Natuurkampeerterrein Hoeve Krekelberg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM.
Advertisements

Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
ACTIVITEITENPLAN Wat gaan we doen?.
HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
ACTIVITEITENPLAN EEN TERUGBLIK. Activiteiten De doelstelling van de gemeente Simpelveld is: -> Het aantrekken van meer verblijfstoeristen.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Debatavond over de toekomst van Stein 8 juni 2011 MFC Berg aan de Maas.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
HoekscheWaardDuurzaam
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Kwaliteit van leven in Limburg
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
secretaris Plaatselijke Groep
Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Naar maatschappelijk ondernemerschap in de natuur 24 november 2011 Gertine van der Vliet.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Hoogtepunten, uitdagingen en ontwikkelingen Terugblik 2012 Voornemens 2013 Vaste activiteiten, nieuwe activiteiten, begroting 2013.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Hageland+.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Startbijeenkomst, 10 november 2011 OMMETJE LAAG-KEPPEL.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
In de strijd tegen armoede en sociaal isolement onder kinderen.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Groep Colruyt en ‘participatie’
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
een nieuwe LEADER periode
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Ondernemersfonds Leids Model
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
VVV Zuid-Limburg in perspectief Anya Niewierra Algemeen directeur VVV Zuid-Limburg 10 september 2014.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
De toekomst van toerisme… Limburgse lessen
Transcript van de presentatie:

Natuurkampeerterrein Hoeve Krekelberg Betrokkenheid van ondernemers in de wereld van vrijetijdseconomie in Zuid-Limburg Wynand Vogels, Natuurkampeerterrein Hoeve Krekelberg www.hoevekrekelberg.nl

Enkele kengetallen t.a.v. de Vrijetijdseconomie in Zuid-Limburg Omzet (bestedingen) : ruim € 1 miljard per jaar direct Hoogste toeristische intensiteit van NL: groei vakanties met 15,5% van 2010 naar 2011 Werkgelegenheid : 20.444 personen full time per 2010 (7,3% beroepsbevolking) (excl. seizoenswerkers (+12%), uitzendkrachten (+10%) en detailhandel (+?%) Uitstekende spreiding over seizoenen: = hele jaar door economie & werkgelegenheid Herkomst: 89% uit Nederland, 11% uit buitenland, (GB en buurlanden) Typering: Actieve stellen (dinkies en empty nesters) : 47% Gezinnen met kleine kinderen : 26% ZL heeft verreweg de hoogste besteding per gast van heel NL: Nederland : € 27 pp per dag Zuid-Limburg : € 43 pp per dag Referentie, na (Zuid-)Limburg volgen Noord-Holland –met Amsterdam- en Friesland met respectievelijk € 29 en € 28 pp per dag!

Spelers in de vrijetijds markt Provinciale overheid Gemeenten Kamer van Koophandel V.V.V. R&T ondernemers

Provincie Stimulering recreatie en toerisme(7% van werkgelegenheid en 2,5 miljard aan omzet) Subsidie verstrekker aan diverse projecten. Dit wordt uitbesteed aan derden(o.a. VVV en KvK.) Gebiedspromotie van Limburg in Nederland en Duitsland. Uitbesteed aan VVV Zuid-Limburg Contact met ondernemers via thema conferentie (Onlangs Vrijetijdseconomie Limburg op weg naar 2020 )

Gemeente Ondernemers hebben hier invloed op! Hoe belangrijk is R&T voor gemeente? Budget voor R&T ? Commissie R&T ? Ambtelijke ondersteuning Financiert projecten Ondernemers hebben hier invloed op!

