Een haperend geheugen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Dementie maar anders Vergeet Dementie Onthou Mens
‘EEN GROOTOUDER MET DEMENTIE HEBBEN’
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Samen werken aan een toekomst zonder Alzheimer
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Alzheimer Een haperend geheugen
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Voorlichting voor winkeliers en (sport)verenigingen
Een haperend geheugen.
De huisarts en dementie. Programma 1.Wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk 2.Verwijzing en diagnostiek 3.Het vervolg van het ziekteproces 4.Aandacht.
Op weg naar een dementievriendelijke gemeenschap
Levensvragen Over geluk…..
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
hoe autismevriendelijk ben ik
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Dementievriendelijke gemeenten
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
De oudere 60+.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Syncope hulpverlening.
Thema 9 Dementie.
Gedragsveranderingen bij dementie
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
Presentatie Hans Eimers Ontmoeting-centrum Nieuwegein 13 februari 2015
Mantelzorg dementie: zieken(t)huis
Communicatie en dementie
Krasse knarren, broze breinen
voor familie en vrienden van
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Medicatie bij problemen in dementie
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Laaggeletterdheid & De apotheek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Welkom op onze ouderochtend
Methodiek: Plancyclus
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
5 belangrijke punten EHBO
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
DEMENTIE.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Dementie en een verstandelijke beperking
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
DEMENTIE.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
en palliatieve terminale zorg
Contact maken en contact houden
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Mantelzorg en dementie
DEMENTIE.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
Communicatie bij dementie
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Dementie Nabij zijn.
Presentatie ontworpen door Marijke Teunis
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
Lespakket Dementievriendelijk
Transcript van de presentatie:

Een haperend geheugen

Programma Programma en kennismaking Film fragment Dagelijkse praktijk Verschil vergeetachtigheid en dementie Cijfers en feiten Omgang met mensen met dementie

2. Alzheimer Experience (Filmfragment) Suggestie: De trailer van de Alzheimer Experience: www.alzheimerexperience.nl hier vindt u de complete ervaring.

3. Wat wilt u weten en wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk? Voorbeelden: Niet luisteren naar uw aanwijzingen De weg kwijt Bijzonder gedrag Agressie Wat doe ik met wat ik zie en meemaak? En hoe ga ik daar mee om? Doel: inventariseren van de vragen. Check bij dia of alle vragen beantwoord zijn.

4.Verschil vergeetachtigheid en dementie Dementie is veel meer dan vergeten Dementie is een ernstige stoornis in de informatieverwerking door de hersenen Dementie ontregelt het dagelijks leven Dementie is niet te genezen Klachten verergeren en leiden uiteindelijk tot de dood Een kort theoretisch verhaal tot en met dia 9.

Voorbeelden dementie Ziek Ik ben helemaal niet ziek, met mij is niets aan de hand! Verdwalen Waar is mijn huis? Brand of andere crisissituaties Ik ga niet met vreemden mee! Dit zijn voorbeelden die ons inziens te maken hebben de beroepspraktijk van de doelgroep. Andere voorbeelden komen mogelijk uit de groep zelf. Eigen voorbeelden kunnen ook gebruikt worden.

Verschijnselen dementie Geheugen (ophalen van informatie, herkenning) Taal (moeite met woorden) Besef van tijd, plaats en persoon raakt verstoord Plannen en organiseren wordt lastig Schoolse vaardigheden worden moeilijker Normen en waarden worden vergeten

Vormen van dementie Veelgestelde vraag: “Is dementie hetzelfde als de ziekte van Alzheimer?” Meer dan 100 oorzaken voor dementie Belangrijkste vormen: Alzheimer Vasculaire dementie Frontotemporale dementie Lewy body dementie

5. Cijfers & feiten 256.000 mensen, in 2040: 500.000 mensen! Men leeft gemiddeld 8 jaar met de ziekte Kans 1 op 5 dat men dementie krijgt 12.000 jongeren met dementie (< 65 jaar) 70% met dementie woont thuis 80% van de mantelzorgers is overbelast 300.000 mantelzorgers geven meer dan 20 uur zorg per week

6. Omgaan met mensen met dementie 10 omgangstips: Bied veiligheid door vriendelijk en geduldig te zijn. Praat rustig, duidelijk en langzaam. Gebruik korte zinnen en eenvoudige vragen en vermijd waarom-vragen. Kijk goed of u wordt begrepen: maak oogcontact en stem uw contact bij voorkeur op dezelfde ooghoogte af. Ook lichaamstaal helpt om u te begrijpen. Vermijd correcties en conclusies of vragen waarbij iemand uit zijn recente verleden moet putten. Spreek niet over het hoofd van de persoon met dementie. Deze en volgende dia geven 10 omgangstips aan. Aan het einde van uw voorlichting kunt u deze eventueel uitdelen (mits in uw bezit). De bedoeling is ook om met uw doelgroep in gesprek te komen over deze tips. Laat mensen eigen voorbeelden geven.

Zeg wat u doet zoals: ‘ik ga nu eerst een bestelling halen’. Verleid in plaats van dwingen, dit geeft rust en zelfvertrouwen. Wees bemoedigend in uw contact. Wijs mensen niet op hun beperkingen maar benadruk wat nog wel goed gaat. Voel u niet persoonlijk aangesproken bij kritiek. Bekijk per situatie wat u het beste kan doen. Overweeg het informeren van partner, familie, vrienden of huisarts.

Wat moet je weten om goed te kunnen omgaan met mensen met dementie? Kennis van de ziekte - Wat speelt zich af in de hersenen? - Relatie geheugenstoornissen, verstandelijke achteruitgang en gedrag Inzicht in de beleving van iemand met dementie - Hoe beleeft de persoon met dementie zijn onvermogen? Kennis omgeving van de persoon met dementie De lichamelijke conditie Omgaan met crisis situaties Hier gaat het om een snelle inschatting van de mogelijke crisis situatie voor de hulpverlener.

Bedankt voor uw aandacht!