1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

Leer de namen van de noten 1
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Naar het Jaareinde toe
Van tweeluik naar driehoeken
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Blok 2 les 1.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
BBV- Begrotingscyclus
Eerst denken, dan doen? Een onderzoek naar de verspreiding van het budgethouderschap in de Vlaamse gemeenten en OCMW’s Katrien Weets.
Instituut voor de Overheid Lokale Planlast – conclusies en aanbevelingen Prof dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Dr. Wouter Van Dooren Brussel 24.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 23 September 2005 – 14u45.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 29 November 2005 – uur.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
‘Slimmer zorgen voor morgen: samen toekomst maken’ ViA-Rondetafel, 18 februari 2013 Slotwoord Jo Vandeurzen – Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
ZijActief Koningslust
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Tuinvogels herkennen.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur

2 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Algemene uitgangspunten Eerste resultaten domeinanalyses Conclusies en aanbevelingen

3 ALGEMENE UITGANGSPUNTEN Fase 1: Ontwikkeling analyse-instrument 15 criteria in 3 clusters –beleidscluster, financiële cluster, sectorcluster elk criterium in vraagvorm 3 mogelijke antwoorden voor elke vraag –maximale, partiële en minimale centrale sturing doelmatigheid van ieder antwoord

4 ALGEMENE UITGANGSPUNTEN Fase 2: Toepassing analyse-instrument 3 beleidsdomeinen –stedenbeleid, jeugdwerkbeleid, mobiliteitsbeleid 3 lokale besturen –Gent als grootstad –Leuven als centrumstad –Heuvelland als kleine gemeente

5 EERSTE RESULTATEN DOMEINANALYSES 1.STEDENBELEID –Per cluster –Per type lokaal bestuur (Gent vs Leuven) 2.JEUGDWERKBELEID –Per cluster –Per type lokaal bestuur (Leuven vs Heuvelland) 3.MOBILITEITSBELEID –Per cluster –Per type lokaal bestuur (Gent vs Heuvelland)

6 1. STEDENBELEID – PER CLUSTER A.BELEIDSCLUSTER (5/7) C 1: planningsketen / duidelijkheid C 2b: resultaatsgeoriënteerd werken / duidelijkheid C 5: interactie / tijdigheid C 6: inhoudelijke verantwoording –modaliteit: duidelijkheid –interactie: tijdigheid C 7: stabiliteit / overleg = minder sturing

7 1. STEDENBELEID – PER CLUSTER B. FINANCIELE CLUSTER (1/4) C 11: financiële verantwoording –frequentie: meerjaarlijks = minder sturing –modaliteit: 1 document = minder sturing –Interactie: tweewegs = minder sturing C. SECTORCLUSTER (2/4) C 13: niet sectoroverschrijdend plannen = minder sturing C 14: afstemming planverplichtingen = minder sturing

8 1. STEDENBELEID – PER TYPE BESTUUR A.PLANLAST IN BEIDE BESTUREN (3/8) C 6: inhoudelijke verantwoording / duidelijkheid en tijdigheid C 11: financiële verantwoording / meerjaarlijks, 1 document en tweewegsinteractie C 14: afstemming planverplichtingen

9 1. STEDENBELEID – PER TYPE BESTUUR B. PLANLAST GROOTSTAD (6/8) C 1: planningsketen / duidelijkheid C 5: interactie / tijdigheid C 7: stabiliteit / overleg C. PLANLAST CENTRUMSTAD (5/8) C 2b: duidelijkheid (nog geen planningsdienst)

10 2. JEUGDWERKBELEID – PER CLUSTER A.BELEIDSCLUSTER (6/7) C 1: planningsketen / enkel strategische opties = minder sturing C 2: planningsmethodiek –marktgeoriënteerd werken: duidelijkheid –managementgeoriënteerd werken: minder sturing C 4: planningstermijn / 6 jaar = minder sturing C 5: interactie / overleg = minder sturing en tijdigheid C 6: inhoudelijke verantwoording –frequentie: meerjaarlijks = minder sturing –modaliteit: 1 document = minder sturing –interactie: overleg = minder sturing C 7: stabiliteit = minder sturing

