Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Module B: De ‘Whole School Approach’
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Realisatie kindcentrum
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Innovatie en stakeholders in VO
Ouderavond PTA en LOB 4 VWO 10 oktober
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Inleiding Regionale Stuurgroep
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
ICT in een dynamische context
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
NME: kiezen, leren, meedoen
Inleiding Landelijk platform
Zorg nieuwe stijl.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Jaaropening ROC ID College Verankering in de regio
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
LOB als doorlopende leerlijn
Kiezen op Maat Loopbaanoriëntatie en Beroepskeuze.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Alfons ten Brummelhuis
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
DUTO: kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themadag Duurzaam digitaal archiveren bij de provincies
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De toekomst van de maatschappelijke stage
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Transcript van de presentatie:

Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005

Hoofdelementen inleiding Grenzeloos aansluiten; de oplossing voor morgen? Het onderwijssysteem als bestuurlijke variant van aids Stelseldominantie als belangrijkste oorzaak van aansluitingsvraagstukken en uitval Toegankelijkheid, selectie en ontplooiing

Vervolg hoofdelementen inleiding Het belang van het Vmbo voor het HO Op het breukvlak van twee perioden: transitieverschijnselen Publieke instellingen in de samenleving van morgen Onderwijs in de samenleving van morgen De school als reisorganisatie

Grenzeloos aansluiten: de oplossing voor morgen? Aansluitingsvraagstukken als onderwijskundige acrobatuur Onderwijs als permanent reparatietraject Kiezen en uitval Enkele cijfers

Het onderwijssysteem als bestuurlijke variant van aids Toen: Voorbereiding op arbeidsmarkt of vervolgstudie; algemeen maatschappelijke doelen realiseren; rechtvaardige allocatie van beschikbare middelen. Toen: Selectie en discriminatie; identificeren en in stand houden van statische deelverzamelingen (groepen leerlingen); beheer en beheersing

Vervolg het onderwijssysteem als bestuurlijke variant van aids Nu: individueel emancipatorisch. Gericht op de loopbaan van het individu Nu: dynamisch en transitioneel. Niet gekoppeld aan deelsystemen Gevolg: het systeem bestrijdt zichzelf

Stelseldominantie als belangrijkste oorzaak van aansluitingsvraagstukken en uitval Het onderwijsstelsel als machine en politieke instrument voor een verrassingsvrije toekomst Het stelsel als optelsom van hindernissen en valkuilen Het educatief-industrieel complex als constante De a-moraliteit van het systeem en de afwezigheid van de pedagogische imperatief

Toegankelijkheid, selectie en ontplooiing Wat is de waarde van toegankelijkheid? Hoe selecteert het systeem? Wat heeft dat te maken met ontplooiing? Onderwijs in functie van responsiviteit

Het belang van het Vmbo voor het HO Enkele cijfers Wie de toekomst van het HBO aan het hart gaat, moet het Vmbo helpen Waarom Leijnse (nog) een lintje verdient

Het breukvlak van twee perioden: transitieverschijnselen Verschijnselen in het publieke domein: media, zorg en huisvesting Onderwijs: bestel-erosie Harmonisering en normalisering Op weg naar een open bestel Lissabon en Maastricht, de Europese dimensie Bekostiging en resultaten

Vervolg het breukvlak van twee perioden: transitieverschijnselen ICT en Internet Lerarentekort en werkgeversverantwoordelijkheid Doorgaande professionalisering/versterking back-office Verandering in organisatie primaire proces (oud leren en nieuw leren) Identiteit school: programma i.p.v. gebouw

Publieke organisaties in de samenleving van morgen Netwerken i.p.v. instituties Verbindingen tussen maatschappelijke organisaties Open keuzes i.p.v. gesloten verplichtingen Individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen Zelf kiezende instellingen i.p.v. sturende overheid/koepel

Onderwijs in de samenleving van morgen Netwerk i.p.v. bolwerk Leerloopbaan i.p.v. organisatie Leren i.p.v. onderwijzen Loopbaanorganisaties i.p.v. sectororganisaties Bestuurlijke i.p.v. organisatorische schaalgrootte Bekostiging deelnemer i.p.v. instelling Regisseur i.p.v. kennismonopolist

De school als reisorganisatie Schooltijd is reistijd Opleidingsprogramma’s als partnerprogramma’s De school voert regie en is verantwoordelijk voor ontwikkeling leerling/deelnemer

Vervolg de school als reisorganisatie School en samenleving ademen samen in en uit Portfolio i.p.v. diploma Leerarrangement i.p.v. beroepskolom Leeromgeving i.p.v. schoolomgeving