Van Licht tot Zicht Kees van Overveld TU Eindhoven 22 maart 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Wonderlijke Wereld van het LICHT
Advertisements

LICHT - WEERKAATSING De spiegelwet.
Oogletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Theorie over het oog Vuiltje in het oog Doordringende oogwond Lasogen Stomp oogletsel Bevroren ogen.
Inleiding op het lineair perspectief
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Verkeers- stellingenspel
B i g I m a g e s – Visuele Communicatie
GOED OF FOUT - QUIZ.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Krachten en evenwicht voor puntdeeltjes in het platte vlak
Het profiel van een christen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Licht Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
De christelijke boodschap
Homeostase.
B i g I m a g e s – Visuele Communicatie
Evenwijdige lichtbundel
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
Moderne Kunst.
Ruimte & ruimtesuggestie
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Zingen Vers 1 De Geest des Heren heeft een nieuw begin gemaakt,
Bouw van het oog.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
De lens: Bekijk het vooral positief
Natuurkunde Zien en gezien worden
De lens: Bekijk het vooral positief
Marie-Louise Alblas Claire de Wit A2B
Schaduw en Spiegelbeeld
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele communicatie De Fysische laag: symmetrisch v.w.b. zenden - ontvangen oorsprong en aard van het licht licht.
Bij wijze van epiloog … Leo Lenssen 26 november 2008.
Licht Aantekeningen.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Theorie Thermo- dynamisch diagram
terug naar: de blauwe lucht
Kleurenleer Door Robert Goede.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Licht Hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 en 5.2
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Wat is de zin van het leven?
Welkom bij de cursus SketchUp 2014
Conceptversie.
Samenvatting Conceptversie.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Vorige keer…. Genotype/Fenotype
Gemaakt door : Valerie ploegmakers
VAN DE AFGODEN DIE WE AANBIDDEN EN DE WONDEN DIE WE DRAGEN
“de liefde van God”.
Energie en energieomzettingen
vrijheid Innerlijke vrijheid.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
Centraal Examen Nederlands
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
PERSPECTIEF TEKENEN.
Uitkijken voor vrachtwagens
Help! Mijn WKO werkt niet goed…
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Van Licht tot Zicht Kees van Overveld TU Eindhoven 22 maart 2011

Van Licht tot Zicht Vereist voor het leven: Informatie over de omgeving Informatie: Onderscheid tussen omstandigheden die verschillend gedrag vergen

Van Licht tot Zicht Hoe maak je onderscheid? Sleutel – slot theorie Sleutels: Betekenisdragende moleculen (zgn. signaalmoleculen, zoals feromonen, parfum …)

Van Licht tot Zicht Informatieoverdracht = verplaatsen van signaalmoleculen Beperkingen: Informeert alleen over de bronInformeert alleen over de bron Traag en onbetrouwbaarTraag en onbetrouwbaar Draagt niet ver (verdunt onderweg)Draagt niet ver (verdunt onderweg) Vergt voortdurende materiaal toevoerVergt voortdurende materiaal toevoer

Van Licht tot Zicht Van ruiken naar zien: signaalmoleculen of lichtstralen Voor elke boodschap een ander molecuulVoor elke boodschap een ander molecuul Signaleren kost materiaalSignaleren kost materiaal Langzaam (diffusie)Langzaam (diffusie) Wind verstoort de informatiestroomWind verstoort de informatiestroom Alleen informatie over de bron wordt overgedragenAlleen informatie over de bron wordt overgedragen Informatiedrager heeft ingebouwd geheugenInformatiedrager heeft ingebouwd geheugen Informatie kan om een hoekjeInformatie kan om een hoekje Eén soort fysica voor alle boodschappen (Huygens, Maxwell)Eén soort fysica voor alle boodschappen (Huygens, Maxwell) Signaleren kost energieSignaleren kost energie Snel (lichtsnelheid - sneller kan niet!)Snel (lichtsnelheid - sneller kan niet!) Rechtlijnig – dus ook vorminformatieRechtlijnig – dus ook vorminformatie Licht neemt informatie over reflecties onderweg mee (modulatie)Licht neemt informatie over reflecties onderweg mee (modulatie) Geheugenloos: als het licht uit gaat is de boodschap wegGeheugenloos: als het licht uit gaat is de boodschap weg Lichtstralen lopen dood tegen een ondoorzichtig obstakelLichtstralen lopen dood tegen een ondoorzichtig obstakel

Van Licht tot Zicht Straling: Alternatief voor signaalmoleculen Detecteren van straling: Beschouw eerst het detecteren van straling Beschouw eerst het detecteren van warmte straling

Van Licht tot Zicht Heet: gevaarlijk Koud: veilig Koude is altijd veilig; je kunt je bewegen zoals je wil en je blijft veilig Hitte is gevaarlijk; ongeacht hoe je je beweegt, je zult uitdrogen In een overgangsgebied is (op den duur) één kant van je lichaam kouder dan de andere kant. Beweeg in de richting van de koude kant van je lichaam en je bent veilig

Van Licht tot Zicht Heet: gevaarlijk Koud: veilig Als je echter gaat bewegen klopt tijdelijk de temperatuurverdeling in je lichaam niet meer met de termperatuurverdeling in de omgeving. Het is misleidend om dan te bewegen in de richting van de koude kant van je lichaam.