11 2. JEUGDWERKBELEID – PER CLUSTER B. FINANCIELE CLUSTER (1/4) C 11: financiële verantwoording –frequentie: meerjaarlijks = minder sturing –modaliteit: 1 document = minder sturing –interactie: tweewegs = minder sturing C. SECTORCLUSTER (2/4) C 13: niet sectoroverschrijdend plannen = minder sturing C 14: afstemming planverplichtingen = minder sturing

12 2. JEUGDWERKBELEID – PER TYPE BESTUUR A.PLANLAST IN BEIDE BESTUREN (6/9) C 2: planningsmethodiek / minder sturing en duidelijkheid C 4: planningstermijn / 6 jaar = minder sturing C 6: modaliteit van inhoudelijke verantwoording / 1 document = minder sturing C 7: stabiliteit / overleg = minder sturing C 11: modaliteit van financiële verantwoording / 1 document = minder sturing C 14: afstemming planverplichtingen = minder sturing

13 2. JEUGDWERKBELEID – PER TYPE BESTUUR B. PLANLAST CENTRUMSTAD (9/9) C 5: tijdig overleg = minder sturing C. PLANLAST KLEINE GEMEENTE (6/9) C 7: stabiliteit = minder sturing C 14: afstemming planverplichtingen = minder sturing

14 3. MOBILITEITSBELEID – PER CLUSTER A.BELEIDSCLUSTER (4/7) C 1: planningsketen / minder sturing C 3: planningsbeheer / minder sturing C 6a: frequentie van inhoudelijke verantwoording / meerjaarlijks = minder sturing C 7: stabiliteit = minder sturing

15 3. MOBILITEITSBELEID – PER CLUSTER B. FINANCIELE CLUSTER (2/4) C 10: trekkingsrechten / minder sturing C 11a: meerjaarlijkse financiële verantwoording = minder sturing C. SECTORCLUSTER (1/4) C 14: afstemming planverplichtingen = minder sturing

16 3. MOBILITEITSBELEID – PER TYPE BESTUUR A.PLANLAST IN BEIDE BESTUREN (1/7) C 14: afstemming planverplichtingen = minder sturing B. PLANLAST GROOTSTAD (6/7) C 1: planningsketen / minder sturing C 6a en C 11a: meerjaarlijkse verantwoording = minder sturing C 10: trekkingsrechten = minder sturing C.PLANLAST KLEINE GEMEENTE (2/6) C 7: stabiliteit = minder sturing

17 Conclusies en aanbevelingen Planlast heeft vele gezichten –instrument toont dit aan, en dus is een toepassing op andere domeinen en besturen aangewezen Planning heeft zeker toegevoegde waarde, maar er zijn een aantal problemen die aangepakt kunnen worden. Dit was de focus van dit onderzoek  aanbevelingen

18 Conclusies en aanbevelingen Kaderregelgeving als coordinatie-instrument  Geen detailbepalingen, maar algemene principes waaraan planverplichtingen moeten voldoen.  Wat kan er in zo’n kaderregeling staan?

19 CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN A.Beleidscluster A.Vlaanderen legt hoogstens doelstellingen op (‘er moet wat te plannen zijn’)./ regelgeving IBS B.Tweewegsinteractie in planning, en in verantwoording  Combineren met een andere manier van controle (Visitatieformule) C.Exploitatie van gegevens op Vlaams niveau voor Vlaamse beleidsvoering voor lokale beleidsvoering D.Cyclus afgestemd op de lokale legislatuur

20 CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN

21 CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN E. Integreer jaarplan en werkingsverslag F. Overweeg om de frequentie van financiële verantwoording te verminderen G. Mogelijkheid tot opt-out: lokaal bestuur plant niet, -neemt Vlaamse overheid over? -of gaat planningsverantwoordelijkheid naar derden? B. Financiële cluster A. Enveloppefinanciering met resultaatsverbintenis B. Controle via het reguliere financiële lokale systeem

22 Conclusies en aanbevelingen C. Afstemming binnen en over sectoren -Afstemming van timing -Terminologische afstemming. (Niet triviaal!) (dit kan in kaderregeling en/of dmv een glossarium) -Minimale inhoudsopgave van een plan (omgevingsanalyse, doelstellingen, acties, middelen, partnerschappen) -Clustering van plannen: lokaal bestuur bepaalt zelf de indeling in sectoren

23 Instituut voor de Overheid Van Evenstraat 2a B-3000 LEUVEN Tel: Fax: