Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Centrale werkwinkel D:
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ondernemen in de praktijk
Marketingplanning en -strategie
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Marketing introductie
Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)
Kamer van Koophandel Haaglanden
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Inleiding in de Marketing
Logical Framework Approach
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Ondernemen na je studie!
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Beleidsvoering naar groei
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Begeleidingsplannen GGZ
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Let’s get started Marketing? Marketing!
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Marketingproject-communicatieplan
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Evenementencommissie RCU Zwolle
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Commercieel beleid en recht
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Verschillende rollen en stijlen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Cursus vrijwilligers werven
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
De kracht van de Fietsersbond
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008

Introductie marketing Doelgroepen, projecten en positionering De praktijk Centrales en marketing

ACTIE Greenpeace

ACTIEF VRIJE TIJD ANWB

GEVOEL Solidariteit Rode Kruis

Ravelijn

Wie vormen de (vrijwilligers)markt? Trends... Projecten … Wie vormen de markt

Marketing en de non profit sector Marketing en vrijwilligersorganisaties Gaat dat samen?

Wat is Marketing? Activiteiten ten dienste van je product gericht op het vervullen van behoeften en verlangens van je doelgroep door middel van een ruil. (KOTLER)

Marketing in de non-profit sector 1. Andere doelgroepen 2. Andere behoeften 3. Andere doelen 4. Veelal diensten 5. Sociale factor

Waarom Marketing? Actief klanten benaderen Meer marktgericht werken Inspelen op de veranderende behoeften van klanten Positioneren van je organisatie

Elementen van marketing (plan) 1.Analyse fase 2.Marketingplan en uitvoering/toepassen

1. Analyse fase: Interne analyse, wie ben ik? Externe analyse, omgeving SWOT analyse Doelgroepanalyse Behoeftenanalyse Formuleren en toetsen van opties Keuzes maken

2. Marketingplan: Koers, doelstellingen, strategie Wat ga je doen (projecten, actieplannen) Uitvoering Evaluatie, voortgang

Meer resultaat vanwege: Heldere visie op de behoeften in de markt van vrijwilligerscentrales Heldere visie op eigen onderscheidend vermogen Doelgerichte projecten en activiteitenplanning Aansluiting bij de doelgroep(en)

Doelgroepen Wat is een doelgroep? Groep personen die op basis van éé n of meerdere gezamenlijke kenmerken tot een groep gerekend worden Een doelgroep is een begrip die bij verschillende disciplines wordt gebruikt. Algemeen wijst het naar een groep mensen met een specifieke belangstelling of overeenkomst waarvoor door een andere partij een marktgericht beleid of strategie wordt bedacht.

Doelgroepen Waarom denken in doelgroepen? Om beter aan te sluiten bij de wensen en behoeften van leden, vrijwilligers, klanten etc. Voor wie ben je er nu eigenlijk? Voor wie zou je er willen zijn? Waar zitten kansrijke doelgroepen? Behoeftenanalyse

Doelgroepen Welke doelgroepen kunnen we onderscheiden? In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. Welke doelgroepen zijn er in de zorg? Welke doelgroepen willen jullie bereiken?

Product/markt-combinaties Koppelen van producten/activiteiten aan doelgroepen, waarom? Verschillende doelgroepen hebben verschillende motieven Hoe presenteer/positioneer je je activiteiten? Aan de slag!

Voor meer informatie Inge van Steekelenburg T. 030 – E.