When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net
SeaRail - 23 mei INHOUD 1.Werken in diverse spoorbundels in de haven 2.De bocht ter Doest 3.Modernisering van het vormingsstation 4.Derde spoor Brugge - Zeebrugge 5.Derde en vierde spoor Brugge - Gent
SeaRail - 23 mei WERKEN IN DIVERSE SPOORBUNDELS IN DE HAVEN Uitbreiding noodzakelijk om de los- en laadcapaciteit te vergroten Uitbreiding gebeurt gefaseerd om de capaciteit te behouden Project: Omvorming sporenbundel Pelikaan: in uitvoering, einde 08/2009 Verbinding Pelikaan-Ramskapelle: beddingswerken door MBZ tegen 07/2008, sporen / bovenleiding 09/2009, seininrichting / nieuw seinhuis eind 2009 Uitbreiding sporenbundel Ramskapelle: sporen / elektrificatie 07/2008 Spooraansluiting sporenbundel Wielingen ten laste van PSA: medio 2009 Uitbreiding Voorhaven-West in dienst sedert 07/2007 Voorziene termijn: 2009 Kostprijs: 20 miljoen €
SeaRail - 23 mei DE BOCHT TER DOEST Vermijdt omweg via Brugge om naar Zeebrugge-Vorming te gaan Besparing van 20 rijpaden per dag Planning: 31 januari 2008: project-MER goedgekeurd November 2009: start werken Juli 2011: einde werken Kostprijs: 20 miljoen €
SeaRail - 23 mei MODERNISERING VAN HET VORMINGSSTATION (I) Verhogen van de capaciteit Wegwerken van de kruising met de lijn 51A Bouw van een nieuw seinhuis Kostprijs: 130 miljoen € Voorziene termijn: Einde 2016
SeaRail - 23 mei MODERNISERING VAN HET VORMINGSSTATION (II) Planning: Tot 2/10/2007: openbaar onderzoek alternatievenafweging Januari 2008: plan MER goedgekeurd Eind mei 2008: indienen project MER 16/04/2008: Plenaire vergadering RUP, definitieve vaststelling november 2008 September 2009: stedenbouwkundige vergunning Juni 2010: einde onteigeningen Februari 2009: start van de werken Februari 2016: einde werken December februari 2016: gefaseerde indienstneming
SeaRail - 23 mei Capaciteit: Voor :- Bundels A en B gescheiden door hoofdsporen Na :- Een extra bundel met 24 aankomst- en vertreksporen (1) - Bundels A en B omgebouwd tot 1 bundel met 30 rangeersporen (2) 3. MODERNISERING VAN HET VORMINGSSTATION (III)
SeaRail - 23 mei DERDE SPOOR BRUGGE - ZEEBRUGGE Project: Extra spoor om het overbelaste deel van reizigers- en goederentreinen tussen het station van Brugge en de vertakking Dudzele te ontlasten Omschrijving van het project in samenspraak met de stad Brugge: bijna afgerond Voorziene termijn: 2016 Kostprijs: 130 miljoen €
SeaRail - 23 mei DERDE EN VIERDE SPOOR TUSSEN BRUGGE EN GENT Project: Van 2 naar 4 sporen Meer capaciteit Sneller verkeer tussen Brugge en Gent Samengaan van traag en snel verkeer Voorziene termijn: 2018 Kostprijs: 400 miljoen €