Van Licht tot Zicht Kern van het probleem: Er is tijd nodig opdat de temperatuurverdeling in je lichaam overeenkomt met de temperatuurverdeling van de omgeving Gedurende die tijd mag je niet van oriëntatie veranderen – anders is de temperatuurverdeling in je lichaam niet meer betrouwbaar Als je je lang niet verroert in de brandende zon kan het echter te laat zijn Bijkomend probleem: als er geen temperatuurverloop is binnenin je lichaam heb je geen informatie: er is geen kennis over de buitenwereld. Oplossing: In plaats van de temperatuur, gebruik de invallende straling rechtstreeks als informatiebron Make-or-buy? Er bestaan al proto-biotische organismen die lichtgevoelig zijn (chlorofyl, algen, …): ga daarmee een symbiotische relatie aan.

Van Licht tot Zicht Detecteren van straling: … alleen zinvol met meerdere detectoren… alleen zinvol met meerdere detectoren … die in verschillende richtingen kijken… die in verschillende richtingen kijken … en daartoe op een bult of in een kuiltje moeten liggen… en daartoe op een bult of in een kuiltje moeten liggen Detectoren rondom het lichaam of een deel daarvan: spinnen, schelpdieren en voorlopers van facetogen Plat verdeelde detectoren kunnen niet informeren over de richting van het licht. Wel om licht op te vangen bijv. voor energie- opwekking (bladgroen, zonnecellen) Detectoren gegroepeerd in een holte: voorloper van de ogen van reptielen, vogels en zoogdieren

Van Licht tot Zicht Collimatoren, scheidend vermogen, en de noodzaak van een pupil De pupil is de oorzaak van perspectief

Van Licht tot Zicht Geometrische eigenschappen van een lichtbundel: 1.Richting is behouden; 2.Uiteindelijk convergeert elke niet-parallelle bundel 3.Afbeelding van een punt in 3D naar een punt in het beeld is een centrale projectie t.g.v. de pupil

Van Licht tot Zicht Regels voor het perspectief: Rechte lijnen in 3D blijven rechte lijnen na projectie Snijdende lijnen in 3D blijven elkaar snijden na projectie Lijnen die in 3D evenwijdig zijn, snijden in 2D in een zgn. verdwijnpunt

Van Licht tot Zicht Egyptische kunst: in ca jaar ‘stijlvast’; geen behoefte aan weergave van geometrisch perspectief

Byzantijnse kunst: ‘omgekeerd’ perspectief om religieuze redenen Van Licht tot Zicht

Late gotiek: Matig succesvol met het weergeven van geometrisch perspectief. Het inzicht “één schilderij = één kijkpunt” ontbrak nog.

Van Licht tot Zicht Massacio: Eerste succesvolle toepassing van het éénpuntsperspectief. Werkt dankzij de veronderstelling van een vast, bekend standpunt van de toeschouwer

Van Licht tot Zicht Gouden eeuw: Volledige beheersing van het meerpuntsperspectief door de Hollandse meesters Gouden eeuw: Volledige beheersing van het meerpuntsperspectief door de Hollandse meesters

Van Licht tot Zicht Kubisme (begin 20 e eeuw): Loslaten van de veronderstelling van één kijkpunt per schilderij. Verschuiving van de verantwoording van de schilder naar de kijker: kijken is bemonsteren, d.w.z. een dynamisch, aandachtgestuurd proces. Kubisme (begin 20 e eeuw): Loslaten van de veronderstelling van één kijkpunt per schilderij. Verschuiving van de verantwoording van de schilder naar de kijker: kijken is bemonsteren, d.w.z. een dynamisch, aandachtgestuurd proces.

Van Licht tot Zicht Vervreemdend perspectief: De Chirico en anderen gebruiken opzettelijk ‘fout’ perspectief voor schilderkunstige doelstellingen Vervreemdend perspectief: De Chirico en anderen gebruiken opzettelijk ‘fout’ perspectief voor schilderkunstige doelstellingen

Van Licht tot Zicht Trompe lóeuil en perspectivische paradox: De omkering van het perspectief: het creëren van een schilderkunstige illusie op een 3D achtergrond (Julian Beaver, UK) Trompe lóeuil en perspectivische paradox: De omkering van het perspectief: het creëren van een schilderkunstige illusie op een 3D achtergrond (Julian Beaver, UK)

Van Licht tot Zicht Visueel vergezicht: Naar mate we beter de mechanismes begrijpen waarmee lichtstralen ons informeren over de wereld buiten ons leren we effectiever om beelden te creëren die onze binnenwereld kunnen bewegen. Waarmee die buitenwereld overigens even onzichtbaar blijft als hij altijd geweest is. Kees van Overveld Eindhoven, 2011

Van Licht tot Zicht