Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht Ineke Frederik en Wim Sonneveld TULO-TUDelft
Een cyclisch proces 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SLO
Of ... NVOX 26; 3
Subdomein: toepassing van kennis Domein B: analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van mensen Subdomein: toepassing van kennis 6. de volgende criteria voor het ontwerpen onderscheiden: Functionele criteria Sociaal-economische criteria Ethische criteria
Ontwerpen en maken van producten [domein C van de eindtermen Techniek basisvorming] De leerlingen kunnen een aantal technische ontwerpproblemen oplossen via een model voor probleemoplossend handelen voor een technisch product een ontwerp maken een product volgens een eigen ontwerp bouwen metingen uitvoeren en gegevens van werktekeningen overbrengen op materialen handelingen correct, veilig en milieubewust uitvoeren op het gebied van verspanen, vervormen, verbinden en/of samenstellen, waarbij van hout en/of kunststof en/of textiel en/of metaal gebruik wordt gemaakt Het technisch ontwerpproces en het product evalueren, daarbij rekening houden met ontwerpeisen en andere randvoorwaarden, en op basis van evaluatie voorstellen doen voor verbetering
Constateringen Ontwerpvaardigheden beslaan een cyclisch traject ontwerpen is mensgericht ontwerpen vraagt divergent denken Ontwerpen kent een longitudinale leerlijn Problemen ontwerpen duurt lang verschillend lesmateriaal is nodig ontwerpkennis ontbreekt in het programma wordt nauwelijks getoetst (je kunt er omheen)
Oplossingen Versnel de cyclus door korte opdrachten Zoom in op verschillende onderdelen (en structureer de rest voor) cyclus zooming
Cyclus zooming cyclus zooming De leerling zoomt in op telkens een ander vaardigheidaspect van de ontwerp cyclus Hij combineert daarmee vaardigheden en (verschillende) inhouden hele ontwerpproces! korte tijd verschillende inhouden
Of…. 7.2 7.1 1 2 4 3 6 5 NVOX 26; 3