Inhoud Feiten en cijfers (3 sheets) Huidig mestbeleid (2 sheets)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visitatiecommissie Waterketen
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Realisatie onderdoorgang Megensebaan spoor ‘s-Hertogenbosch - Nijmegen
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
L&B in het MBO.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Bilanx Financial Planners B. V
Informatieavond Goutum 18 september Lichtmasten gemeente • lichtmasten •Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70 •Beheerkosten € 40 •Verbruikskosten.
Commissie Algemene Zaken en Middelen  Cie AZM 4 februari 2013: ◦ Historie ◦ Vorderingen (m.n. 2,6milj) ◦ Rapport Ecorys  Zie ook nota van.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Mestbeleid: praktische uitvoering van het beleid.
Ministerie van Economische Zaken
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Informatieavond Nijlân 5 september Kengetallen gemeente totaal lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70,- –Beheerkosten € 40,-
Immigratieprocedures in de praktijk
Mineralen en milieu: de vernieuwde productiekaders
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
Monitoren van de effecten van het Nederlandse mestbeleid
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
Nutriëntenmaatwerk in de polder
Groningen, 16 april 2007 Opgave nutriënten en mogelijke maatregelen Renske van Tol Den Haag, 27 juni 2007.
Evaluatie Meststoffenwet 2007
Persconferentie LEB 2012 Petra Berkhout, 25 juni 2012.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Informatieavond Aldlân 17 september Lichtmasten gemeente lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70 Beheerkosten € 40 Verbruikskosten.
Informatieavond Bilgaard 19 september Lichtmasten gemeente lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70 –Beheerkosten € 40 –Verbruikskosten.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Mestwetgeving in relatie tot paardenhouderij
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
1 Huisartsenzorg 2014 Zeist, 9 oktober 2013 Marieke Pronk.
Ombouw Amstelveenlijn
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Hervorming langdurige zorg
Reactie FPG Evaluatie pachtsysteem
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Portefeuillehouders- bijeenkomst 2014
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Symposium “Veeteelt in Beeld” Agrarisch recht Mestwetgeving 23 september 2015
30 jaar Nederlands mestbeleid
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Consequenties van gewijzigd Rijksbeleid Presentatie door Paul Strijp sectormanager natuur, recreatie en landschap van de provincie Noord-Holland.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Opiniërende Raadsbijeenkomst Dinsdag 18 januari 2011 Thema: “Duurzame ontwikkelingsruimte grondgebonden melkrundveehouderij”
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Mest en mestwetgeving.
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Het cultuurbeleid 2021 en verder
Evoluties in de nieuwe regelgeving
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Van Afval naar Grondstof
Transcript van de presentatie:

Mest, mestverwerking en mestwetgeving Frits Vink Ketenmanager grondgebonden veehouderij Ministerie van Economische Zaken 20 maart 2013

