Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Vraagsturing en marktwerking
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
De organisatie en processen
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Ondersteuningsplannen
Taakinvulling door de rekenkamer
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
SOFO 6 maart 2008 Inleiding: Leo Lenssen. is wezenlijk iets anders dan verantwoording en dialoog is wezenlijk meer dan een procedureel aspect van beleidsvorming.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Toekomst Financiële Functie
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
CvB en examencommissie samen verantwoordelijk Over de onafhankelijkheid van de examencommissie.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Besturen met Burgerkracht
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Integraal sociaal werk
A+O project Co-creatie in de praktijk
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Veerkrachtige governance van de stad De overheid als barba papa?
Cliëntenraad Sociaal Domein
Uitdagingen voor lokale overheden
Kadernota sociaal domein
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De toekomst van de maatschappelijke stage
“Omgeving in beweging”
Sociaal / ethisch ondernemen
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
Transcript van de presentatie:

Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen

Governance Witteveen: (preadvies over alternatieve regulering): governance is een voorbeeld van op grote schaal en op vernieuwende manier werken aan alternatieve regulering. Witteveen: (preadvies over alternatieve regulering): governance is een voorbeeld van op grote schaal en op vernieuwende manier werken aan alternatieve regulering.

Governance Governance is niet een systeem, een optelsom van procedures en regelingen, maar een manier van denken en (wellicht) een wijze van in de wereld staan.

Governance is een interface tussen twee paradigma’s: 1) topdow-sturing: overheid als regulerende entiteit en samenleving/burger als gereguleerde entiteit (verticale machtsverhoudingen) 2) centrum-periferie benadering: het instituut (de school) en het veld van actoren (horizontale machtsverhoudingen)

Enkele verschijnselen in het publieke domein van zorg naar participatie van zorg naar participatie dienstverlening in het publieke domein dienstverlening in het publieke domein thematisering herordening van beleidsissues thematisering herordening van beleidsissues ontkokering ontkokering maatschappelijk ondernemerschap/nieuwe rol middenveld maatschappelijk ondernemerschap/nieuwe rol middenveld marktwerking marktwerking

Transitieverschijnselen multilevelveranderingen (van bestuurder tot professional); multilevelveranderingen (van bestuurder tot professional); discontinuïteit; discontinuïteit; nieuwe spelers/ nieuwe logica’s/ nieuwe machtsverhoudingen nieuwe spelers/ nieuwe logica’s/ nieuwe machtsverhoudingen horizontalisering horizontalisering van instituties naar netwerken van instituties naar netwerken recombineren van kennis en competenties recombineren van kennis en competenties

Hoe accommodeer je dat proces? Dat is de governance-vraag. Dat is de governance-vraag.

Governance. heeft te maken met het herontwerp van de samenleving heeft te maken met het herontwerp van de samenleving is een aspect van de transitie van de samenleving is een aspect van de transitie van de samenleving voorziet in bindingen tussen (onderdelen) van de samenleving en individuen voorziet in bindingen tussen (onderdelen) van de samenleving en individuen bevordert commitment aan publieke processen en taken bevordert commitment aan publieke processen en taken exploreert nieuwe rollen exploreert nieuwe rollen heeft te maken met beslissingsmacht/verantwoordelijkheidsbesef/ maatschappelijke betrokkenheid (nieuw burgerschap) heeft te maken met beslissingsmacht/verantwoordelijkheidsbesef/ maatschappelijke betrokkenheid (nieuw burgerschap)

De effecten van governance op de bedrijfsvoering van ocw. Vijf aandachtsvelden: match tussen capaciteiten leerling en resultaten onderwijs match tussen capaciteiten leerling en resultaten onderwijs match tussen leerling maatschappelijke vraag match tussen leerling maatschappelijke vraag kwaliteitsborging: instrumentarium en benadering kwaliteitsborging: instrumentarium en benadering - borging toegankelijkheid - borging toegankelijkheid - borging bekostiging - borging bekostiging

governanceprincipes verscheidenheid als kwaliteit verscheidenheid als kwaliteit tegengaan van institutionalisering tegengaan van institutionalisering bevorderen van dynamiek (bolwerk/netwerk) bevorderen van dynamiek (bolwerk/netwerk) herdefiniëring van het autonomie-begrip (m.n. in onderwijs) herdefiniëring van het autonomie-begrip (m.n. in onderwijs) checks and balances tussen partijen realiseren (i.p.v. machtsmonopolie overheid ) checks and balances tussen partijen realiseren (i.p.v. machtsmonopolie overheid ) horizontalisering en meervoudig publieke verankering/verantwoording horizontalisering en meervoudig publieke verankering/verantwoording

Kortom: governance is het stelsel voorbij.

Exercitie: de effecten van governance op de bedrijfsvoering van ocw. Twee basisprincipes: 1) elke regeling/handeling toetsen we aan de vraag: is het in het belang van de leerling/student? 2) de rol van de overheid is zero, tenzij dat leidt tot schade voor diezelfde leerling.

De effecten van governance op de bedrijfsvoering van ocw. Vijf aandachtsvelden: match tussen capaciteiten leerling en resultaten onderwijs match tussen capaciteiten leerling en resultaten onderwijs match tussen leerling maatschappelijke vraag match tussen leerling maatschappelijke vraag kwaliteitsborging: instrumentarium en benadering kwaliteitsborging: instrumentarium en benadering borging toegankelijkheid borging toegankelijkheid borging bekostiging borging bekostiging

De effecten van governance op de bedrijfsvoering van ocw. Conclusies: harmonisatie: bestaande wetgeving is grotendeels overbodig harmonisatie: bestaande wetgeving is grotendeels overbodig bestaande routines zijn vooral gericht op het bestel bestaande routines zijn vooral gericht op het bestel overheid moet sturen op nieuwe vormen van regulering overheid moet sturen op nieuwe vormen van regulering governance hanteert meerdere vormen van regulering governance hanteert meerdere vormen van regulering de overheid reguleert en borgt vooral door empowerment de overheid reguleert en borgt vooral door empowerment normalisatie: het BW/de burgerrechter voorziet in het wettelijk kader (sancties sancties/jurisprudentie) normalisatie: het BW/de burgerrechter voorziet in het wettelijk kader (sancties sancties/jurisprudentie)

Governance Majeure faal/sucesfactoren: - bureaucratie - bureaucratie - empowerment - empowerment - variëteit en schaal - variëteit en schaal - consistentie bij de overheid - consistentie bij de overheid Maar vooral: samenwerking in het publieke domein.

Governance is wezenlijk iets anders dan verantwoording en dialoog is wezenlijk iets anders dan verantwoording en dialoog is wezenlijk meer dan een procedureel aspect van beleidsvorming en verantwoording is wezenlijk meer dan een procedureel aspect van beleidsvorming en verantwoording is de bestuurlijke vormgeving van daadwerkelijk partnerschap en interactie in het publieke domein is de bestuurlijke vormgeving van daadwerkelijk partnerschap en interactie in het publieke domein pas als die tot stand komt heeft verantwoording zin. pas als die tot stand komt heeft verantwoording zin.