4th BELGIAN GEOGRAPHY DAYS Geography in a changing World Leren denken met aardrijkskunde: Toepasbaarheid in de lespraktijk
Kennis of vaardigheid?
Kennis - vaardigheid? Het eeuwige dilemma in het onderwijs: tijdsdruk, klassituatie, … Stellingen geponeerd op de alumnibijeenkomst wetenschappen 22/10/10 “te weinig creativiteit in het onderwijs, zeker ASO” “50’ lestijd te strak keurslijf” “ondernemerschap = buiten de lijntjes lopen, in het SO worden ze binnen de lijntjes gedwongen”
onderwijs gaat niet om memoriseren van feiten en begrippen, maar kritisch leren denken. Basiskennis, basisvaardigheden = noodzakelijke bagage om te kunnen denken Leerlingen kunnen samen nieuwe kennis opbouwen als ze in gesprek met anderen hun bestaande kennis weten te expliciteren en als kader weten te gebruiken om nieuwe informatie zich eigen te maken, is het idee. Kennis - vaardigheid?
Hoe leerlingen leren denken? start vanuit motiverende opdrachten, leerlingen hardop daarover leren denken onder leiding van een goede gids Belang van hoe de les eindigt : nabespreking Verschillende invalshoeken in onderwijs mogelijk, zowel naar aanpak als inhoud
Gebruik van cartoons
Thema Ruimtelijke ordening
Thema’s fysische geografie