4th BELGIAN GEOGRAPHY DAYS Geography in a changing World Leren denken met aardrijkskunde: Toepasbaarheid in de lespraktijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
3 H/V, kiezen voor een profiel
Hogere denkvaardigheden
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Fysica van elementair belang
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Technische geletterdheid en onderwijs
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
6 ASO St-Guido Anderlecht
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
Structuur secundair onderwijs
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Medmec 1 herfst Les 3.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Geografisch denken, een mysterie?
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Kenmerken van de concept contextbenadering
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Informatieavond groep 7b
1 Gymnasium op CCS méér dan les alleen ……. 2 Het gymnasium op CCS heet GYMPLUS Extra uitdaging voor als je meer kunt en wilt. Je werkt: zelfstandig in.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Kennis verbreden en verdiepen
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
4 DE LEERJAAR VERSIE 1 Woordpakket 4 Kijk goed en schrijf het woord. www. Sclera.be.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Onderzoeksvraag Achtergrond
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
What is the meaning of? Student centered learning
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Leerlingenoverleg Gent
Enkele interessante vragen!
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Samenwerken en communicatie
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Basiskennis Ondernemerschap
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
Transcript van de presentatie:

4th BELGIAN GEOGRAPHY DAYS Geography in a changing World Leren denken met aardrijkskunde: Toepasbaarheid in de lespraktijk

Kennis of vaardigheid?

Kennis - vaardigheid? Het eeuwige dilemma in het onderwijs: tijdsdruk, klassituatie, … Stellingen geponeerd op de alumnibijeenkomst wetenschappen 22/10/10 “te weinig creativiteit in het onderwijs, zeker ASO” “50’ lestijd te strak keurslijf” “ondernemerschap = buiten de lijntjes lopen, in het SO worden ze binnen de lijntjes gedwongen”

onderwijs gaat niet om memoriseren van feiten en begrippen, maar kritisch leren denken. Basiskennis, basisvaardigheden = noodzakelijke bagage om te kunnen denken Leerlingen kunnen samen nieuwe kennis opbouwen als ze in gesprek met anderen hun bestaande kennis weten te expliciteren en als kader weten te gebruiken om nieuwe informatie zich eigen te maken, is het idee. Kennis - vaardigheid?

Hoe leerlingen leren denken? start vanuit motiverende opdrachten, leerlingen hardop daarover leren denken onder leiding van een goede gids Belang van hoe de les eindigt : nabespreking Verschillende invalshoeken in onderwijs mogelijk, zowel naar aanpak als inhoud

Gebruik van cartoons

Thema Ruimtelijke ordening

Thema’s fysische geografie