Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1
2 Hoofdstuk 7 Netwerken LEGGEN EN ONDERHOUDEN VAN CONTACTEN DIE JE VERDER KUNNEN HELPEN, NIET METEEN ‘SALES’-GERICHT Bron: witblauw.blogspot.com
3 VOORDELEN VAN HET LIDMAATSCHAP VAN EEN ‘NETWERK-GROEP’ ERBIJ HOREN ERVARINGEN DELEN PLEZIER MAKEN RESPECT EN WAARDERING Als mensen weten wie jij bent, wat je capaciteiten zijn, DAN volgt er wellicht zakelijk interessante contacten
4 TYPEN NETWERKEN: ONLINE / OFFLINE ONLINEKWANTITEIT TELT, MAAR HOUDT HET ZINVOL, GEEN ‘LEEG’ CONTACT WERKGEVERS (JE KENNISSEN OOK) GOOGLEN JE! PAS OP VOOR IDENTITEITSDIEFSTAL OFFLINEBIEDT MEER DIEPGANG, ‘’FACE-TO- FACE IS THE PLACE’
5 Bron: zelfstandigen.be STUDENTEN MET EEN GROOT SOCIAAL NETWERK HEBBEN MEER SUCCES, AL TIJDENS HUN STUDIE DIT DOEN ZIJ GOED: TONEN VAN OPRECHTE INTERESSE IN DE ANDER UITSTEKEND COMMUNICEREN EERST GEVEN, AANBIEDEN ZORGVULDIG ONDERHOUD
6 Bron:nl.wikibooks.org MODEL M.B.T. NETWERKEN
7 VOOR DE ONERVAREN STUDENT 1 NEEM INITIATIEF! 2 BEGIN IN JE NAASTE OMGEVING 3 VRAAG OM INFORMATIE EN (WERK)ERVARING 4VERGEET JE KLASGENOTEN EN DOCENTEN NIET!
8 VOOR STUDENT MET ERVARING 1FOCUS JE OP MENSEN IN DE SFEER VAN JE OPLEIDING 2BEREID JE GOED VOOR 3KOM ZOVEEL MOGELIJK TE WETEN VAN HET WERKVELD 4LAAT JE PERSONAL BRAND ZIEN, AL BEN JE NOG STUDENT!
9 VOOR DE JUNIOR COMMERCIELE PROFESSIONAL 1LEG CONTACT VOOR EEN LEERZAME STAGE/AFSTUDEEROPDRACHT 2WERK VERDER AAN JE PERSONAL BRAND 3STEL EEN CV OP 4PRESENTEER JE OP LINKEDIN 5GA NAAR FYSIEKE NETWERKGELEGENHEDEN ZOALS DE CARRIEREBEURS 6ONDERHOUD DE CONTACTN DIE JE HEBT
KEN JE AUTHENCITITEIT, DE BASIS VAN JE PERSONAL BRAND 10 Bron: JIJ ALS PROFESSIONAL
MATRIX VAN AUTHENTICITEIT, GEBASEERD OP ‘’MIJN KERN’’ EN ‘’MIJN ROL’’ 11 NEGATIEF VOOR NETWERKENPOSITIEF VOOR NETWERKEN /- Bron: www. expand.nl
12 CONCLUSIE VAN HOOFDSTUK 7 EN VAN DE REST VAN HET BOEK Bron: 1 ken jezelf 2 laat jezelf zien 3neem inititatief tot handelen 4wees productief DE SLEUTEL VOOR SUCCES BEN JEZELF