Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Centrum Artistieke en Technologische Vorming
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Jongeren betrekken bij evalueren
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Werken naar onderwijsbehoeften
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
De nieuwe syllabus scheikunde
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Procesmanager Oefenen (PMO) tot 2010
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Evaluatie Leerlijnen.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Met de Kennisbasis in zee!
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Concept examenprogramma
Algemene Techniek en Handvaardigheid op de Viaan
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Woudschotenconferentie Noordwijkerhout
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Thema 5 Ontwerpen en onderzoeken in de (nieuwe) bètavakken. Elise Quant Master SEC – Bètadidactiek I.
Evaluatie Cursus.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Produceren, Installeren en Energie. “PIE”
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Vakmanschap en ondernemend gedrag
High Tea 8 november 2016.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
High Tea 8 november 2016.
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Paul de Graaff Marcel de Cloe
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Product van TU Delft, SEC
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht Ineke Frederik en Wim Sonneveld TULO-TUDelft

Een cyclisch proces 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SLO

Of ... NVOX 26; 3

Subdomein: toepassing van kennis Domein B: analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van mensen Subdomein: toepassing van kennis 6. de volgende criteria voor het ontwerpen onderscheiden: Functionele criteria Sociaal-economische criteria Ethische criteria

Ontwerpen en maken van producten [domein C van de eindtermen Techniek basisvorming] De leerlingen kunnen een aantal technische ontwerpproblemen oplossen via een model voor probleemoplossend handelen voor een technisch product een ontwerp maken een product volgens een eigen ontwerp bouwen metingen uitvoeren en gegevens van werktekeningen overbrengen op materialen handelingen correct, veilig en milieubewust uitvoeren op het gebied van verspanen, vervormen, verbinden en/of samenstellen, waarbij van hout en/of kunststof en/of textiel en/of metaal gebruik wordt gemaakt Het technisch ontwerpproces en het product evalueren, daarbij rekening houden met ontwerpeisen en andere randvoorwaarden, en op basis van evaluatie voorstellen doen voor verbetering

Constateringen Ontwerpvaardigheden beslaan een cyclisch traject ontwerpen is mensgericht ontwerpen vraagt divergent denken Ontwerpen kent een longitudinale leerlijn Problemen ontwerpen duurt lang verschillend lesmateriaal is nodig ontwerpkennis ontbreekt in het programma wordt nauwelijks getoetst (je kunt er omheen)

Oplossingen Versnel de cyclus door korte opdrachten Zoom in op verschillende onderdelen (en structureer de rest voor) cyclus zooming

Cyclus zooming cyclus zooming De leerling zoomt in op telkens een ander vaardigheidaspect van de ontwerp cyclus Hij combineert daarmee vaardigheden en (verschillende) inhouden hele ontwerpproces! korte tijd verschillende inhouden

Of…. 7.2 7.1 1 2 4 3 6 5 NVOX 26; 3