Kamer van Koophandel Heeft enkele medewerkers die actief zijn in R&T Initiatief nemer en uitvoerder van investering en stimuleringsprojecten Subsidieverstrekker

Opgericht in 2000 na een fusie tussen 15 VVV’s, nu werkzaam voor alle 18 gemeenten in Zuid-Limburg (m.u.v. Maastricht): VVV Zuid-Limburg, de eerste VVV van Nederland 1000 leden VVV Zuid-Limburg bevordert toerisme en recreatie in en naar Zuid-Limburg. VVV exploiteert 36 informatiepunten in Valkenburg & Meerssen, Parkstad Limburg, Heuvelland en de Grensmaasvallei met Limburg Winkels in Valkenburg, Heerlen, Epen, Gulpen, Sittard, Vaals en eigen vestigingen in Landgraaf en Echt. Kerntaken zijn: gebiedsmarketing, informatieverzameling- en verstrekking, projectadvies & begeleiding, reservering & bemiddeling, onderhoud van alle bewegwijzerde wandel-, fiets- en mountainbikeroutes, evenementen coördinatie en productontwikkeling. VVV Zuid-Limburg

Samenstelling Bestuur VVV-Z.L 5 bestuursleden uit de R&T branche (ondernemers) Zij vormen het bestuur! 5 adviserende bestuursleden, bestaande uit burgemeesters en/of wethouders van gemeenten uit de regio

Financiering VVV Totale begroting: ca. € 7.000.000 Stichting met 49 medewerkers met VVV CAO dienstverband, 70 overige medewerkers Inkomsten via ondernemers promotiepakketten & sponsoring reclame inkomsten commissies (via boekingen) Inkomsten via gasten Winkel inkomsten Ticketservice, reizen en rondleidingen Agentschappen Inkomsten via derden Fee voor verrichte werkzaamheden en of projecten Inkomsten via overheden (20%, ca. € 1.500.000) Prestatiesubsidie

Financiering publieke taak (dus vanuit overheden) Meerjarenafspraken, telkens voor 4 jaar met 18 gemeenten (inclusief Echt-Susteren) in de vorm van prestatiecontract Jaarindexering 2% Verdeelsleutel = 75% o.b.v. toeristische bestedingen 25% o.b.v. aantal inwoners

Taken VVV Zuid-Limburg Informatieverzameling en – verstrekking Reservering & bemiddeling Marktbewerking Productontwikkeling Projecten, waaronder - Routepunt - Evenementenpunt - Euregionale samenwerking Beleidsondersteuning overheden Marktonderzoek Algemene belangenbehartiging via een strakke lobby Ondersteunen van ondernemers via advies en workshops

Kennisworkshops voor ondernemers

Eventuele productontwikkeling voor/door ondernemers Themaroutes - brochures Excursies – arrangementen (bijv Hap Stap) Plattegronden Evenementen Productontwikkeling in de markt

Routepunt Zuid Limburg In opdracht van alle 19 gemeenten in Zuid-Limburg (incl. Maastricht) met steun van lokale ondernemers. Onderhoud en beheer alle bewegwijzerde wandel-, fiets-, en mountainbikeroutes in Zuid-Limburg Ontwikkeling kaartmateriaal (digitaal en op papier) Inspelen op nieuwe ontwikkelingen (GPS, PDA e.d.) Ontwikkelen nieuwe routes Vitaal platteland of mobiliteitsprojecten trekken zoals Walk & Find of Groene Fietsen Plan Economiseren Routes Klachtafhandeling

Positie ondernemers Actief zijn op gemeentelijk niveau via commissies is belangrijk! Is op dit moment erg divers : verschilt in Zuid-Limburg van gemeente tot gemeente Ondernemers staan het dichtst bij de klant! Besturen van VVV-Zuid-Limburg Vrijheid van initiatief! Samenwerken geeft slagkracht

Voorbeelden initiatieven van/voor ondernemers Parkstad Attractief; 6 attracties die samen een promotionele acties ondernemen Centrummanagement Sittard-Geleen; 400 ondernemers die een manager en acties betalen voor het stadscentrum Bergdorpje Vijlen; ondernemers die een dorpje een speciaal thema aanmeten Werkgroepen in gemeenten: ondernemers die met raad en daad een gemeente bijstaan en ook zelf initiëren City Marketing Sittard-Geleen; bedrijven die een vereniging oprichten met steun van de gemeente en die acties op zetten als bijv branding. Heuvelland Hotels; samenwerking van hotels die elkaar sterker maakt. Natuurlijk Noorbeek; Ondernemers die elkaars producten en look & feel promoten, zoals in Noorbeek streekproducten

