Drugverslaafde ouders met kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

Prenataal en Postnataal
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gedragsproblemen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Opvoeden in de puberteit
Waar knelt het schoentje?
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Genderverschillen bij druggebruikers 28 maart e licentie orthopedagogiek.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Begeleiding van zwangere vrouwen met een alcohol- of drugprobleem Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Opsporing, kortadvies en ondersteuning van zwangere vrouwen Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening,
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek Universiteit Gent
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
Opvoedingsondersteuning
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Doorgaande zorg na jeugdzorg
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Open de wereld themadag FODOK en JC
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Dossier Empowerment.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Oog voor Kinderen van Verslaafde Ouders
Administrateur-generaal
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Richtlijn Scheiding en problemen van jeugdigen Inge Anthonijsz en Erna Kamp 12 juni 2015.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
CKG de kleine parachute
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Lectoraat Verslavingskunde
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Drugverslaafde ouders met kinderen Ilse Derluyn Dirk Calle 28 november 2002

Overzicht van de les De doelgroep De doelgroep en het aanbod kind – omgeving – ouder – opvoeding – een complex samenspel De doelgroep en het aanbod Knelpunten doelgroep – hulpverleners – hulpverlening Aanbevelingen Het aanbod: Ambulant – residentieel – netwerkvorming – opvoedingsondersteuning De Tipi – video-interactiebegeleiding

1. De doelgroep OUDER KIND OPVOEDING OMGEVING

1.1 De doelgroep: het kind 1/4 à 1/3 heeft kinderen Risico op verschillende ontwikkelingsproblemen – maar geen eenduidige resultaten Methodologische problemen Weinig consistente bevindingen na eerste levensjaar: invloed prenatale blootstelling  invloed milieu

De doelgroep: het kind Risico’s verbonden aan gebruik tijdens zwangerschap: Verschillende factoren beïnvloeden mogelijke problemen, bv. mate en tijdstip gebruik, soort drug, metabolisme en gezondheid moeder Obstetrische complicaties, o.a. spontane abortus, groeiretardatie, prematuriteit Medische complicaties, o.a. anemie, hepatitis, HIV Neonataal Abstinentie Syndroom: stoornissen CZS en AHS, tremoren, irritatie,…  responsiviteit, troostbaar,… Alcohol: Foetaal Alcohol Syndroom

De doelgroep: het kind Andere mogelijke gevolgen: Vertraagde sociale, cognitieve en emotionele ontwikkeling, gedragsproblemen, aandachts- en concentratieproblemen, impulsiviteit, hyperactiviteit Gebrek aan veiligheid, hechting en basisveiligheid Meer internaliserend en externaliserend gedrag Co-afhankelijkheid en parentificatie School-, leer- en gedragsproblemen

De doelgroep: het kind Risicofactoren – protectieve factoren Bijvoorbeeld: druggebruik tijdens zwangerschap persoonlijkheidskenmerken, zelfbeeld, zelfstandigheid ‘overerfbare’ kwetsbaarheid rituelen sociale steun … Opmerkelijk ontwikkelingsherstel!

De doelgroep: het kind Maar: Geen eenduidig beeld Verschillende beschermende en bedreigende factoren op biologisch, psychologisch en sociaal vlak Niet het objectief meetbaar gedrag, wel subjectieve beleving en creatieve inbreng van het kind doorslaggevend

1.2 De doelgroep: de omgeving Relationele problemen Echtscheiding, wisselende partnerrelaties – ‘verslaafd gezin’ Financiële en juridische problemen Huisvesting Opleiding / werk … Beperkt sociaal netwerk! Beperkt ondersteunings-/hulpverleningsnetwerk

1.3 De doelgroep: de ouder Drugprobleem Gezondheidsproblemen Psychische en psychiatrische problemen – laag zelfbeeld Schuld- en schaamtegevoelens Traumatische ervaringen Weinig leerervaringen en positieve identificatiemodellen  weinig bagage mee voor opvoeding, zoals opvoedingskennis, -vaardigheden,…

1.4 De doelgroep: de opvoeding Ouderschapsvaardigheden Kennis over de ontwikkeling van het kind Cognities Emoties De vrouw als ouder De vrouw als moeder De vrouw als zelf

De doelgroep: de opvoeding Zwangerschap als keerpunt Enkele specifieke ‘kenmerken’ van de opvoeding: Hechting: vanaf geboorte risico-elementen Communicatiepatronen: minder responsief, meer negatieve bekrachtiging, minder positieve interactie, controlerender,… Groot risico op plaatsing Verwaarlozing/misbruik – drug op de eerste plaats i.p.v. interpersoonlijke relatie Anderzijds ook verwenning Loyaliteit – parentificatie – ‘geheim’ Kennis en opvoedingsvaardigheden (onrealistische verwachtingen, strakke regels, structuur, discipline, stimulerende om-geving, praktische en opvoedkundige vaardigheden,…)

De doelgroep: de opvoeding Stigmatisering door maatschappij en hulpverlening: angst en schuldgevoelens Beschermende factoren: sociaal netwerk, gecontroleerd gebruik, stabiele relatie, goede huisvesting, job, …

De doelgroep: de opvoeding “The stereotyped image of the inadequate addict parent is not necessarily the true picture” (Leif, 1985) Verslaving kan ouderschap bemoeilijken, maar maakt het niet onmogelijk om goede ouder te zijn!!

