En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
“In balans” met sociale netwerken
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Communicatie met de klant
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Waar knelt het schoentje?
Zorg. is een menselijke waarde Verpleegkundige zorg is.
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
Hoe gaat het met de mantelzorger? Nascholing: Hinderlijke Hoofdzaken
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Men moet het geluk aangrijpen zoals het komt,anders verspeelt men het.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Samenspel Cliënt|Familie|Professional
Hoe krijg je het op gang?.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Met Stakeholders Gedeelde Visie

Gentle Teaching.
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Hand-Out.
1. Uitgangspunten van de behandeling
Opnieuw licht op de zaak
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Communicatie 4e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’

Als je moet leven met een hersenletsel…..

Hoe organiseer je je leven?

Communiceren in de driehoek persoon met hersenletsel belangrijke naaste professional

Wat is een persoonlijk-professionele relatie? -Menselijk contact; betrokkenheid -Begrip -Erkenning (van lijden, van behoeftes, van mens-zijn) -Waardigheid -Menselijke maat

 Herstelondersteunend  Dialoog-gestuurd Kernbegrippen

Wat mag u van een professional verwachten?  Heeft kennis van zaken  Weet wat de klant nodig heeft  ‘Kent’ de cliënt  Is en kent zichzelf

Niet zo : complexe communicatie

Zing voor heel even Zing voor heel even, zing maar Zing voor heel even Dan kun je wat beleven

Wat vindt u nu goede hulpverlening?  Als hij te vertrouwen is  Als hij zich met je verbindt  Als hij je begrijpt  Als hij je serieus neemt  Als hij je bevestiging geeft  Als hij je veiligheid biedt  Als hij je ‘baat’ biedt

Hoe hoort de hulpverlener zich op te stellen?  terughoudend  ondersteunend  aansluitend  positief  bekrachtigend  bemiddelend  includerend

Zing voor heel even Zing voor heel even, zing maar Zing voor heel even Dan kun je wat beleven

Ervaringen hebben of Ervaringsdeskundigheid Iedereen heeft ervaringen. Het is belangrijk om als cliënt die ervaringen uit te spreken naar hulpverleners om ervan te leren.

Ervaringsdeskundigheid Je kunt deskundig worden in de  Omgang met je eigen gedrag  Omgang met hulpverleners  Omgang met reacties op jou van anderen  Omgang met lotgenoten

Welke informatie heb je nodig?

En nu verder….

Mantelzorglied Door Dewy Karsten Schuler