Inhoud Feiten en cijfers (3 sheets) Huidig mestbeleid (2 sheets) Mestbeleid: koers stas Bleker (2 sheets) Traject wetswijziging (1 sheet) Mestbeleid: koers stas Dijksma (2 sheets) Mestverwerkingsplicht (3 sheets) Hoe nu verder? (1 sheet) Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Feiten en cijfers Mestproductie: = 170 miljoen kilogram fosfaat = 477 miljoen kilogram stikstof = 70 miljard kilogram mest Mestproductie niet gelijkelijk verdeeld over Nederland Landbouwgrond in Nederland = 853.000 hectare bouwland = 939.000 grasland Plaatsingsruimte dierlijke mest: = +/- 140 miljoen kilogram fosfaat (2013) Mestproductie in Nederland: Circa 2 miljoen vrachtwagens (van 35 kuub) = file van 36.000 kilometer Normen voor fosfaat: Vierde AP Vijfde AP 2010 2011 2012 2013 2014 2015 90 90 85 85 85 80 95 95 95 95 95 90 100 100 100 100 100 100 75 70 65 55 55 50 80 75 70 65 65 60 85 85 85 85 80 75 Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Feiten en cijfers Jaarlijks circa 800.000 mesttransporten Export in 2012: 27,7 miljoen kg fosfaat, waarvan: = 15,7 mln. kg Duitsland = 6,7 mln. kg België = 5,2 mln. kg Frankrijk = 0,1 mln. kg overig Export naar mestsoort: = varkens: 5 mln. Kg fosfaat = rundvee: 0,6 mln. kg = pluimvee: 11,7 mln. kg = overig: 10,3 mln. kg Overige mestsoorten  daarvan is circa 2,7 miljoen kg champost Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Huidige beleidsinstrumenten: Europees kader Kader: EU-Nitraatrichtlijn (12 december 1991) Vierjaarlijks actieprogramma (AP), nu het vierde AP (2010-2013) Tevens derogatie voor bedrijven met minimaal 70% grasland (gebruiksnorm dierlijke mest 250 kg N/ha i.p.v. 170 kg N/ha) Voorwaarde huidige derogatie: mestproductieplafond (referentiejaar: 2002) Onderhandelingen met Europese Commissie over vijfde actieprogramma (2014-2017) pas gestart In Nitraatrichtlijn staat: Lidstaten treffen (naast de gebruiksnormen) aanvullende of verscherpte maatregelen die noodzakelijk zijn om de doelstellingen van de Nitraatrichtlijn te realiseren Derogatie: 834.000 hectare = 67 miljoen kilogram stikstof extra uit dierlijke mest = ruim 20 miljoen kilogram fosfaat = circa 350.000 vrachten rundveedrijfmest Mestproductieplafond  overschreden in 2008, 2009 en 2010. In 2011 nipt onder plafond (171 miljoen kg fosfaat i.p.v. 172 mln.)  daling is voor 50% toe te schrijven aan voerspoor (wat er niet in gaat, komt er ook niet uit) Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Huidige Meststoffenwet: sturing langs twee sporen Sturing op gebruik van mineralen: Stelsel van gebruiksnormen en gebruiksvoorschriften Gebruiksnormen voor dierlijke mest, stikstof en fosfaat Gebruiksvoorschriften voor moment van bemesten, wijze van toediening, vanggewassen, etc. Regulering van transport/afzet van mest (bemonstering, GPS) 2. Sturing op productie van dierlijke mest: Stelsel van productierechten voor pluimvee en varkens (nationaal); vervaldatum in Meststoffenwet: 1 januari 2015 Melkquotering (Europees), eindigt op 1 april 2015 circa 90% van de mestproductie op die manier gereguleerd Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Beleidsbrief 28 september 2011 van staatssecretaris Henk Bleker (1) Uitgangspunten Sturing op mestproductie blijft (voorlopig) nodig Verantwoorde groei van de veehouderij moet mogelijk zijn Nieuwe stelsel moet stimulans vormen voor mestverwerking Beleid langs drie sporen Mestverwerkingsplicht (wetsvoorstel nu in de Tweede Kamer) Voerspoor (bedrijfsleven aan zet) Mineralenconcentraat (pilots) Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Beleidsbrief 28 september 2011 (2) Doel Verlichten van druk op de nationale mestmarkt en daarmee op stelsel van gebruiksnormen Stimuleren van mestverwerking Alle veehouders met overschot dragen bij aan oplossing Instrumenten Koppeling mestproductie aan beschikbare plaatsingsruimte voor mest (grond in eigen gebruik, mestplaatsingsovereenkomsten (MPO's)) Mestverwerkingsplicht (mestplaatsingsovereenkomsten (MVO's)) Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Traject wetsvoorstel / wetswijziging Goedkeuring Ministerraad