Activiteiten R&T in gemeente Schinnen Wandel en fietsrouten (nieuw en verbeteren) Afstemming en overleg met buurtgemeenten Themaroute ontwikkelen(gedichten, hap en stap Toepassing van nieuwe communicatie methoden zoals QR code Afstemming en informeren van ondernemers met 2xjaar via nieuwsbrieven Lobbywerk en belangenbehartiging richting politiek

Wie zijn onze verblijfsgasten? CVO/CBS Herkomst: 89% uit Nederland 11% uit het buitenland, (GB en buurlanden, veelal zakelijk doel m.u.v. de groepen uit GB) Typering: Actieve stellen (dinkies en empty nesters) : 47% Gezinnen met kleine kinderen : 26% Wat doen ze, vergeleken met het landelijk patroon? Opvallend veel uit eten gaan, veel wandelen, veel toeren en vooral véél geld uitgeven ZL heeft verreweg de hoogste besteding per gast van heel NL: Nederland : € 27 pp per dag Zuid-Limburg : € 43 pp per dag (Referentie, na (Zuid-)Limburg volgen Noord-Holland –met Amsterdam- en Friesland met respectievelijk € 29 en € 28 pp per dag!)

Vakantieduur en spreiding overnachtingen CVO/CBS Zuid-Limburg Nederland Vakantieduur NLers: 2-4 dagen: 56% 52% 5-8 dagen: 33% 33% 9 dagen en meer: 12% 15% Gem. verblijfsduur Nederlanders: 5,9 dagen Gem. verblijfsduur buitenlanders in Maastricht: 1,5 dag Gem. verblijfsduur buitenlanders in overige ZL: 3 dagen Uitstekende spreiding over seizoenen. Dit is goed voor aanpalende sectoren. Conclusie: Zuid-Limburg is een kort verblijf bestemming, met een zéér evenwichtige spreiding van het bezoek over het jaar. Dit is goed voor de werkgelegenheid, in infrastructuur en de multiplier.

Enkele kengetallen t.a.v. de Vrijetijdseconomie (ZKA) Omzet (bestedingen) : € 813.000.000 per jaar (2007, ZKA), waarvan: 2004 2007 in Heuvelland : € 288 € 306 in Parkstad Limburg : € 156 € 262 in Maastricht : € ? € 170 in Westelijke Mijnstreek : € 64 € 75 (Etil) Werkgelegenheid : 20.444 personen full time per 2010 (7,3% beroepsbevolking) (excl. seizoenswerkers (+12%), uitzendkrachten (+10%) en detailhandel (+?%) Conclusie: Het toerisme is dé economische motor van Zuid-Limburg en laat de laatste jaren qua groei werkgelegenheid ook een hogere groei zien dan andere sectoren.

Waarom komen gasten naar Zuid-Limburg? Grontmij Natuur en landschap : 62% Rust en ruimte : 41% Wandelen : 37% Bourgondische sfeer : 30% Winkelen : 29% Fietsen : 21% Grotten : 21% Veel te doen, attracties : 14% Specifieke steden : 13% (Maastricht en Valkenburg meest genoemd) Cultuur : 11% Grensligging : 10% Kuren en Wellness : 9% Evenementen : 8% Conclusie: De landschappelijke kwaliteit van het gebied (en dus de dingen die men daarin kan doen –zoals wandelen en fietsen-) en de Bourgondische signatuur zijn verreweg de belangrijkste redenen voor een bezoek.

Themabrochure ‘Kruistocht op Wandelschoenen’ In samenwerking met gemeente Simpelveld en Gulpen-Wittem 2e druk reeds gerealiseerd In 2012: ontwikkeling Kalkoven route

Wegwijzer 2011/2012

Accommodatiegids

VVV Brochures waarin Schinnen genoemd wordt

Nieuwsbrief Noviteiten, naast sector bijeenkomsten, accountmanagement, lezingen, e.d.

Innovatieprijs VVV Zuid-Limburg Winnaar 2008: Cuba Libre, Vaals Winnaar 2009: Museum Vaals, Vaals Winnaar 2010: Samenwerkingsverband Puur Limburgs Winnaar 2011: Kasteel Hoensbroek

Uitcourant (voorbeeld)

Routepunt: fietsknooppunten netwerk 30