1.5 Opvoeding: een complex samenspel OUDER KIND OPVOEDING OMGEVING

2. De doelgroep en het aanbod OUDER KIND OPVOEDING OMGEVING

3.1 Knelpunten: doelgroep Gebrek aan verantwoordelijkheid Instabiliteit, moeilijk om afspraken te maken, wantrouwen, liegen Beperkt probleeminzicht Andere opvoedingsnormen

3.2 Knelpunten: hulpverleners Machteloosheid, ongerustheid en angst: controlerende functie Beschermingsreflex, bezorgdheid om het kind, stigmatisering en negatieve kijk Maatschappelijke druk Waarden en normen over opvoeding; ethische vragen

3.3 Knelpunten: hulpverlening Versnipperd hulpverleningsaanbod –ondanks verweven problemen Gebrek aan samenwerking, coördinatie en afstemming Moeilijke samenwerking met bepaalde instanties (bv. CBJ) Beroepsgeheim - vertrouwensrelatie Nood aan visie en taakverdeling Residentiële voorzieningen te veel op zichzelf Angst voor stigmatisering – negatieve visie / ver-/beoordelend

Knelpunten: hulpverlening Hoogdrempelige hulpverlening Gebrekkige detectie Mannelijk georiënteerde hulpverlening Gebrek aan kennis over kinderen of verslaving (deskundigheid) Bureaucratie Beperkt of niet afgestemd aanbod: plaatsen voor kinderen/gespecialiseerde kinderopvang ambulante pedagogische thuiszorg,… Gebrek aan residentiële ouder-kindopvang Gebrek aan opvoedingsondersteunende methodieken

4. Aanbevelingen Visie op drugverslaafde ouders: positieve visie met nadruk op mogelijkheden leren omgaan met eigen weerstand, overdracht en tegenoverdracht ( intervisie) welke verwachtingen hebben we? normen? criteria? contract? duidelijkheid creëren flexibiliteit Deskundigheidsbevordering omtrent kinderen en druggebruik

Aanbevelingen Hulpverlening: comprehensief + holistisch tegemoetkomende en toegankelijke hulp sociaal netwerk benadering als vrouw en moeder aandacht voor nazorg ingebed in bestaande hulpverleningsaanbod voldoende lange interventies

5. Aanbod Binnen bestaande voorzieningen en programma’s: aandacht voor ouderschap – bijvoorbeeld: Bezoekmomenten en –mogelijkheden Kinderruimtes Gespreksbegeleiding Ouderschap als thema in gesprekken Opvoedingsondersteunende methodieken bv. oudercursussen, oudergroepen

5.1 Aanbod: ambulant Voorbeeld: ambulante pedagogische thuiszorg: intensieve hulp in thuissituatie gericht op opvoedingsproblemen vermijden van dreigende uithuisplaatsing veiligheid van het kind + geloof in verandering (vergroten draagkracht gezin + verminderen draaglast) rolmodel

5.2 Aanbod: netwerkvorming Informatie-uitwisseling, coördinatie en afstemming + continuïteit coördinatie - signaleren - informeren en adviseren (cf. KDO Amsterdam; Bubbels & Babbels Antwerpen) preventie van plaatsing (voorwaarde: basiszorg) samenwerkingsprotocollen wetgeving op privacy en beroepsgeheim Deskundigheidsbevordering – training Spilfiguren: algemene ziekenhuizen, Kind & Gezin, CBJ, ambulante drughulpverlening + omgeving

5.3 Aanbod: residentieel Plaats van kind / ouderschap in voorziening Residentiële ouder-kindvoorzieningen bv. de Tipi Diverse uitgangspunten (vaders/moeders, leeftijd kinderen, verbonden aan bestaande voorziening,…) Diverse woonvormen (apart, samen,…) Verschillen m.b.t programma’s (ouder/kind/ omgeving/opvoeding) Verschillen wat betreft opvang kind …

5.4 Aanbod: opvoedingsondersteuning Visie op opvoeding Visie op opvoedingsondersteuning Opvoedingsondersteuning binnen gehele programma – kader van opvoedingsondersteuning (infrastructureel, organisatorisch, visie,…) Wie voert opvoedingsondersteuning uit? Visie en deskundigheid van ‘opvoedingsondersteuners’

Aanbod: opvoedingsondersteuning Diverse methodieken mogelijk – individuele opvoedingsondersteuning versus opvoedingsondersteuning in groep Individuele opvoedingsondersteuning Individuele begeleiding: van ouder, kind en/of van ouder en kind samen verschillende methodieken (modelling, activiteiten, non-verbale therapieën,…) Handelingsplanning Videohometraining/video-interactie-begeleiding Andere bv. meehelpen in kinderdagverblijf, thuisbegeleiding

Aanbod: opvoedingsondersteuning Opvoedingsondersteuning in groep: Oudercursussen / oudertrainingen Oudergroepen Methodieken in groep bv. babymassage, muziektherapie, activiteit,…