Advies Raad van State (RvS) Voorstel tot wijziging Meststoffenwet  2 juli 2012 (inclusief Memorie van Toelichting, advies RvS + nader rapport) Schriftelijke vragen Tweede Kamer (het verslag) Reactie Regering op schriftelijke vragen (nota naar aanleiding van het verslag) Aanpassingen wetsvoorstel  nota van wijziging Wetsbehandeling Tweede Kamer Wetsbehandeling Eerste Kamer Uitvoeringsbesluit (AmvB) Uitvoeringsregeling Inwerkingtreding op 01-01-2014 Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Voornemen verdere behandeling wetsvoorstel (1) (beleidsbrief 18 jan Voornemen verdere behandeling wetsvoorstel (1) (beleidsbrief 18 jan. 2013 van staatssecretaris Dijksma) Aanleiding: bedenkingen bij sector over meerwaarde mestplaatsings-overeenkomsten (MPO’s), naast de mestverwerkingsplicht (MVO's) Regering onderschrijft dit, in het licht van sturing door nog van kracht zijnde dierrechten en melkquotering Conclusie: verplichting tot afsluiten MPO’s uit wetsvoorstel Blijft over: mestverwerkingsplicht Hoe: nota van wijziging (maar eerst instemming van de Tweede Kamer met deze lijn) Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Voornemen verdere behandeling wetsvoorstel (2) Bedrijfsleven gevraagd te komen met concrete plannen voor mestverwerking en maatregelen ter realisatie milieudoelen Als mestverwerking niet van de grond komt, dan is ingrijpen “in de omvang van de veestapel onvermijdelijk” Eind 2013 keuzen uit 3 opties voor mest beleid voor de periode vanaf 1 januari 2015: Alleen mestverwerkingsplicht Mestverwerkingsplicht in combinatie met MPO’s Mestverwerkingsplicht i.c.m. dierrechten voor varkens en pluimvee, aangevuld met rechten voor rund-/melkvee Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Instrument mestverwerkingsplicht Definitie verwerken: Zodanig behandelen van dierlijk mest dat het resultaat geen dierlijke mest meer is (verbranden, vergassen en in de toekomst mogelijk mineralenconcentraat) Export Minister stelt jaarlijks een verwerkingspercentage vast per regio In brief juni 2012 staan verwerkingspercentages voor 2013-2015 Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Overige bepalingen Verplichtingen: Veehouder moet de hoeveelheid die verwerkt moet worden daadwerkelijk naar een verwerker (laten) afvoeren Verwerker moet de hoeveelheid mest die hij ontvangt ook daadwerkelijk verwerken Veehouder kan zijn verwerkingsplicht overdragen op andere veehouder door middel van vervangende verwerkingsovereenkomst (VVO's)  wel schot tussen sectoren (zie volgende sheet) Er geldt een drempelwaarde voor de verwerkingsplicht: bedrijven die minder dan 100 kg fosfaat zouden moeten verwerken vallen niet onder de plicht. Dierrechten vervallen op bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Schot tussen sectoren bij VVO's Bij VVO's komt er een schot tussen pluimvee en overige diercategorieën In de praktijk: pluimveehouder kan alleen VVO afsluiten met andere pluimveehouder; rundveehouder met alle andere sectoren, behalve pluimvee Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Hoe nu verder? Op 6 maart was er Algemeen Overleg tussen staatssecretaris en Tweede Kamer  uitkomst: Steun van meerderheid voor ingezette koers. Zo snel mogelijk wetsbehandeling  toezegging is nota van wijziging vóór zomerreces. Tweede Kamer wil snel duidelijkheid over criteria voor plannen over mestverwerking  toezegging is z.s.m. overleg met sector. Inzet is mestverwerkingsplicht per 1 januari 2014. Over periode vanaf 1 januari 2015 moet eind dit jaar besloten worden. Tweede Kamer wil geen stapeling van beleid. Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013

Dank voor uw aandacht! Wat verwacht EZ van de melkveesector 20 maart 2013