Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context? Het frame van de coco-didactiek Aanpak Theoretisch kader CoCo Succeslessen Een lessenserie in context Meer lessenseries in context Aan de slag Nabespreking
Voorstelrondje en verwachtingen Peter Visser, (BOS) docent biologie, technator, PWS-coördinator te CSG Dingstede, Meppel. DOT
Waarom Concept in Context?
Waarom Concept in Context? Nieuw biologie examenprogramma Exacte vakken promoten (bi, na, sk (wi)) De leerling meer betrokken krijgen Stof meer toegepast in duidelijke context Meer samenhang in kennis Onderwijs meer eigendom van de docent
Het frame van de coco-didactiek Contexten Leefwereld Beroepen Deelnemer(s) Wetenschap Activiteit/doel/opdracht Bron: http://www.ecent.nl/artikelen/view.do?supportId=1390
Aanpak
aanleercontext oefencontext toetscontext Theoretisch kader CoCo leefwereld beroep wetenschap aanleercontext oefencontext toetscontext transfer transfer Concepten 1, 2, 3 en 4
Succeslessen Gemotiveerde leerlingen door? welke didactiek? welke lessen? welke werkvormen? welke practica?
Een lessenserie in context Lessenserie “Eten wat de pot schaft!” Survival Leefwereld Bear Grylls deelnemer Voedingsmiddelen zoeken ter overleving Activiteit
Meer lessenseries in context Verloskundige Syndroom van Schwachmann of Anorexia? Lorenzo’s oil Wijnproducent Stier Herman/educatief medewerker Biotechnoloog
Aan de slag….. (1) Volgens de verbindende context (B) zoek een rustig hoekje of gebruik de pc zoek samen een context van buiten het boek neem +/- 10 minuten de tijd
Aan de slag….. (2) Welke concepten kunnen in deze context aan bod komen? bedenk zoveel mogelijk (mindmappen) gebruik eventueel internet maak een selectie / spreek een voorkeur uit Zet vervolgens op de poster: context beoogde leerdoelen / concepten deelnemers (positie van de leerlingen) Activiteit/doel/opdracht
Nabespreking -Wat zijn de verschillen tussen de gevonden contexten?- -Wat zijn de verschillen in aanpak?- -Welke werkvormen pas je in (tips)?- -Wie gaat verder met het ontwikkelen van eigen lessenseries?- -Hoe ga je dat doen? Een lesje of direct een lessenserie?- -Volgens welk model?-