Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005
Hoofdelementen inleiding Grenzeloos aansluiten; de oplossing voor morgen? Het onderwijssysteem als bestuurlijke variant van aids Stelseldominantie als belangrijkste oorzaak van aansluitingsvraagstukken en uitval Toegankelijkheid, selectie en ontplooiing
Vervolg hoofdelementen inleiding Het belang van het Vmbo voor het HO Op het breukvlak van twee perioden: transitieverschijnselen Publieke instellingen in de samenleving van morgen Onderwijs in de samenleving van morgen De school als reisorganisatie
Grenzeloos aansluiten: de oplossing voor morgen? Aansluitingsvraagstukken als onderwijskundige acrobatuur Onderwijs als permanent reparatietraject Kiezen en uitval Enkele cijfers
Het onderwijssysteem als bestuurlijke variant van aids Toen: Voorbereiding op arbeidsmarkt of vervolgstudie; algemeen maatschappelijke doelen realiseren; rechtvaardige allocatie van beschikbare middelen. Toen: Selectie en discriminatie; identificeren en in stand houden van statische deelverzamelingen (groepen leerlingen); beheer en beheersing
Vervolg het onderwijssysteem als bestuurlijke variant van aids Nu: individueel emancipatorisch. Gericht op de loopbaan van het individu Nu: dynamisch en transitioneel. Niet gekoppeld aan deelsystemen Gevolg: het systeem bestrijdt zichzelf
Stelseldominantie als belangrijkste oorzaak van aansluitingsvraagstukken en uitval Het onderwijsstelsel als machine en politieke instrument voor een verrassingsvrije toekomst Het stelsel als optelsom van hindernissen en valkuilen Het educatief-industrieel complex als constante De a-moraliteit van het systeem en de afwezigheid van de pedagogische imperatief
Toegankelijkheid, selectie en ontplooiing Wat is de waarde van toegankelijkheid? Hoe selecteert het systeem? Wat heeft dat te maken met ontplooiing? Onderwijs in functie van responsiviteit
Het belang van het Vmbo voor het HO Enkele cijfers Wie de toekomst van het HBO aan het hart gaat, moet het Vmbo helpen Waarom Leijnse (nog) een lintje verdient
Het breukvlak van twee perioden: transitieverschijnselen Verschijnselen in het publieke domein: media, zorg en huisvesting Onderwijs: bestel-erosie Harmonisering en normalisering Op weg naar een open bestel Lissabon en Maastricht, de Europese dimensie Bekostiging en resultaten
Vervolg het breukvlak van twee perioden: transitieverschijnselen ICT en Internet Lerarentekort en werkgeversverantwoordelijkheid Doorgaande professionalisering/versterking back-office Verandering in organisatie primaire proces (oud leren en nieuw leren) Identiteit school: programma i.p.v. gebouw
Publieke organisaties in de samenleving van morgen Netwerken i.p.v. instituties Verbindingen tussen maatschappelijke organisaties Open keuzes i.p.v. gesloten verplichtingen Individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen Zelf kiezende instellingen i.p.v. sturende overheid/koepel
Onderwijs in de samenleving van morgen Netwerk i.p.v. bolwerk Leerloopbaan i.p.v. organisatie Leren i.p.v. onderwijzen Loopbaanorganisaties i.p.v. sectororganisaties Bestuurlijke i.p.v. organisatorische schaalgrootte Bekostiging deelnemer i.p.v. instelling Regisseur i.p.v. kennismonopolist
De school als reisorganisatie Schooltijd is reistijd Opleidingsprogramma’s als partnerprogramma’s De school voert regie en is verantwoordelijk voor ontwikkeling leerling/deelnemer
Vervolg de school als reisorganisatie School en samenleving ademen samen in en uit Portfolio i.p.v. diploma Leerarrangement i.p.v. beroepskolom Leeromgeving i.p.v. schoolomgeving