De kernwaarden van het openbaar onderwijs.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Welkom Het Stagepunt van het ROC van Amsterdam
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Innovatie in het onderwijs
Actie plan zorgzame samenleving
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Transcript van de presentatie:

Jaaropening ROC ID College Verankering in de regio Omdat het deugt Leo lenssen 7 september 2009

Reflecties bij de aanvang van het schooljaar de actualiteit: het dilemma de opdracht en de context het roc: ideologie en functionaliteit kwaliteit en de zin van waarden het ID College en zijn oriëntaties

De actualiteit: het dilemma

De opdracht en de context De legitimatie: van betekenis zijn voor de student en de samenleving. De conditie: een dubbele ideologische blauwdruk van twee decennia her.

Het roc: ideologie en functionaliteit verstatelijking: generaliseren van waarden institutionalisering: regulering van waarden Doelen: koppeling onderwijs/arbeidsmarkt macro-doelmatigheid allocatie middelen beheersing en regulering Middelen: blauwdruk arbeidsmarkt (kwalificatiestructuur) blauwdruk instelling (roc)

Kwaliteit en de zin van waarden kwaliteit als kernwaarde in publieke organisaties over statische en dynamische kwaliteit waardenoriëntatie: wanneer deugt het

Roc ID College en zijn oriëntaties de fictie van het rationele keuzeproces identiteitsvorming en betekenisgeving onderwijsservice als hulpstructuur of als core business het roc als ratio versus de omgeving als waarde van instellingslegitimatie naar loopbaanlegitimatie het ROC: instituut of educatieve biotoop