Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Veranderingen in de zorg
Innovatie en stakeholders in VO
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Passend Onderwijs een korte inleiding
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Samenwerken in burgerschap
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Ondernemen(d) in het onderwijs
Herstructurering Sociaal Domein
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
Inleiding politieke stromingen
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
uitvoering Paul Wesemann 2 november 2005 De uitvoering Paul Wesemann.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Besturen met Burgerkracht
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Kadernota sociaal domein
De toekomst van de maatschappelijke stage
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo Lenssen

Het verhaal in kort bestek 1.Publieke organisaties in de samenleving van morgen 2.De school in de samenleving van morgen 3.Over onderwijzen en leren 4.De school en het bestel 5.Transitieverschijnselen 6.Nieuwe rol overheid 7.De school en het bestel in

Publieke organisaties en de samenleving van morgen (1) Netwerken i.p.v. instituties Verbindingen van publieke functies Open keuzes i.p.v. gesloten verplichtingen Bestrijden monopolies en kartels Individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen Zelfkiezende instelling i.p.v. sturende overheid/koepel

Publieke organisaties en de samenleving van morgen (2) Van landelijk beleid naar regionale arrangementen Bestuurlijke i.p.v. organisatorische schaalgrootte Bekostiging individu i.p.v. instelling Open bestel Europese dimensie Overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut Maatschappelijke innovatie Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving = informatiesamenleving Variëteit is kwaliteit

De school in de samenleving van morgen (1) Van traditionele school naar moderne leeromgeving Van bolwerk naar knooppunt in netwerk Van onderwijsproducent naar dienstverlener Van taak naar resultaat Van autist naar geliefde partner

De school in de samenleving van morgen (2) Van uitvoerder naar ondernemer Opleidingsprogramma’s als partnerprogramma’s School en samenleving ademen samen in en uit Portfolio i.p.v. diploma Leerarrangement i.p.v. beroepskolom Leeromgeving i.p.v. schoolomgeving

Over onderwijzen en leren Leren in plaats van onderwijzen Kennis = handelen i.p.v. kennis = feiten Competenties betekenen het einde van de klassieke school De nieuwe rol van de school: zij faciliteert, integreert, accommodeert Identiteit school: programma i.p.v. gebouw Calculeren? Participeren? Ondernemen?; de morele dimensie

De school en het bestel Het bestel innoveert niet Instellingen innoveren in weerwil van het bestel Innoveren is interactie (binnen en buiten de instelling) Als instellingen innoveert het bestel mee

Transitieverschijnselen Bestel-erosie (o.a. door wetgeving/juridische normalisering) Governance en harmonisatie wetgeving Zorgplicht Hrm/cao School heeft partners/leren is niet schoolgebonden Doorgaande professionalisering/versterking back- office Verandering in organisatie primair proces Rol E-learning

Nieuwe rol overheid (1) Burgers leren kiezen, risico’s afwegen, hun leven plannen en daarvoor verantwoordelijkheid dragen; levensloopprincipe Beperken rol overheid tot fundamentele beslissingen, dilemma’s en keuzes Normatieve uitspraken doen die richting geven aan samenleving

Nieuwe rol overheid (2) Borgen duurzame kwaliteit van minimumvoorzieningen en het bestaan van faire ruilarrangementen die daarbovenop plaatsvinden (marktmeester) Richt zich niet op het in stand houden van instellingen, maar op het in stand houden van voorzieningen

De school en het bestel in Het klassieke bestel bestaat niet meer Gebruikersorganisaties dominant i.p.v. branche- organisaties Scholen zijn maatschappelijke ondernemingen en participeren in de SER Het beroepsonderwijs wordt gerealiseerd in een grote verscheidenheid van leerplaatsen en partnerschappen Het ROC heeft geen functie meer Het HAVO heeft geen functie meer OCW heeft een staatssecretaris voor gebruikersbelangen en toegankelijkheid