Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Concept-context ook voor vmbo-t
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Mogelijkheden voor contexten
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Methodisch begeleiden
Didactische werkvormen
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Keuze scheikunde.
DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2 MAVO 2 MAVOWELKOM.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Seizoens- informatie (1) Seizoens- informatie (1)
Hoe bereid je lessen voor?
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Voortgangsgesprek LiO 2014
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Training digitale didactiek
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Lezen: doe het goed voor
Workshop Spanning & Sensatie
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Investigating Economic Classroom Experiments
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Communicatie Les1.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Eén portie sprinkhaan, graag!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Leerling- kenmerken Motivatie
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
“Context-concept in je eigen lessen”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context? Het frame van de coco-didactiek Aanpak Theoretisch kader CoCo Succeslessen Een lessenserie in context Meer lessenseries in context Aan de slag Nabespreking

Voorstelrondje en verwachtingen Peter Visser, (BOS) docent biologie, technator, PWS-coördinator te CSG Dingstede, Meppel. DOT

Waarom Concept in Context?

Waarom Concept in Context? Nieuw biologie examenprogramma Exacte vakken promoten (bi, na, sk (wi)) De leerling meer betrokken krijgen Stof meer toegepast in duidelijke context Meer samenhang in kennis Onderwijs meer eigendom van de docent

Het frame van de coco-didactiek Contexten Leefwereld Beroepen Deelnemer(s) Wetenschap Activiteit/doel/opdracht Bron: http://www.ecent.nl/artikelen/view.do?supportId=1390

Aanpak

aanleercontext oefencontext toetscontext Theoretisch kader CoCo leefwereld beroep wetenschap aanleercontext oefencontext toetscontext transfer transfer Concepten 1, 2, 3 en 4

Succeslessen Gemotiveerde leerlingen door? welke didactiek? welke lessen? welke werkvormen? welke practica?

Een lessenserie in context Lessenserie “Eten wat de pot schaft!” Survival Leefwereld Bear Grylls deelnemer Voedingsmiddelen zoeken ter overleving Activiteit

Meer lessenseries in context Verloskundige Syndroom van Schwachmann of Anorexia? Lorenzo’s oil Wijnproducent Stier Herman/educatief medewerker Biotechnoloog

Aan de slag….. (1) Volgens de verbindende context (B) zoek een rustig hoekje of gebruik de pc zoek samen een context van buiten het boek neem +/- 10 minuten de tijd

Aan de slag….. (2) Welke concepten kunnen in deze context aan bod komen? bedenk zoveel mogelijk (mindmappen) gebruik eventueel internet maak een selectie / spreek een voorkeur uit Zet vervolgens op de poster: context beoogde leerdoelen / concepten deelnemers (positie van de leerlingen) Activiteit/doel/opdracht

Nabespreking -Wat zijn de verschillen tussen de gevonden contexten?- -Wat zijn de verschillen in aanpak?- -Welke werkvormen pas je in (tips)?- -Wie gaat verder met het ontwikkelen van eigen lessenseries?- -Hoe ga je dat doen? Een lesje of direct een lessenserie?- -Volgens welk model?-